En säker e-tjänst till vården

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”från person till funktion”
Advertisements

Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Att förstå anonymiteten (översättning från
Kompetenslyftet eHälsa i primärvården Välkommen!
Nya Mina vårdkontakter
Nationell patientöversikt
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Vad innebär val av vårdenhet?
Videokonsultation med medborgare
1.
Mina vårdkontakter En säker e-tjänst till vården
E-hälsa och invånartjänster
Vården på webben - Mina vårdkontakter Ett samverkansprojekt mellan landstingen/regionerna och Sjukvårdsrådgivningen SVR AB.
Mina vårdkontakter MVK är en formulärbaserad tjänst som kan användas för rutinärenden som av/ombokning av tid eller receptförnyelse eller som komplement.
Projektföljeforskning
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
1 © TNS SIFO 2011 Miljöpåverkan 78 procent bland de svarande anser att produktionen av läkemedel har en ganska eller mycket stor miljöpåverkan. En större.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Akuta hembesöksbilar med läkare
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
1.
1 Version Version Dialogseminarium - grundläggande eHälsa Välkommen!
1.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
TietoEnator © 2007presentationPage 1 Mina meddelanden Procapita +
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Mina vårdkontakter. Svaranden Förra årets enkät låg ute i två veckor, i år låg den ute i 4 DAGAR!!! 66 % kvinnor 34 % män 66 % kvinnor 34 % män.
1 Anneli Juhlin FP
Vårdval i primärvården
BjH 8 mars BjH 8 mars
Manual Offentliga jobb Chefer HR-funktion Version 1.0
MÖDRAHÄLSOVÅRD HÄLSOVAL SKÅNE.
Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Informationsteknologi - Lektion 2 Trådlöst nätverk (WLAN) Trådlöst nätverk (WLAN) Filarkivet: Filarkivet:
12,1 dagar Mats UddinVälkomna Barbro NaroskyinInledning Fikapaus Claes- Fredrik HelgessonStyrning med marknad
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Välkommen till utbildning i Mina vårdkontakter!. Dagens program  Presentation av Mina vårdkontakter  Genomgång av patient- och vårdgivarsidan  Övningar.
Mina Vårdkontakter och HälsaFörMig - hur kompletterar de varandra?
Varumärkesbyte: från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Det här är 1177 Vårdguiden.
Sv Pascal Ordinationsverktyg Pascal ordinationsverktyg är ett nationellt verktyg för ordination av dosläkemedel, när patienten får sina mediciner fördelade.
Förvaltningen informerar. Plattform Stöd och behandling Plattform Designverktyg Tjänsten Stöd och behandling.
Kom ihåg! Tips när verksamheter startar sina piloter.
Landstingets ledningskontor Från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se Nu enkelt och tydligt för patienter och användare: logga in på 1177.se för.
Statistik. PDF-fil Excel-fil Omvänt ärendeflöde Mvk rollen Vårdgivare ger behörighet att kontakta patienterna via Mina vårdkontakter, utan.
Workshop 2: Skapa egna e-tjänster och skicka ärenden till era patienter.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Bildspel från informationstillfällen maj 2018.
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
E-tjänsten Journalen Att tänka på för att skydda utsatta personer
Vad är 1177 Vårdguiden?.
1177 Vårdguidens e-tjänster i VGR
GÖR DIN VARDAG EN E-TJÄNST.
Presentationens avskrift:

En säker e-tjänst till vården Mina vårdkontakter En säker e-tjänst till vården

Mina vårdkontakter En säker kommunikationstjänst mellan vårdgivare och invånare över Internet Invånare/patienter kan skicka förfrågningar om t ex förnya recept och beställa tid Formulär med obligatoriska och frivilliga fält Kräver konto och inloggning Alla användare har ett personligt användarkonto med säker inloggning. Skillnad mot e-post se nästa bild

Mina vårdkontakter Ökad service och tillgänglighet för invånarna Kontakt med mottagning på begränsad telefontid Måndag-fredag Kontakt med mottagning i Mina vårdkontakter dygnet runt veckans alla dagar Syftet med MVK: Förbättra patientens möjligheter att komma i kontakt med sin vårdmottagning. Möta den ökande efterfrågan på e-tjänster. Möjliggöra större flexibilitet i patientkontakterna. MVK är ett komplement till telefonen som oftast har begränsad tillgänglighet. Många patienter som utför ärende i MVK gör det på helger och kvällar mellan kl 20-02. Det skickas ärende dygnet runt i MVK.

Skillnaden mellan Mina vårdkontakter och e-post Alla användare säkert identifierade All information är skyddad och krypterad Mottagaren styr vilken information/ärenden som kan skickas E-post Det är lätt att utge sig för att vara någon annan Ingen information är skyddad Vem som helst kan skicka vad som helst

Ärendets gång Ärendemottagare Fördelar inkomna ärenden Kan skicka delsvar Omfördelar Ärende Vårdgivare Besvarar ärenden Kan skicka delsvar/motfråga Kan omfördela Patient Ärende Ofast är det patienten som har ett behov av en kommunikation och startar ett ärende, men även vårdgivaren kan starta ett ärende under förutsättning att patienten vet om det. Tex kan vårdgivaren skicka ett provsvar till patienten eller kalla till en föräldragrupp etc Svar

Ärendetyper att välja på Av/omboka tid Begär intyg Beställ journalkopia Beställ tid Förnya hjälpmedel Fråga sjuksköterska Förnya recept Kontakta mig Rådgivning Egen ärendetyp Hälsoval – du kan se var du är listad och byta Vårdenhet/BVC Beställning av klamydiatest – en central funktion i Skåne som sköts av Centrum för sexuell hälsa. Förutom de centrala ärendena Hälsoval och beställning av klamydiatest används mest av/omboka tid, förnya recept samt kontakta mig. Mottagningen kan skapa en sin egna ärendetyper, det kan till exempel vara röntgensvar, vaccinering, anmälan till astmaskola etc. Mottagningen bestämmer namn på ärendetypen och innehåll.

Supportsida för invånare www.minavardkontakter.se Bra sida med mycket information om MVK till patienten, det finns korta instruktionsfilmer , manual, frågor o svar etc

Supportsida för personal www.minavardkontakter.se/personal Mycket bra sida för personal med de senaste nyheterna i MVK. Bra instruktionsfilmer

Politiska beslut i Region Skåne Alla offentliga sjukhusförvaltningar och Primärvården Skåne ska öka tillgängligheten genom att erbjuda sina invånare/patienter att kommunicera med Mina vårdkontakter.Införandet ska vara klart senast december 2009. Inom ramen för uppdraget i Hälsoval Skåne ingår att alla vårdenheter ska erbjuda befolkningen Mina vårdkontakter.

Vilka använder tjänsten? 2009: Kvinnor 64 % Män 36 % 2008: Kvinnor 63 % Män 37 % Åldersgrupp: 2009 2008 - 20 år 1 % 2 % 21 - 35 år 18 % 26 % 36 - 50 år 30 % 32 % 51 - 64 år 35 % 29 % 65 år eller äldre 16 % 10 % Webbenkät med 2000 svarande patienter som gjordes i november 2009

Vad tycker patienterna om tjänsten? 89 % anger att de kommer att använda tjänsten igen. 71 % uppger att det är lättare komma i kontakt med vården via Mina vårdkontakter än till exempel telefon.

Patienternas kommentarer Det är helt enkelt toppen! Jag har alltid svårt att passa telefontider och mina dagar lugnar inte ned sig förrän på kvällarna. För mig som lider av social fobi är detta det perfekta sättet att förnya recept på. Jag kommer att använda Mina vårdkontakter när det är möjligt. Tyvärr kan jag inte nå all vård på detta sätt. Mycket smidigt sätt. Jag kan ju skriva mitt i natten om jag så vill.

Statistik nationellt – november 2009 Anslutna: 14 landsting har infört Mina vårdkontakter 1 800 anslutna mottagningar i Sverige - Skåne 480st Antal användarkonton 280 000 patienter i Sverige - Skåne 58 000 26 000 vårdpersonal i Sverige - Skåne 6 800

Administration - införande Administratörer 2/mottagning Administratörer 2/mottagning Administratörer 2/mottagning Administratörer 2/mottagning Administratörer 2/mottagning Samordnare Samordnare Samordnare Samordnare Samordnare Projektledare Mina vårdkontakter i Region Skåne Administration för införande av MVK i Skåne. Varje förvaltning har utsett en person som är samordnare för införandet. Supporten i Stockholm är öppen 08.30-17 alla vardagar. Patienterna har egen support att ringa som är öppen veckans alla dagar 08-21 Vårdguiden/Mina vårdkontakter Support

Utse roller och behörighet på mottagningen Administratör Går utbildning - 3 tim Sköter vårdpersonalkonton Tilldelar/tar bort roller Sköter inställningar för ärendetyper, villkorstexter Statistik Ärendemottagare Fördelar ärenden inom enheten Ser alla ärenden Vårdgivare Läser ärenden Besvarar ärenden Skickar ärenden

Marknadsföring Information direkt till patienten Information i bokningsbekräftelsen Affischer på mottagningarna Broschyrer på mottagningarna Visitkort Patientbrev på mottagningarna Via telefonsvarare på mottagningen Information på webben Viktigt att alla är delaktiga och marknadsför tjänsten i kontakten med patienterna.