Mönster och uttryck.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Vad bedöms i ämnet bild? Klicka manuellt för visning!
Docent i pedagogiskt arbete, FD
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Hur kan man bedöma Symboliska uttryck i slöjdföremål?
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Matematik med föräldrar
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Välkomna till slöjden! Startuppgift ht 2013.
BETYG I ÅRSKURS 6.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
DITT BOENDE.
Tungelstaskolan f-9 framställt av Ylva, Lotta och Ronny
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Kursplanens kommentarmaterial om slöjdämnets syfte:
Möjligheternas ö TJÖRNS KULTURVECKA 27 SEPT – 5 OKT 2014.
Tolka ett föremåls kulturella och estetiska uttryck
Joakim Andersson & Anneli Martin
Att analysera samhällsfrågor
Lokal pedagogisk planering
Perspektiv på arkitektur
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Nytt betygssystem.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Ett arbetsområde om poesi
Resonemang på en högre nivå
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Vad tycker du om att läsa?
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Kunskapskrav SLÖJD.
Budskap & Kravallslöjd
En bild ljuger mer än tusen ord
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Mjukt, hårt och blandat -formgivning för din vardag
Välkommen till slöjd.nu.
Läroplansträff Välkomna!.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Utvecklingsprocessen Webbutveckling. Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda.
Vad handlar det om?. EcoCraft Allt handlar om hållbar utveckling, vikten av identitet, viljan till det unika, lusten att skapa, lusten att visa och dela.
ÅRSKURS 5.
ÅRSKURS 4.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Kärnan i all kommunikation
Textilarbete Alice Höök.
Retoriska arbetsprocessen
Litteraturvetenskapliga metoder
Betyg årskurs 6.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Fritt Broderi.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Barns rätt till delaktighet FNs barnkonvention: varje barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Plan- och bygglagen:
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Textcollage Arbetsområde i svenska under hösten.
Mot utanförskap.
Rädda klassrummet.
Djuren möter ungdomskulturen
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Mediepedagogiskt projekt
Djuren möter ungdomskulturen
Uttryck i slöjd Centralt innehåll:
Rädda klassrummet SLÖJD.
Hur kan man bedöma Symboliska uttryck i slöjdföremål?
Y 4.3 Uttryck med parenteser
Djuren möter ungdomskulturen
Presentationens avskrift:

Mönster och uttryck

v. 45 – 49 Mönstertraditioner Din uppgift är att skapa en produkt där formen eller utsmyckningarna har en koppling till mönster och formspråk från ett speciellt land eller en kultur.

Arbetsgången kan se ut på följande sätt: Börja med att googla mönster t.ex. japanska, afrikanska, aztek, kurbits, samiska, indiska, egyptiska o.s.v. Det kan alltså vara från olika länder, men det kan även vara från olika kulturer. När du har hittat ett formspråk/mönster som du vill jobba med så ska du analysera det och försöka peka på vad som är typiskt för just det formspråket. Tänk då på form, linjer, färg, budskap. Sedan ska du använda det formspråket till att skapa en produkt, förklara vilket slags formspråk det är och hur det syns i ditt arbete. Vi har valt att begränsa detta till accessoarer, smycken eller inredningsdetaljer.

I det centrala innehållet i Lgr 11, som tar upp vilka obligatoriska delar som ska tas upp i undervisningen står det: Slöjdens estetiska och kulturella utrycksformer Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer. Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former. Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet. Slöjden i samhället Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet.

Huvudfokus i bedömningen kommer att vara: hur du tolkar uttrycket och hur du för dina resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. Progressionen kommer att ligga i hur utvecklade dina resonemang är. E - enkla C - utvecklade A - välutvecklade