Forskningsöversikt Lärarutbildningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Ann-Carita Evaldsson: 
Nyttan av fritidspedagogik ?!
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Genusperspektiv i förskola/skola
Förskolan i fokus Malmö 15 oktober
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Välkommen till Knappekullaenheten
Skolans demokratiska och humanistiska värderingar.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Nya Elementar!.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Angelika Sjöstedt Landén, genusvetenskap
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Hej och välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Demokrati på skolgården och i klassrummet
Ta ställning och handla!
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
VARFÖR UTVÄRDERINGSVERKSTAD? GENOMFÖRANDE AV UTVÄRDERINGSVERKSTAD TEORI (SYN PÅ MÄNNISKAN) NATIONELLT INTERNATIONELLT LAILA NIKLASSON MDH Utvärderingsverkstäder.
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Välkommen till Ungdomsseminarium Kommunfullmäktiges ungdomsberedning, uppdrag och arbete Jeanette Rapp, sammankallande 10.00Allas rätt till inflytande,
Bör staten styra skolan?
Forskningsöversikt Lärarutbildningen  Peter Bengtsson
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Huvudämnesstudier KME
Forum för genusvetenskap
1.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Elevdemokrati i praktiken
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
SOL:s forskningsområden och projekt
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Energi ur ett genusperspektiv Ulrika Lundberg. Det övergripande målet är att kvinnor och män skall ha samma makt att forma samhället och sina egna liv.
Inom SOL bedrivs beteendevetenskaplig forskning med inriktning mot skolutveckling. Merparten av denna forskning har en förankring i pedagogiken och återfinns.
Kvarter A Kvarter B Kvarter C 22,5 (23.4) 25 (24,32)
Kvarter A Kvarter B Kvarter C 25 (24.4) 22,5 (20.4)
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Sociologi Introduktion.
Robert & Linnea Blom Robert & Linnea Sven & Ingegerd Svea & Bengt
Mål och styrning Läroplansmålen
Branschråd Förskola Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar - Utvärdering av GAS - Programförslag från MR-kansliet Information.
Miljöledningssystem 14 november 2018.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
NORR Kvarter A Kvarter B Kvarter C 22,5 (23.4) 25 (24,32)
Presentationens avskrift:

Forskningsöversikt Lärarutbildningen  Peter Bengtsson peter.bengtsson@lut.mah.se

Forskningsstrategi för Lärarutbildningen Det har nyligen formulerats en forskningsstrategi för lärarutbildningen. Den hittar man på http://www.mah.se/templates/Page____1623.aspx Den går ut på att möjliggöra att - långsiktiga mångdiciplinära forskargrupper utvecklas - forskargrupperna tillförs forskartjänster och doktorandtjänster - fler studenter från lärarutbildningen kan gå forskarutbildning - fler av lärarna vid lärarutbildningen utvecklar forskningskompetens - forskning i ökad omfattning sker i samarbete med parnerskolor  Peter Bengtsson peter.bengtsson@lut.mah.se

Medel för att förverkliga strategin En förändrad organisation, t ex en gemensam forskarutbildning inrättas En magisterutbildningar utvecklas i anslutning till grundutbildningens huvudämnen Lektorernas tid för forskning regleras och villkoras Tidsbegränsade biträdande lektorer anställs med 50 % forskningsdel Rekrytera fler forskare för att stödja adjunkternas forskarutbildning och möjliggöra lektorernas docentmeritering För att genomföra forskningsstrategin krävs 5-6 nya professorer, en aktiv investering, fler kvinnor anställs som professorer/docenter  Peter Bengtsson peter.bengtsson@lut.mah.se

Praxisnärhet Lärarutbildningens forskning bedrivs i stor utsträckning praxisnära Studier bedrivs i den konkreta verksamheten  Peter Bengtsson peter.bengtsson@lut.mah.se

Huvudämnen Huvudämnena integrerar innehåll från skolämnena, verksamhetsgenererade kunskaper och pedagogiskt, sociologiskt och psykologiskt innehåll  Peter Bengtsson peter.bengtsson@lut.mah.se

Malmö högskolas perspektiv Genus Etnicitet Skolans värdegrund och uppdrag Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. (LPO 94) Miljö Skolans uppdrag I all undervisning är det angeläget att anlägga vissa övergripande perspektiv. Genom ett historiskt perspektiv kan eleverna utveckla en beredskap inför framtiden och utveckla sin förmåga till dynamiskt tänkande. Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen skall belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.

Lärarutbildningens innehållsliga perspektiv Mångfald Normalisering - marginalisering Samtidshistoriskt perspektiv Hållbar utveckling  Peter Bengtsson peter.bengtsson@lut.mah.se

Partnerskolor Lärarutbildningen i Malmö har en unik uppbyggnad i att studenterna knyts till en partnerskola Högskolan får därmed en kontinuerlig närvaro i skolan De forskningsfrågor som spinner ur denna närvaro får en långsiktighet  Peter Bengtsson peter.bengtsson@lut.mah.se

Forskningen i några frågeställningar Vad innebär det att bli och att vara förskollärare? Vad är en rik och god läromiljö? Hur ser lärandet ut inom olika kunskapsområden för pojkar och flickor med olika socio-kulturell bakgrund? Vad skall eller behöver vi lära oss inom olika ämnen och varför det? Hur kan elever i behov av särskilt stöd ges goda förutsättningar för ett livslångt lärande? Hur skapas och utvecklas lagar och regler, normer och konventioner inom utbildningsväsendet? Hur fungerar skolan som plats för interkulturella möten? mm  Peter Bengtsson peter.bengtsson@lut.mah.se

Forskningsinriktningar Ämnesteori Ämnesdidaktik Specialpedagogik och handikapp Interkulturalitet Drama och konflikthantering Media och IT Socialhistoria Praktiskt-estetiska ämnen Språkutveckling Genus Bedömning och utvärdering Skolans arbetes- och lärandemiljö  Peter Bengtsson peter.bengtsson@lut.mah.se

Hur bedrivs forsknings- och utvecklingsarbetet Inom fem kunskapsfält (IS, KSM, LFH, NMS och SOL) RUC  Peter Bengtsson peter.bengtsson@lut.mah.se

Exempel på forskningsprojekt Lyssna! Och hör sedan!… Kent Adelmann (KSM) Interpersonell kommunikation… Lotta Andersson (SOL) Miljöfysik… Mats Areskoug (NMS) Framtidsberedskap och fredsberedskap som utbildningsmål Åke Bjerstedt (IS) Möte med flickor och pojkar Annika Månsson (LFH)  Peter Bengtsson peter.bengtsson@lut.mah.se

Forskningsprofiler Lärarutbildningens forskningsprofiler I Forskningsstrategier 2005-2008 står det om ett antal forskningsprofiler kring vilka lärarutbildningens forskning skall koncentreras. Enhetens forskare förväntas förhålla sig till detta genom att ange hur mycket av sin tid man ägnar åt de olika forskningsprofilerna.    Undervisningens och lärandets teori och praktik Peter Bengtsson 5% (fysikprojektet) (SOL) (Anna Henningsson-Yousif 30% (SOL)) se skolutv och ledarskap Marie Leijon (SOL) Ann-Elise Persson 20% (SOL) Elisabeth Söderquist (SOL) (Haukur Viggosson 30% (SOL)) se skolutv och ledarskap Siv Benn (LFH) Jan-Eric Ekberg (LFH) Ingegerd Ericsson (LFH) Ylva Holmberg (LFH) Maria Pålsson (LFH) Mats Areskoug 20% (NMS) Margareta Ekborg 40% (NMS) Nanny Hartsmar 5% (NMS) Leif Karlsson 20% (NMS) John Nelsson 20% (NMS) Katarina Schenker 75% (NMS)  Peter Bengtsson peter.bengtsson@lut.mah.se

Barns och ungas lärande och utveckling Annelis Jönsson (SOL) i sammarbete med Lena Rubenstein-Reich (IS) sociala utv Marie Leijon (SOL) Ann-Elise Persson 20% (SOL) Elisabeth Söderquist (SOL)  Siv Benn (LFH) Liselotte Dahlbeck (LFH) Ann-Christine Eklundh (LFH) Anna Fabri (LFH) Lisa Fauli Gladh (LFH) Monika Kristiansson (LFH) Kristian Lutz (LFH) Annika Månsson (LFH) Marie Niklasson (LFH) Maria Pålsson (LFH) Anna Sandell (LFH) Ingegerd Tallberg-Broman (LFH) Ann-Christine Vallberg-Roth (LFH) Anders Jakobsson 10% (NMS) Lars Jacobsson 10% (NMS) Helena Korp 50% (NMS) Per Eskil Persson 50% (NMS) Agneta Rehn 20% (NMS)  Peter Bengtsson peter.bengtsson@lut.mah.se

Kultur och estetik i skolan Marie Leijon (SOL) Elisabeth Söderquist (SOL) Marie Bendroth-Karlsson (KSM) Johan Emfeldt (KSM) Ulf Lindberg (KSM) Magnus Persson (KSM) Viveka Rasmusson (KSM) Björn Sundmark (KSM) Jan Thavenius Lena Aulin-Gråhamn (KSM) Liselotte Dahlbeck (LFH) Ylva Holmberg (LFH) Mats Olsson (LFH)  Peter Bengtsson peter.bengtsson@lut.mah.se

Specialpedagogik Lotta Andersson 20% (SOL) Inger Assarson 80% (SOL) Lars Berglund 45% (SOL) Elsa Foisack (SOL) Annelis Jönsson (SOL) i sammarbete med Lena Holmberg (IS) och Anna-Lena Tvingstedt (SOL) Birgitta Lansheim 40% (SOL) Lise-Lotte Malmgren 10% (SOL) Sten-Sture Olofsson 10% (SOL) Bim Riddersporre 15% (SOL) Jerry Rosenqvist (SOL) Ingrid Sandén 27% (SOL) Anna-Lena Tvingstedt 45% (SOL) Ingegerd Ericsson (LFH) Annika Kraft (LFH) Kristian Lutz (LFH)  Peter Bengtsson peter.bengtsson@lut.mah.se

Informellt lärande Peter Bengtsson 5% (KIA/LIA) (SOL) Siv Benn (LFH) Liselotte Dahlbeck (LFH) Annika Kraft (LFH) Patrik Bergman 50% (NMS) Eva Davidsson 75% (NMS) Lärande via dialoger Kent Adelmann (KSM) Siv Benn (LFH) Annette Johnsson 40% (NMS) Anders Jakobsson 10% (NMS) Claes Malmberg 80% (NMS) Gunilla Svingby 20% (NMS)  Peter Bengtsson peter.bengtsson@lut.mah.se

Professionsutveckling Lotta Andersson 5% (SOL) (Anna Henningsson-Yousif 30% (SOL)) se skolutv och ledarskap Birgitta Lansheim 40% (SOL) (Haukur Viggosson 50% (SOL)) se skolutv och ledarskap Sven Persson (IS) Lena Rubenstein Reich (IS) Siv Benn (LFH) Lisa Fauli Gladh (LFH) Kristina Lutz (LFH) Maria Pålsson (LFH) Ingegerd Tallberg-Broman (LFH) Ann-Christine Vallberg-Roth (LFH) Harriet Axelsson 20% (NMS) Gunilla Jakobsson 10% (NMS) Anders Jönsson 80% (NMS) Gunilla Svingby 25% (NMS)  Peter Bengtsson peter.bengtsson@lut.mah.se

Mångfaldens och de många kulturernas skola Margareth Drakenberg 67% (SOL) Annelis Jönsson (SOL) i sammarbete med Lena Rubenstein-Reich (IS) Anna-Lena Tvingstedt 25% (SOL) Lena Holmberg 50% (IS) Lena Rubenstein-Reich (IS) Boel Westerberg 20% (IS) Johan Elmfeldt (KSM) Bengt Linnér 30% (KSM) Ingegerd Tallberg-Broman (LFH) Nanny Hartsmar 20% (NMS) Annette Johansson 40% (NMS)  Peter Bengtsson peter.bengtsson@lut.mah.se

Idrott i lärande och samhälle Ingegerd Ericsson (LFH) Jan-Eric Ekberg (LFH) Peter Persson (LFH) Skolutveckling och ledarskap Lisbeth Amhag 50% (SOL) IT Marita Bruzell 10% (SOL) Margareth Drakenberg 33% (SOL) Anna Henningsson-Yousif 70% (SOL) Marie Leijon (SOL) Börje Lindblom 20% (SOL) Frank Lundberg 10% (SOL) Sten-Sture Olofsson 10% (SOL) Bim Riddersporre 5% (SOL) Elisabeth Söderquist (SOL) Haukur Viggosson 80% (SOL) Samhällshelhet, Malmö, urbana livsvillkor, skola och samhällsliv, social ekonomi, vetenskapsteori och forskningsmetodologi, samt kultur Mikael Stigendal (SOL)   Peter Bengtsson peter.bengtsson@lut.mah.se

Fouhemsidan http://www.mah.se/templates/Page____955.aspx  Peter Bengtsson peter.bengtsson@lut.mah.se

SOL:s forskning