Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar En presentation som ska kunna användas av alla som vill berätta om grunderna. www.msb.se
För att förbättra vår förmåga att förstå varandra kontakta varandra träffa överenskommelser utbyta information skapa lägesbilder utbilda, öva och lära.
Därför att vi vill uppnå aktörsgemensam inriktning och samordning skydda samhällets skyddsvärden effektivt använda samhällets resurser.
UTGÅNGSPUNKTER
Det vi skyddar
Aktörsgemensamt
Vid samhällsstörningar
Ett aktörsgemensamt språk Inriktning och samordning
Den svenska modellen Lokal nivå Regional nivå Nationell nivå
Tre viktiga principer Ansvarsprincipen Närhetsprincipen Den som har ansvar för en verksamhet under normala förhållanden ska ha det också under en krissituation. Aktörerna ska även stödja varandra och samverka, det kallas ”den utökade ansvarsprincipen”. Närhetsprincipen En kris ska hanteras där den inträffar och av de aktörer som är närmast berörda och ansvariga Likhetsprincipen Under en kris ska verksamheten fungera på liknande sätt som vid normala förhållanden – så långt det är möjligt.
Geografiskt områdesansvar
SÄTT ATT TÄNKA
Gemensamma förhållningssätt Helhetssyn Perspektiv- förståelse Människan som en del av systemet Tid, proaktivitet, samtidighet Snabb, öppen och korrekt kriskommunikation Beslutsfattande
Ha en helhetssyn som utgår ifrån det som ska skyddas Vem kan ha nytta av den info och de resurser jag har? Var får tidiga åtgärder störst effekt? Vad har hänt, vilka behov och konse- kvenser kan uppstå? Vem kan ha info och resurser som jag kan ha nytta av?
Se olika perspektiv
Se människan som en del av systemet
Tänk på olika tidsperspektiv, samtidighet och var proaktiv
Ha kännedom om bra metoder för att fatta beslut
Initiera kriskommunikation snabbt för att minska informationsvakuum
SÄTT ATT GÖRA
Etablera gemensamma former Kontakt Inriktnings- och samordningsfunktion Stöd
Aktivera när någon aktör anser att det behövs En aktör initierar funktionen Värden sammankallar funktionen Funktionen möts fysiskt eller virtuellt. Ett stöd sammankallas vid behov.
Använd helhetsmetoden tillsammans
Skapa förutsättningar för att effektivt dela information Ha hög tillgänglighet och god förmåga att kommunicera Utveckla förståelse och bygg förtroende Var aktiv med att söka och förmedla Återkoppla och lär
Bli bra på att kommunicera, dokumentera och visualisera
Skapa lägesbilder med ett urval av särskilt viktig information
Bidra till en helhetssyn med samlade lägesbilder
Underlätta framtida teknisk samordning
Utbilda, öva och lär utifrån samma mål
www.msb.se