Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö Hossein Ashouri Gatukontoret Malmö stad
Bakgrund Arrivas skyddsombud gjorde en anmälan till Arbetsmiljöverket Arbetsmiljöverket förordade en mätning av gupp i Malmö för att kunna bedöma arbetsmiljön för busschaufförerna
Nationellt projekt Arbetsmiljöverket, Vägverket, Sveriges kommuner och landsting, SLTF (Sveriges Lokaltrafikförening), Kommunal, Bussbranschens Riksförbund, Bussarbetsgivarna, SL, Stockholms stad, Göteborg stad, Malmö stad
Guppmätningar Stockholm, Göteborg, Malmö SED=stötvärden (MPa) SED över 0,8 hög risk SED under 0,5 låg risk Mätt SED 50 och SED 300
Skillnad på kuddar och ramp Kuddarna ger Grön SED Gröngul Ts Ramp ger Gulröd Ts
Resultat Malmö Ett gupp SED 0,89 Två gupp SED över 0,5 Bra trafiksäkerhet!
Resultat generellt Inga gupp är byggda som de ska! Drift och underhåll är väldigt viktigt.
Inmätningskontroll
LUTNING PÅ RAMP Tänk på att hastighetsmätningen är uppbyggd av många hundra, ibland tusen mättillfällen medan SED endast är ett enda mättillfälle. Vi har endast gjort analysen på GRÖN SED.
Fortsatt arbete Fullfölja utvärderingen Åtgärda guppen SED 0,89 och SED över 0,5 Inventering av samtliga gupp (utformning, placering, reglering) Ta fram en handlingsplan utifrån inventeringen (bibehålla, bygga om, ta bort) Lokal avsiktsförklaring med riktlinjer tas fram Fortsatt gemensamt framkomlighetsarbete inom Kollektivtrafik 2015
Gupp policy Vilken typ av gupp: Placering Reglering Material Förankring Skånetrafiken, entreprenörer Drift och underhåll (rutiner) Koppling till Trafiksäkerhetsprogrammet och Kollektivtrafik 2015 Riktlinjer vid nyexpolatering
Målsättning Hög trafiksäkerhet för alla trafikanter i kombination med en god arbetsmiljö för yrkesförare och en bra framkomlighet för kollektivtrafiken
Cirkulationsplats Lorensborgsgatan-Stadiongatan
Före Efter Allvarliga konflikter under tre vardagar Andel bilister som stannar för GC Hastighet Olyckor/år Före 18 st 8 st alvarliga 32% Medel hastighet: 55,8 km/h 85 percentil: 65 km/h (2001-2004) 15 st 1 död 4 svårt skadade Efter 8 st 2 st alvarliga 91% G 68% C Medel hastighet: 26,6 km/h 85 percentil: 33,0 km/h (2004-2007) 13 13 lindriga
Allvarliga konflikter under en vardag Allvarliga konflikter under en vardag Andel bilister som stannar för GC Hastighet Olyckor/år Före 6 st 41% Medel hastighet: 45,5 km/h 85 percentil: 52 km/h 3 st (genomsnitt per år mellan 1999-2004) Efter 2 st 87% Medel hastighet: 26,9 km/h 85 percentil: 32 km/h 1 st (under 2006)
Frågor?
Tack för uppmärksamheten! Hossein Ashouri