1-7 lärare SV/SO i åk 3 It-inspiratör 1 dag/v Mamma och fru

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Advertisements

Skolområde Tuna läsåret 2012/2013 Tillbakablick Fortbildning/kompetensutveckling för våra pedagoger på Skolområde Tuna.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
- En gemensam plattform för lärande för Katrineholms kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Föräldramöte
MIK-verktyg i klassrummet Pernilla Laursen
Sara Sjölund Gymnasielärare i Engelska och datorkunskap
Det största sen VHS Det digitala klassrumet. Vad säger läroplanen? kan använda informationsteknik som ett verktyg för kunskapssökande och lärande.
Summering av brainstorm 2
Dingtuna skolas föräldramöte!
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
BLOGGINSPIRATION.
VART SKA VI…?.
Välkomna!.
Om Jordklotets historia
IT i skolan.
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
En schweizerkniv i Järfälla kommun
Digitalt klassrum och nätbaserat möte Sommarens lärande stunder.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Förutsättning: Du måste vara uppkopplad på Internet när du arbetar Många nyttor med Skolportaln 2.0 samlar gemensamma system och tjänster på ett ställe.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Kompetensutveckling Med PIM
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Riktlinjer för övergångar. Bakgrund  Allt fler samverkanspartners och med olika huvudmän  Svårigheter att uppfylla styrdokumentens intentioner  Utredning.
Nya förutsättningar för lärande
APL årsk. 1 BF12AB 2013 v 7 – 12 Alla dagar i veckan.
”Det är fett kul att lära sig saker man inte visste innan”
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Skoldatatek i praktiken Anders Fridell
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Digitala verktyg för läs- och skrivinlärning
Gullstensskolan 15/ Närvaro! Fyll i meningen i När jag var liten ville jag bli….
Planering och genomförande av undervisningen
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Lägg till en inledande text här Samarbete lärare och bibliotekarie i digitaliserad skola - Södertörns högskola 11 november2014 Anette Holmqvist, Skolverket.
Läroplansträff Välkomna!.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
”Skolarea”/”skolportal” kommunikation mellan hem och skola
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Självvärdering.
Retorik- Konsten att tala
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
A P R Lärmiljö Administrativ plattform: Pedagogiska verktyg
Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer.
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Lärande för det 21;a århundrandet Lärande för framtiden KunskapsbyggandeProblemorienterat Egna val IT som verktyg Kommunikation Samarbete.
2011 –
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Välkomna! Föräldramöte 6 sept. 2017
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
Områdesmöte Vårterminen 2015.
Krav på programmering i skolan
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Presentationens avskrift:

Ett digitalt smörgåsbord, för låg-och mellanstadiet! Av Ulrika Eriksson 1-7 lärare SV/SO i åk 3 It-inspiratör 1 dag/v Mamma och fru Skidtränare för barn

Varför ska vi använda IKT/digitala verktyg/lärresurser i skolan? 2. Övergripande mål och riktlinjer Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola * kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande. Varför ska vi använda IKT/digitala verktyg/lärresurser i skolan? grund i Arne Tragetons forskning kring barns tidiga läs- och skrivinlärning. Hans utgångspunkter är att det är enklare att lära sig skriva än att läsa och att barns motorik inte är tillräckligt utvecklad för att ägna sig åt att forma bokstäver i förskoleklassen och åk 1. Istället bör man låta eleverna använda datorer för att skriva i förskoleklassen och åk 1. Om man väntar med att bokstavsträna för hand till åk 2 sparar man mycket tid som man istället kan ägna åt språkutveckling och naturliga samtal kring texters innehåll och uppbyggnad. de som väntar med att skriva bokstäver för hand till åk 2 får dessutom en bättre handstil!

Tagul Bambuser Facebook Skype Wordle Google Earth Voki CorkbordMe Storybird Twitter Puzzelmaker Blogg Screencast-O-matic

Skype

Wordle och Tagul

Google Earth Google Earth ”Namn och läge på världsdelarna samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven ”

Voki Ulrika Broccolikriget 1 Broccolikriget 2

Corkbord Me Corkbord Me

Screen-O-matic Puzzelmaker Storybird Bambuser

Att blogga Viktigt att tänka på: Alltid fråga vårdnadshavare och elever om godkännande! Fundera kring vad bloggen fyller för pedagogisk funktion. Välja en bloggverktyg som verkar passa dig och dina behov. Ständigt diskutera upphovsrätt, kritisk granska och källa.

http://klass2djurgarden.se/ Min tanke med vår blogg: Att eleverna får skriva till verkliga mottagare Lättare att diskutera kring upphovsrätt, att kritiskt granska och källor när det är “verkligt”. Bloggen fungerar som “återkopplare”, upprepning som ger ännu ett inlärningstillfälle. För föräldrar och andra intresserade, dela med sig....

Ipads i förskola och skola Facebook Pedagog Jämtland The Big five Ipads i förskola och skola Flippa klassrummet Twitter 140 tecken @ulliser #skolchatt