Mönster och uttryck
v. 45 – 49 Mönstertraditioner Din uppgift är att skapa en produkt där formen eller utsmyckningarna har en koppling till mönster och formspråk från ett speciellt land eller en kultur.
Arbetsgången kan se ut på följande sätt: Börja med att googla mönster t.ex. japanska, afrikanska, aztek, kurbits, samiska, indiska, egyptiska o.s.v. Det kan alltså vara från olika länder, men det kan även vara från olika kulturer. När du har hittat ett formspråk/mönster som du vill jobba med så ska du analysera det och försöka peka på vad som är typiskt för just det formspråket. Tänk då på form, linjer, färg, budskap. Sedan ska du använda det formspråket till att skapa en produkt, förklara vilket slags formspråk det är och hur det syns i ditt arbete. Vi har valt att begränsa detta till accessoarer, smycken eller inredningsdetaljer.
I det centrala innehållet i Lgr 11, som tar upp vilka obligatoriska delar som ska tas upp i undervisningen står det: Slöjdens estetiska och kulturella utrycksformer Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer. Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former. Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet. Slöjden i samhället Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet.
Huvudfokus i bedömningen kommer att vara: hur du tolkar uttrycket och hur du för dina resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. Progressionen kommer att ligga i hur utvecklade dina resonemang är. E - enkla C - utvecklade A - välutvecklade