NETINFO 2010-10-19 Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
januari : Fotboll februari : bloggen och Basket boll mars : Bord tennis april : Skriva projektet för fototävling.
Advertisements

Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
23 april 2014 Om Arenasamverkan i GGVV
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
DI21 Mål Vilja Våga Verka Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia 1.
Grupparbete 2 Hur tar vi nästa steg vidare ?
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Göteborgs universitet förnyas
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
IBITS Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
NETINFO Jens A Andersson, LDC URL
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Samordning och effektivisering av administrativa stödfunktioner
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Aktuellt på LU -Ny Förvaltningschef, Susanne Kristensson -Förslag på ny delegationsordning ute på remiss. -IT en del av området infrastruktur -Rektor delegerar.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 december 2010.
LU - Central e-posttjänst E-post Nytt e-postsystem för LU-anställda.
Projektet LUMac NETinfo Anders Sjöö Patrik Sonestad.
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
Folktandvården Norrland
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nätverket Sökguiden. Vi kommer berätta om : Nätverket Sökguiden Visa hur man: Lägger in texter och lärobjekt Kategoriserar och Redigerar.
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Kompetensplattform i Västernorrland
Välkommen till ESF:s seminarium
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Det nationella digitala biblioteket
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
Introduktion Södertörn 2009 finansierat med § 26 medel Syfte: Att lägga grunden för ett operativt samarbete på Södertörn som leder till att varje nyanländ.
Koh-I-Noor Berg av ljus
Samordnad Individuell Plan
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Vad händer med resursfördelningsmodellen och administrativa stödet?
SAMBA Vitalis Maria Areblad Landstingets IT-enhet Landstinget i Östergötland.
Gemensam Folktandvård i Norrland?
Utbildning i planeringsprocessen
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
November 2005, bild 1 LDC på språng Johnny Nilsson Stora IT-dagen 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T NetInfo Karl Ageberg Utvecklingsstrateg / CIO Karl Ageberg.
NEA Seminarium 7 december 2004
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Prefektmöte Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Andra nordiska mötet, 5-6 oktober 2004, Uppsala Jessica Lindholm, Lunds Universitets Bibliotek SVEP delprojekt 3-5 Jessica Lindholm, Lunds Universitets.
NetInfo Planerade – pågående aktiviteter Utveckling LU webb LU-webb, mål, inriktning och roll Webbarbetet, organisation och kvalitetssäkring.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Juni 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet.
Central eposttjänst 1 Central eposttjänst vid Lunds universitet.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lärande utvärdering genom följeforskning
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
LU Desktop.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
NetInfo Karl Ageberg
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Kommunalt finansierad hälso- och sjukvård och närliggande omsorg
Presentationens avskrift:

NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö

Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / NETINFO / 19 oktober 2010 Omformningen av projektet – återstående projektaktiviteter Demo av community Agenda

Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / NETINFO / 19 oktober 2010 Ingen gemensam organisation; organiserad samordning Befintliga råd och ledningsorgan ska användas för styrning och ledning. Stödet till dessa råd och organ ska förbättras En formellt utsedd samordningsstruktur med fakultetsföreträdare som ersätter IKT-rådet ska etableras –ansvarig för samordning och samordningsgruppen ska få tydliga uppdrag och avrapporteringskrav –gruppen arbetar som första prioritet vidare med att definiera bas-it tjänsterna till innehåll och omfattning Gemensamma bas-it tjänster fortsätter att vara gemensamt finansierade –frivilliga tjänster separatfinansieras enligt respektive tjänsts förutsättningar Beslut för projektet Samordnat IT-stöd

Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / NETINFO / 19 oktober 2010 Basblock av IT-tjänster Struktur för samordning Projektets mål är att skapa en organiserad samordning av IT- verksamheten, med fokus på att definiera ett basblock av IT-tjänster samt skapa en struktur och ett sätt att arbeta som syftar till att öka samordningen. Strukturen ska inrymma samverkan mellan verksamheten och IT, samverkan mellan fakulteter och samverkan mellan IT- medarbetare.

Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / NETINFO / 19 oktober 2010 Aktivitet 1: Samordnade IT-tjänster Aktivitet 2: Strukturer och roller för samordning Aktivitet 3: Webbstöd (community) Samordning inom respektive fakultet är viktig! Viktigt att IT-medarbetare ges möjlighet att delta i nätverken! Omarbetade projektaktiviteter

Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / NETINFO / 19 oktober 2010 Struktur för samverkan mellan: –IT-verksamheten och forskning/utbildning/administration –IT-verksamheterna på fakulteterna, LDC m fl –IT-medarbetare på de olika fakulteterna Interaktion och kommunikation inom och mellan strukturerna. Råd för IT-samverkan (≈ IKT-rådet), formellt inrättas. Etablera och stödja ett antal samverkansgrupper. Samordning inom respektive fakultet är viktig! Aktivitet 2: Roller och strukturer för samordning

Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / NETINFO / 19 oktober 2010 Skapa kommunikationskanaler mellan: –Verksamheten och IT –Internt inom IT Skapa webbplats för IT-medarbetarnas kompetenser och intressen Viktigt att IT-medarbetare ges möjlighet att delta i nätverken! Aktivitet 3: Webbstöd

Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / NETINFO / 19 oktober 2010 Varför skapa en community på nätet? –Underlätta nätverkandet IT-medarbetare emellan – lära känna varandra och hålla kontakten –Ge överblick över vad som är på gång kring IT –Inbjuda till aktivt deltagande – dela med sig av kompetens och idéer Mål: –Att flertalet IT-medarbetare medverkar –Ökad samordning inom IT-området Aktivitet 3. Webbstöd (Community)

Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / NETINFO / 19 oktober 2010 Pierre Palm (IT-enheten, HT) JomSocial ( Open source, baserad på Joomla All information lagras på LU:s servrar Certifikat är på gång… Testfas! Har du kompetens inom Joomla – maila oss och berätta! Community - verktyget

Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / NETINFO / 19 oktober 2010 Olika typer av grupper får finnas – allt från ”lära känna” till förstudiearbete för kommande projekt (intressegrupper eller mer formaliserade grupper) Krav på de mer formaliserade grupperna: –Sammankallande ska utses –Minnesanteckningar laddas upp –Syfte (text - varför behövs gruppen?) –Effekt (text - vad kommer gruppens arbete att leda till?) –Leverans (text - vad kommer gruppen att göra?) Grupperna kopplas till ”nya IKT-gruppen” via fakultetsansvariga Community - grupper

Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / NETINFO / 19 oktober 2010 LU:s interna Community finns för test på –Logga in med LUCAT-id/lösenord –Lägg in information om dig själv –Lägg in information om grupper som du är sammankallande för –Bjud in andra kollegor på LU - i första hand IT- medarbetare, men alla är välkomna Mål med testet: –Att få in synpunkter på utformningen av communityn –Se hur bra överblick över IT på LU vi kan skapa –Att se om communityn har potential att lyckas Community – testa!

Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / NETINFO / 19 oktober 2010 Samordnade IT-tjänster –24 augusti – 31 december Roller och strukturer för samordning –24 augusti – 31 december Webbstöd –15 september – 31 december Tidplan

Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / NETINFO / 19 oktober 2010 Effektmål Leveransmål För detaljer se Preciseringar av projektets mål

Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / NETINFO / 19 oktober 2010 Ingen remiss! I stället: –Möten för prefekter/motsv i slutet på november/början på december –Möte för alla IT-medarbetare, 9 december (em). BOKA! Projektet avslutas 31 december 2010 och redovisas i en slutrapport. Redovisning av projektresultat

Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / NETINFO / 19 oktober 2010 Skicka synpunkter, idéer och frågor till: eller ring och prata med någon av oss i projektledningen Följ projektet via webbplatsen