VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen ske ? 2. För vem utvärderar man ? 3. Vem skall utvärdera ? 4. Vad skall utvärderas ? 5. Hur skall utvärderingen ske ? Forsberg m.fl UPPGIFT 7A
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 SituationSituation Konst- gjord Natur- lig Objektet för utvärdering Innehåll Handlings kapacitet AB CD Borde ta ställning till eller förutse (den studerandes) förmåga och kapacitet att klara av äkta och oförutsedda problem/konflikter i verkliga situationer Syftet med utvärdering Karjalainen, A. 1995
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 (teori)undervisning övningar, praktik utvärde- rings- tillfälle vad man ha lärt sig? hur bra? Traditionell mål-/resultat- inriktad utvärdering
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 (teori)undervisning övningar, praktik utvärde- rings- tillfälle hur man använder sig av sina kunskaper och färdig- heter i en given kontext! kontext hur man kommer att klara av olika typer av uppgifter i olika kontexter i framtiden! hur man själv uppfattar sina kunskaper/färdighe- ter styrkor/svagheter! Diagnostisk/förutsägande utvärdering
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 SyfteTidpunktFormObjekt Vägledning FöreDiagnostiskFörutsättningar Vägledning Före och under FormativProcess Kontroll Vid slutetSummativResultat Bedömning/ utveckling EfterSummativResultat och effekter Planering/ beslut Under, i slutet och efter Formativ/ Summativ Process, resul- tat och effekter Huvudprinciperna vid utvärdering Forsberg m.fl UPPGIFT 7A
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 förutsätter alltid två saker 1. En analys av de förväntade resultaten 2. En analys av de erhållna resultaten = en analys av relationen mellan mål (syfte) och resultat Mål och resultat kan dock vara relaterade till varandra på olika sätt ! ! ! ! A. Utbildningsteknologisk- produktinriktad utvärderingsmodell + målen direkt jämförbara med resultat - personliga/sociala mål svårt att mäta - ingen information om hur processen fungerat, dvs vad som hänt mellan mål och resultat => SUMMATIV Utvärdering B. Processinriktad utvärderingsmodell MÅL RESULTAT PROCESS + säger också något om vad som hänt under processen + ger underlag för framtida utveckling - svårt att avgöra vilka resultat som orsakats av externa faktorer => FORMATIV MÅL RESULTAT Franke-Wikberg & Lundgren 1982
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Konstaterande Vad är deltagarnas utgångsnivå ? Hur framskrider- inlärningen ? Vilken nivå i undervisnings-inlämingsprocessen har man nått ? Vad är relationen undervisning-inläming ? Handledande- justerande Utgår från den konstaterande utvärderingen, resultatet serveras i uppmuntrande och positiv anda åt deltagarna. Kvalitativ och kvantitativ. Motiverande Fortsättning på den handledande-justerande uppgiften, viktigt framförallt för att klara av negativ feedback, förhindra likgiltighet, studieavbrott och dylikt. Förutsägande Ofta i form av betyg, vitsord, säger någonting om hur utnytt- jandet av kunskaper och färdigheter kommer att lyckas i verkliga situationer. Utvecklande Ofta kvalitativ till karaktären, syftet ar att utveckla undervis- ningen utifrån de premisser som inlärningenutgör. Borde utgöra grunden för framtida planering av undervisning. Utvärderingens uppgifter Ekola 1986 UPPGIFT 7A
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Utvärderingens funktioner Kontroll (maktaspekt) Underlag för utveckling eller beslut Meriterande (konkurrens, kvalifikationer) Legitimerande (utilitaristisk) Motiverande, inspirerande, utvecklande kan relateras till utvärderingens tidpunkt utvärderingsformen utvärderingsobjektet utvärderingsagenten
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Livet a bc Problem äkta - oförutsägbar Kompetens Handlingsstruktur verktyg, normer, kontext Tentamen a bc Innehåll frågor - problem Kompetens och personliga egenskaper Handlingsstruktur verktyg, normer, kontext Tentamensteori Fyra tentamenstyper -Naturliga -Simulerande -Fjärmande -Tranformerande Karjalainen, A UPPGIFT 7B