Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samverkan om Väg- och Trafikinformation i Skåne
Advertisements

Skyddsombuds- utbildning
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Framgångsfaktorer Ramhöjning av budgeten Inte projekt utan verksamhet
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Malmö stads riktlinjer för det politiska samarbetet under mandatperioden 2007 – (budget 2008) Fler hyresrätter skall byggas och hyresrätten skall.
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare
Att samverka i arbetsmiljöarbete
Regionalt mobilitetskontor i Kalmar län & Exempel på genomförda & pågående projekt.
Ökad trygghet för bussresenärer och bussförare i Örnsköldsviks kommun
Tillgänglighet i Gävle Tillgänglighetsarbetet på Tekniska kontoret
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Trafiksäkerhet & Ledningssystem
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Distriktet i Stockholm
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Risk analys. Obetydlig Skada Skadlig Svår Skada Högst osannolikt Obetydlig risk Liten risk Måttlig risk Kanhända Liten risk Måttlig risk Allvarlig risk.
Fakta om vägarbeten Olyckor och incidenter Hastigheter vid vägarbeten
Resultat Nattfaste-mätningar dec 2013
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Kort historik Nollvisionen etappmål - halvering av antalet dödade 2007 Nationell samling nationella avsiktsförklaringar Regional samling.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
Risk- och skyddsfaktorer Elever med många individuella sårbarhetsfaktorer Snitt 22 %
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
Infrastrukturplanerna
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Arbetsmiljölagen Våld och hot Statligt anställda
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Arbetsmiljöverkets vision
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Förberedelser för arbetet
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
1 Aktuellt från SKL  Personalfrågor  Tema vatten  Transportpolitik och infrastruktur  Gatu- och trafikfrågor  Skrifter på G  Kalendarium
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
PERSONALINFORMATION OMLOKALISERING Dagens möte: Informera var vi står idag och planering framåt Trygghetsstiftelsen informerar om vad som gäller.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Bakgrund Samhällsstöd till olika trafikformer såsom linjetrafik, färdtjänst, sjukresor och skolskjuts Olika lagar och olika organisationer Påverkar.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
CASE Nässjö Ledarutveckling över gränserna
Vårdskador inom somatisk slutenvård (Sjukhusvård utom psykiatri) 4:e nationella konferensen om patientsäkerhet
Gällivare Sjukhus Anna-Karin Lindmark Enhetschef
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Ramla snubbla halka. Sjukhusrapporterade skadade år
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Systematiskt arbetsmiljöarbete, likabehandling och samverkan Barn- och utbildning 2015 SAM är arbetsgivarens arbete med att undersöka, riskbedöma, åtgärda.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön 1§ Dessa föreskrifter gäller arbete där det kan finnas risk för våld eller hot om våld. Risken för att utsättas.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Cyklisters hastigheter – kartläggning, mätningar, observationer
Begäran om arbetsmiljöåtgärd LR´s begäran – maj 2012 Utbildningsförvaltningens svar - augusti 2012 LR vidare till AV – hösten 2012 AV´s beslut om föreläggande.
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Presentationens avskrift:

Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö Hossein Ashouri Gatukontoret Malmö stad

Bakgrund Arrivas skyddsombud gjorde en anmälan till Arbetsmiljöverket Arbetsmiljöverket förordade en mätning av gupp i Malmö för att kunna bedöma arbetsmiljön för busschaufförerna

Nationellt projekt Arbetsmiljöverket, Vägverket, Sveriges kommuner och landsting, SLTF (Sveriges Lokaltrafikförening), Kommunal, Bussbranschens Riksförbund, Bussarbetsgivarna, SL, Stockholms stad, Göteborg stad, Malmö stad

Guppmätningar Stockholm, Göteborg, Malmö SED=stötvärden (MPa) SED över 0,8 hög risk SED under 0,5 låg risk Mätt SED 50 och SED 300

Skillnad på kuddar och ramp Kuddarna ger Grön SED Gröngul Ts Ramp ger Gulröd Ts

Resultat Malmö Ett gupp SED 0,89 Två gupp SED över 0,5 Bra trafiksäkerhet!

Resultat generellt Inga gupp är byggda som de ska! Drift och underhåll är väldigt viktigt.

Inmätningskontroll

LUTNING PÅ RAMP Tänk på att hastighetsmätningen är uppbyggd av många hundra, ibland tusen mättillfällen medan SED endast är ett enda mättillfälle. Vi har endast gjort analysen på GRÖN SED.

Fortsatt arbete Fullfölja utvärderingen Åtgärda guppen SED 0,89 och SED över 0,5 Inventering av samtliga gupp (utformning, placering, reglering) Ta fram en handlingsplan utifrån inventeringen (bibehålla, bygga om, ta bort) Lokal avsiktsförklaring med riktlinjer tas fram Fortsatt gemensamt framkomlighetsarbete inom Kollektivtrafik 2015

Gupp policy Vilken typ av gupp: Placering Reglering Material Förankring Skånetrafiken, entreprenörer Drift och underhåll (rutiner) Koppling till Trafiksäkerhetsprogrammet och Kollektivtrafik 2015 Riktlinjer vid nyexpolatering

Målsättning Hög trafiksäkerhet för alla trafikanter i kombination med en god arbetsmiljö för yrkesförare och en bra framkomlighet för kollektivtrafiken

Cirkulationsplats Lorensborgsgatan-Stadiongatan

Före Efter Allvarliga konflikter under tre vardagar Andel bilister som stannar för GC Hastighet Olyckor/år Före 18 st 8 st alvarliga 32% Medel hastighet: 55,8 km/h 85 percentil: 65 km/h (2001-2004) 15 st 1 död 4 svårt skadade Efter 8 st 2 st alvarliga 91% G 68% C Medel hastighet: 26,6 km/h 85 percentil: 33,0 km/h (2004-2007) 13 13 lindriga

Allvarliga konflikter under en vardag   Allvarliga konflikter under en vardag Andel bilister som stannar för GC Hastighet Olyckor/år Före 6 st 41% Medel hastighet: 45,5 km/h 85 percentil: 52 km/h 3 st (genomsnitt per år mellan 1999-2004) Efter 2 st 87% Medel hastighet: 26,9 km/h 85 percentil: 32 km/h 1 st (under 2006)

Frågor?

Tack för uppmärksamheten! Hossein Ashouri