Perception och motorik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Kemilärares reflektioner kring användning av visuella representationer
Grunder i PowerPoint 2000 Skapa en ny presentation Rita egna objekt
Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Föreläsning 7, Kapitel 7 Designa klasser Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Problemsnack eller bygga lösningar.
PowerPoint 2007 Lathund.
Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Onsdag Torsdag Vecka 51 Onsdag 19 dec Här och nu! tenta.
Mål och betygskriterier
Struktur för självförbättrande system
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
Funktionen SA10-Grupper. Följande typer av grupper finns: - Grupp i kurs hör alltid ihop med en kurskod - Grupp i program hör alltid ihop med en programkod.
Skyltning var och hur? Skyltningen utgår från varje lokals speciella förutsättningar och de behov besökarna kan tänkas ha. Skyltar behövs i regel på följande.
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Design rationale för MDI
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Varför är det bra att ha just två öron?
Programmeringsteknik K och Media
Betyg och förmågor.
Stöd för haptisk hårdvara i en spelmotor
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Att få rätt saker att hända
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Design rationale för MDI Vad är Design rationale? Varför behövs det? Hur arbetar man konkret? Bidrag till MDI-forskning Att läsa: Kapitel 15 i Carroll.
Copyright Lars Valentin 1 Word 2002 …ännu flera funktioner.
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Experiment Som forsknings-, design- och utvärderingsmetod.
1. Konnektionism – grunderna
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
Daniel Blidäng, Upplands-Brogymnasiet, Kungsängen –
ELEKTRONIKINGENJÖR ARBETSMETODER & VERKTYG. ?PROBLEM? Litet större Som störtas bort Händernågot annat ska då hända I omgivningensignalera.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i Carroll.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Perception och motorik Perception och MDI Modeller Konkreta resultat Generella slutsatser Att läsa: Kapitel 2 & 3 i Carroll.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
Kärnan i all kommunikation
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Utforska och hitta information Problemet Historik Inspirationen Riktlinjer Att läsa: Kapitel 7 i kursboken.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Föreläsning 1 Introduktion till kursen. Algoritmer
PV7170 Föreläsning 2b Analys och förhandling
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
Kognitiva processer och representationer n Propositionella representationer lagrar information i LTM n Aktivationsspridning möjliggör åtkomst n Men sen.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Grafisk visualisering
Aktieskola.se.
Kommunikation.
Design & Utvärdering, 5 poäng
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Politiskt deltagande Sammanfattning.
Pedagogiska konsekvenser vid CVI
Så här anpassar du din Microsoft SharePoint Online-webbplats
Daniel Blidäng, Upplands-Brogymnasiet, Kungsängen –
Presentationens avskrift:

Perception och motorik 080212 Perception och motorik Att läsa: Kapitel 2 & 3 i kursboken

Perception och motorik 080212 Översikt Perception och MDI Motorik och MDI Konkreta resultat Riktlinjer och exempel Generella slutsatser 080212 Perception och motorik

Perception och motorik 080212 Perception och MDI Perception utforskat Viktigt att lägga rätt vikt vid betydelsen av perception i MDI I kursen belyses visuell perception, men ljud och känsel förekommer också i teorier som används i MDI 080212 Perception och motorik

Nivåer i visuell perception Perception och motorik 080212 Nivåer i visuell perception Lägsta nivå: ögats optik Mellannivå: Mönsterperception Högsta nivån: Objekt 080212 Perception och motorik

Perception och motorik 080212 Ögats optik teorier om detta ger oss riktlinjer kring upplösning, frekvenser mm färg kanske mest utforskat rörelse textur 3D preattentive processing theory, dvs vad som drar till sig uppmärksamhet 080212 Perception och motorik

Perception och motorik 080212 Uppmärksamhet 080212 Perception och motorik

Perception och motorik 080212 Uppmärksamhet 080212 Perception och motorik

Perception och motorik 080212 Uppmärksamhet 080212 Perception och motorik

Exempel på riktlinjer, nivå 1 Perception och motorik 080212 Exempel på riktlinjer, nivå 1 Om man vill påkalla särskild uppmärksamhet, använd ett attribut som är unikt (unik färg eller unik form) Använd rörelse för att uppmärksamma något utanför omedelbart fokus Se till att kontrasten mellan objekt (t ex text) och bakgrund är tillräckligt stor, endast skillnad i färg räcker inte 080212 Perception och motorik

Perception och motorik 080212 Mönsterperception Mellannivån i perceptionsprocessen Gestaltteorin Stöd för problemlösning genom externa representationer, visualiseringsmetoder 080212 Perception och motorik

Konflikter i Gestaltteorin Perception och motorik 080212 Konflikter i Gestaltteorin 080212 Perception och motorik

Perception och motorik 080212 Fler konflikter 080212 Perception och motorik

Exempel på riktlinjer, nivå 2 Perception och motorik 080212 Exempel på riktlinjer, nivå 2 Placera länkar, ikoner eller funktioner/verktyg nära varandra för att markera att de hör ihop Använd ramar om närhet inte räcker för att markera samhörighet Var uppmärksam på motstridiga signaler, och mönster som uppstår oavsiktligt 080212 Perception och motorik

Perception och motorik 080212 Objekt kopplat till ”working memory” koppla ett objekts attribut till form, färg, ytstruktur, där form kommer i första hand och färg och struktur kommer i andra hand (jfr med låg nivå där färg är primärt) 080212 Perception och motorik

Perception och motorik 080212 Exempel UML-diagram, unified modeling language 080212 Perception och motorik

Exempel på riktlinjer för nivå 3 Perception och motorik 080212 Exempel på riktlinjer för nivå 3 Människan kan endast hålla några få objekt i minnet samtidigt, om man har ett val är det bättre att konstruera få komplexa objekt än flera enkla objekt. Använd färg och textur för att representera olika attribut i objektet. För enkla objekt gäller att form är viktigare än färg och textur. 080212 Perception och motorik

Implikationer för design Perception och motorik 080212 Implikationer för design Teorier från lägsta nivån ger enkla och tydliga riktlinjer för design På högre nivåer är människan mer flexibel och designbeslut tas med hänsyn till andra faktorer än bara perception 080212 Perception och motorik

Perception och motorik 080212 Motorik och MDI Prediktiva modeller Deskriptiva modeller Frågor vi vill få besvarade: Vad gör man? Hur gör man? Hur lång tid tar det? Hur bra fungerar det? 080212 Perception och motorik

Perception och motorik 080212 Modellbegreppet Förenkling av verkligheten För att Designa Utvärdera Förstå Beskrivande eller Förutsägande (prediktiva) 080212 Perception och motorik

Perception och motorik 080212 Prediktiva modeller Kvantitativa resultat Analys baserad på modellen istället för resultat av experiment och studier Ej nödvändigt med fungerande system Hick-Hyman law Fitts’ law Keystroke level model 080212 Perception och motorik

Perception och motorik 080212 Beskrivande modeller Hjälper till att beskriva och tänka kring en situation eller ett problem Key-Action Model Symbol keys Executive keys Modifier keys Buxtons 3-state model Guiards 2-handsmodell 080212 Perception och motorik

Perception och motorik 080212 Buxtons modell För grafisk inmatning Tre tillstånd: utanför spåra dra Kan ge insikter om nya typer av inmatningsdon 080212 Perception och motorik

Perception och motorik 080212 Modellen 080212 Perception och motorik

Tillämpning av Buxtons modell Perception och motorik 080212 Tillämpning av Buxtons modell 080212 Perception och motorik

Dimensioner och frihetsgrader Perception och motorik 080212 Dimensioner och frihetsgrader En modell som klargör kopplingen mellan dimensioner och frihetsgrader Tydliggör att mus inte fullt ut är 2D Kan inspirera till alternativa sätt att mata in 080212 Perception och motorik

Guiards modell - tvåhandsinteraktion Perception och motorik 080212 Guiards modell - tvåhandsinteraktion Yves Guiard 1987 Fokus på händernas olika ”roller” (jfr Buxton & Myers, 1986) Analys av tangenters placering på ett vanligt tangentbord i relation till mus som pekdon Tre unika tangenter till vänster, 15 till höger Vanliga tangentbord mer lämpliga (mindre olämpliga) för vänsterhänta 080212 Perception och motorik

Perception och motorik 080212 101-style keyboard 080212 Perception och motorik

Perception och motorik 080212 Sammanfattning Teorier om perception på låg nivå ger oss tydliga riktlinjer för design På högre nivåer ges större utrymme för tolkning Prediktiva modeller för motorik lämpar sig för att jämföra och utvärdera designförslag Deskriptiva modeller ger förståelse för besvärliga interaktionssituationer, tankar kring alternativa designförslag och en grund för egna studier 080212 Perception och motorik