Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Advertisements

Motivation och förändring
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Det kognitiva perspektivet
Frågor som underlättar för ungdomar att testa sitt cannabisberoende/missbruk och sitt missbruksmönster.
Bedöma kroniskt tillstånd
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Daniel Ståhl & Tomas Gustavsson
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
- Konsten att ge feed-back
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Psykiska konsekvenser av missnöje med utseendet
Samma fast olika eller olika fast samma?
Samma fast olika eller olika fast samma?
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Det kognitiva perspektivet
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Vad är du för typ av person?
HaschAvvänjningsProgram
Ta ställning och handla!
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Hantera en kronisk sjukdom
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Samtalsbehandling i primärvården
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 4.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Kommunikation OL108A.
Psykologins historiska framväxt
Vad är en depression? Nedstämdhet eller minskat intresse eller glädje måste föreligga. Dessutom har man minst fem av följande symtom under samma tvåveckorsperiod:
Verktyg via Studenthälsan Gun Austrin, leg psykoterapeut, socionom
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Livsstil och återhämtning
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 1.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
ANDRAGOGIK andragogi´k (bildning till grek. an \ ´r, genitiv andro´s '[vuxen] man', parallell med pedagogik), en i sen tid konstruerad benämning på undervisning.
Perception
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Mental hälsa.
Socialpsykologi.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Kognitiva perspektivet
Kognitiva processer och representationer n Propositionella representationer lagrar information i LTM n Aktivationsspridning möjliggör åtkomst n Men sen.
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Psykologi Introduktion.
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Självkänsla.
Coaching.
Kommunikation.
Psykologins historiska framväxt
Psykiskt funktionsnedsättning
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Etik & moral.
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig. Varför gick det dåligt? Ni blir iakttagna av en okänd person på en biograf, var är din första tanke

Händelse – stimulus Tankevärld Tolkning Respons Perception Minnen Kognitiva scheman Värderingar Tankevärld Tolkning Känsla Beteende Respons Perception Uppmärksamhet

Tanke – känsla – beteende Sömnproblem Tanke: Tänk om jag inte klarar att somna. Känsla: Tanken leder till oro. Handling: Känslan av oro leder till att du vrider dig i sängen. Kropp: svettig, krypningar med mera. Tankar igen: Handlingen att ligga och vrida sig i sängen kan vidare ge andra tankar som förvärrar situationen. Det finns alltid en stor ömsesidighet mellan tanke, känsla, handling och kropp.

Depression Tanke: Jag är värdelös. Ingen bryr sig om mig. Handling: Ligger hemma under täcket. Tanke: Jag är värdelös. Ingen bryr sig om mig. Känsla: Ledsen, nedstämd.  Kropp: Tung, tryck över bröstet, ångestkänslor, torr i mun...

Det kognitiva perspektivet Verkligheten uppfattas olika eftersom vi gör olika antaganden om den. Människan tänker, tolkar, minns och fattar beslut utifrån vissa kognitiva scheman. Våra tankar om en situation styr ofta hur vi reagerar känslomässigt. Psykiska störningar beror på dysfunktionella scheman d v s när en föreställning leder till en ”felaktig tolkning” av situationen. Vi är ofta psykologiskt konservativa d v s att vi ofta tolkar information så att det passar med våra grundläggande uppfattningar

ATTRIBUTIONER HOS DEN ”INLÄRT HJÄLPLÖSE” förklaringar finns hos mig som person eller det beror på situationen Interna eller externa förklaringar det kommer alltid vara så eller detta är tillfälligt Orsakerna kan vara stabila eller instabila det blir så här oavsett vad jag gör eller det blev så här denna gången Det går att ange globala- eller specifika förklaringar

Attributioner

Depression Vid depression är det obalans mellan hörnen i triangeln. Du tänker och känner mer än du handlar. Upplever omgivningens krav som omöjliga Framtiden som hotande Sin egen förmåga begränsad

Grundantagande vid relationsproblem Vi kan aldrig riktigt känna till andra människors tankar eller känslor Vi är beroende av signaler som är mångtydiga för att förstå andra Vi tolkar dessa signaler utifrån våra egna erfarenheter Vi tolkar andras beteende utifrån våra egna känslor Vi har alltför stor tilltro till vår förmåga att förstå andras attityder och motiv

Kognitiva förvrängningar Selektiv Abstraktion Att man väljer ut de negativa detaljerna Övergeneneralisering Dra allmänna slutsatser utifrån en enstaka händelse Svart - Vitt det är antingen eller, hata vs. Älska, rätt eller fel Personalisering Att ta åt sig personligheten Förstoring eller förminskning