Resultat av klassrumsbesök

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Processtödjare 16/
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Lesson Study i kemi 1 och fysik 1 läsåret 13/14
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
- Introduktion av införande av Lgr 11
Läroplansträff fritidshem
Elevaktiva utvecklingssamtal
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
År 2: Återkoppling. Lärfråga: Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt som främjar elevernas lärande och motivation? Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt.
Läroplansträff fritidshem
Utmaningar i arbetet med BfL
Fem barns erfarande av skrivande som lärande redskap Magnus Jansson Pedagogiska institutionen.
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Förskoleklassen Torpshammar
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vilka är vi och vem är jag?
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Elev loggbok.
Att jobba språkutvecklande
Varför ska vi undvika bildanalys som enskilt moment? Formativ bedömning och bildanalys som en röd tråd genom bildundervisningen.
Friluftsliv och orientering år 9 Planering ämne/n och årskurs
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Friluftsliv och orientering år 7-8 Planering ämne/n och årskurs
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
LPP – rörelse Lekar och spel
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Varför just ämnet fysik?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Föreläsning Svenska II
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Förskolemodellen Resultat Process Lagkrav (Måluppfyllelse)
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Presentationens avskrift:

Resultat av klassrumsbesök

Bakgrund 35 lektionsbesök från årskurs 1-9 Lektionerna bokfördes i en observationsmall Fokus låg enligt Lgr 11 på lokal pedagogisk planering, relation elev-lärare och bedömning

Resultat Vi har sett lektioner som har varit fantastiskt bra och de som behöver utvecklas mycket……. Överlag har vi sett små elevgrupper Överlag är det god stämning i klassrummen Relationen lärare- elev är på det stora hela väldigt bra Arbetet är mycket individuellt, ca 80 % av tiden på alla lektionsbesök ägnades åt eget arbete Vi arbetar mycket med fakta och färdighetsträning och mindre med förmågorna

Undervisningen Där det skedde undervisning som var intressant och engagerande var alla elever med, även elever med funktionshinder

Lokal pedagogisk planering I ca 35% av alla lektioner fanns det lokala pedagogiska planeringar, dock inte alla var skriftliga I endast fem av lektionerna var eleverna medvetna om vad de skulle bedömas på och hur det skulle gå till Lärandet sker i aktiva samspel mellan eleverna i endast fem av lektionerna

Bedömning Inte så många lektioner där eleverna visste hur de skulle bedömas Endast en lektion visade upp en tydlig bild för eleverna vad de skulle lära sig i arbetsområdet Många elever såg ut att förstå det som de höll på med

Framöver….. Vi måste flytta fokus från faktainlärning och färdighetsträning till att träna mer på förmågorna Mer lärande måste ske i ett sociokulturellt sammanhang Mer fokus på arbetssätt som stöds i kapitel 1 och 2 Tydligare med vad eleverna ska lära sig och hur det ska gå till