Resultat av klassrumsbesök
Bakgrund 35 lektionsbesök från årskurs 1-9 Lektionerna bokfördes i en observationsmall Fokus låg enligt Lgr 11 på lokal pedagogisk planering, relation elev-lärare och bedömning
Resultat Vi har sett lektioner som har varit fantastiskt bra och de som behöver utvecklas mycket……. Överlag har vi sett små elevgrupper Överlag är det god stämning i klassrummen Relationen lärare- elev är på det stora hela väldigt bra Arbetet är mycket individuellt, ca 80 % av tiden på alla lektionsbesök ägnades åt eget arbete Vi arbetar mycket med fakta och färdighetsträning och mindre med förmågorna
Undervisningen Där det skedde undervisning som var intressant och engagerande var alla elever med, även elever med funktionshinder
Lokal pedagogisk planering I ca 35% av alla lektioner fanns det lokala pedagogiska planeringar, dock inte alla var skriftliga I endast fem av lektionerna var eleverna medvetna om vad de skulle bedömas på och hur det skulle gå till Lärandet sker i aktiva samspel mellan eleverna i endast fem av lektionerna
Bedömning Inte så många lektioner där eleverna visste hur de skulle bedömas Endast en lektion visade upp en tydlig bild för eleverna vad de skulle lära sig i arbetsområdet Många elever såg ut att förstå det som de höll på med
Framöver….. Vi måste flytta fokus från faktainlärning och färdighetsträning till att träna mer på förmågorna Mer lärande måste ske i ett sociokulturellt sammanhang Mer fokus på arbetssätt som stöds i kapitel 1 och 2 Tydligare med vad eleverna ska lära sig och hur det ska gå till