Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Rektor /förskolechef Att jobba som ledare i en mål och resultatstyrd verksamhet - korstrycket mellan stat, kommun och medborgare Rektorsprogrammet Fagerudd.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Skolstartspaketet Stats: snabbare, per år, pojke/flicka App för U
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Vardaglig observationer
Nya Elementar!.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lokal pedagogisk planering i förskolan
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Undervisningens kvalitet är nyckeln till förbättrade kunskapsresultat
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Pedagogiskt ledarskap och kvalitetsarbete i förskolan - en beskrivning av hur vi jobbar i Ånge kommun Framtidens förskola Lars Thorin.
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Den individuella utvecklingsplanen
Formativ bedömning i itslearning
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
Läroplansnätverk förskola
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Tidiga insatser för barn i förskolan
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Planering och genomförande av undervisningen
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Läroplansträff fritidshem
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Förskoleklassen Torpshammar
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Nätverk kursplanepiloter
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
BFL Bedömning för lärande
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Hur kan vi förstå begreppet?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Läroplansträff Välkomna.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Nämndplan 2015.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan -framgångsfaktorer för ett lyckat arbete

Vilken roll har rektor/förskolechef Leder arbetet på skolan med införandet av nya läroplaner Sätter upp mål och följer upp om insatserna ger den effekt det avser Till sitt stöd finns nyckelpersoner, lärledare och utvecklingsledare och en massa stödmaterial från Skolverket. Uppmuntra personalen när vi ser att vi uppfyllt våra delmål!!

Vilka frågor kan man ställa sig som chef? Har vi rätt organisation för att kunna genomföra läroplanerna? ex schema, hur personalen nyttjas mm Har vi satt upp några mål för arbetet med läroplanerna? Hur ser vi att vi lyckas? Hur vet vi vad som händer på alla arenor där det jobbas med läroplansarbetet? Hur sorterar vi bort andra utvecklingsområden så vi kan hålla fokus på kunskapsuppdraget?

Vilka frågor kan man ställa sig som chef? Vilka aktiviteter har jag genomfört med personalen för att träna på följande: Kunskapssyn? Lokala pedagogiska planeringar? Bedömning? Att tolka läroplansmålen? Hur ger jag personalen feed-back på den undervisning de bedriver?

Vilka är framgångsfaktorerna? Täta träffar med nyckelpersonerna på inplanerade datum och tid. Regelbunden gemensam arbetstid finns avsatt för personalen Samla in dokumentation från träffarna som nyckelpersonerna har med er personal. Kontinuerlig respons på dokumentationen, skriftliga omdömena och lokala pedagogiska planeringar Nyttja medarbetarsamtalet till samtal om LPP, skriftliga omdömen och bedömningar

Vilka är framgångsfaktorerna? Rapport på er skolas/förskolas måluppfyllelse enligt Excelarket för kunskapsuppföljning, arbetsplanerna i förskolan och Verktyg för kvalitetsutveckling Lyft er skolas goda exempel av LPP, skriftliga omdömen och bedömningsmatriser när ni träffas i helgrupp t ex APT Engagerad och stödjande för all personal och extra viktigt med nyckelpersonerna

Så kan rektors planering se ut Gör en strategi för hela arbetet. Tydliggör vision, mål, process, organisation, uppföljning och utvärdering Var tydlig, lägg dig i, var nyfiken på hur lärarna tänker, planerar, undervisar och bemöter barn och elever Följ upp arbetet på olika nivåer Använd medarbetarsamtal och lönesamtal som de verktyg de kan vara Fira när ni ser att ni nått synbara resultat!