VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
KANDIDATUPPSATS.
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Bedömning och betygsättning
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Utifrån entreprenöriellt lärande
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Bedömning av professionell kompetens
Högskoleförberedelse
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Konsten att leda sig själv
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna!.
Hej och välkomna!.
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Kvalitetsarbetet och redovisningen
- Exempel från Folkhälsoenhetens utvärderingar
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Mall för alignmentmatris
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
VUXENVUXEN DIDAKTIK UNDERVISNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisningssituation = en (mikro)organisation ? “Begreppet organisation.
Läroplansträff Välkomna!.
Projektledning.
Björkgren.  De uppsatta målen för undervisningen bör vara i samklang med arbetsmetoderna och utvärderingen  Utvärdering handlar i grunden.
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Utmaningar i arbetet med BfL
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Pedagogisk planering Brönjaskolan
VUXENVUXEN DIDAKTIK LÄRAREN Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Bra vuxenlärare “Den gode lærar er fagligt dygtig, stiller krav, tager.
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
VUXENVUXEN DIDAKTIK METODER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 StyrningStyrning Styrd Icke- styrd Deltagarinflytande – och aktivitet.
Kunskaps-/färdighetsprofilerna för olika examen Bredden gällande kunskaper och färdigheter Graden av spe- ciali- sering Grundexamen Bredden gällande kunskaper.
FRIVILLIG SEXUELL EXPONERING PÅ INTERNET BLAND UNGA Pernilla Nigård Doktorand vid Malmö högskola Föreläsning för Ungdomsstyrelsen September 2010.
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.

Lära för livet!.
Coaching.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen ske ? 2. För vem utvärderar man ? 3. Vem skall utvärdera ? 4. Vad skall utvärderas ? 5. Hur skall utvärderingen ske ? Forsberg m.fl UPPGIFT 7A

VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 SituationSituation Konst- gjord Natur- lig Objektet för utvärdering Innehåll Handlings kapacitet AB CD Borde ta ställning till eller förutse (den studerandes) förmåga och kapacitet att klara av äkta och oförutsedda problem/konflikter i verkliga situationer Syftet med utvärdering Karjalainen, A. 1995

VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 (teori)undervisning övningar, praktik utvärde- rings- tillfälle vad man ha lärt sig? hur bra? Traditionell mål-/resultat- inriktad utvärdering

VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 (teori)undervisning övningar, praktik utvärde- rings- tillfälle hur man använder sig av sina kunskaper och färdig- heter i en given kontext! kontext hur man kommer att klara av olika typer av uppgifter i olika kontexter i framtiden! hur man själv uppfattar sina kunskaper/färdighe- ter styrkor/svagheter! Diagnostisk/förutsägande utvärdering

VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 SyfteTidpunktFormObjekt Vägledning FöreDiagnostiskFörutsättningar Vägledning Före och under FormativProcess Kontroll Vid slutetSummativResultat Bedömning/ utveckling EfterSummativResultat och effekter Planering/ beslut Under, i slutet och efter Formativ/ Summativ Process, resul- tat och effekter Huvudprinciperna vid utvärdering Forsberg m.fl UPPGIFT 7A

VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 förutsätter alltid två saker 1. En analys av de förväntade resultaten 2. En analys av de erhållna resultaten = en analys av relationen mellan mål (syfte) och resultat Mål och resultat kan dock vara relaterade till varandra på olika sätt ! ! ! ! A. Utbildningsteknologisk- produktinriktad utvärderingsmodell + målen direkt jämförbara med resultat - personliga/sociala mål svårt att mäta - ingen information om hur processen fungerat, dvs vad som hänt mellan mål och resultat => SUMMATIV Utvärdering B. Processinriktad utvärderingsmodell MÅL RESULTAT PROCESS + säger också något om vad som hänt under processen + ger underlag för framtida utveckling - svårt att avgöra vilka resultat som orsakats av externa faktorer => FORMATIV MÅL RESULTAT Franke-Wikberg & Lundgren 1982

VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Konstaterande Vad är deltagarnas utgångsnivå ? Hur framskrider- inlärningen ? Vilken nivå i undervisnings-inlämingsprocessen har man nått ? Vad är relationen undervisning-inläming ? Handledande- justerande Utgår från den konstaterande utvärderingen, resultatet serveras i uppmuntrande och positiv anda åt deltagarna. Kvalitativ och kvantitativ. Motiverande Fortsättning på den handledande-justerande uppgiften, viktigt framförallt för att klara av negativ feedback, förhindra likgiltighet, studieavbrott och dylikt. Förutsägande Ofta i form av betyg, vitsord, säger någonting om hur utnytt- jandet av kunskaper och färdigheter kommer att lyckas i verkliga situationer. Utvecklande Ofta kvalitativ till karaktären, syftet ar att utveckla undervis- ningen utifrån de premisser som inlärningenutgör. Borde utgöra grunden för framtida planering av undervisning. Utvärderingens uppgifter Ekola 1986 UPPGIFT 7A

VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Utvärderingens funktioner Kontroll (maktaspekt) Underlag för utveckling eller beslut Meriterande (konkurrens, kvalifikationer) Legitimerande (utilitaristisk) Motiverande, inspirerande, utvecklande kan relateras till utvärderingens tidpunkt utvärderingsformen utvärderingsobjektet utvärderingsagenten

VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Livet a bc Problem äkta - oförutsägbar Kompetens Handlingsstruktur verktyg, normer, kontext Tentamen a bc Innehåll frågor - problem Kompetens och personliga egenskaper Handlingsstruktur verktyg, normer, kontext Tentamensteori Fyra tentamenstyper -Naturliga -Simulerande -Fjärmande -Tranformerande Karjalainen, A UPPGIFT 7B