Perspektiv på medie- och nätkultur Sol-Britt Arnolds-Granlund Pedagogiska fakuleten Åbo Akademi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

HSS Medias digitala medier
• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Mediet är inte budskapet om sociala medier och den digitala tidsåldern Lars Ilshammar, Luleå
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Skriva för att lära – så gör du
Föräldramöte 12 september 2011
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Processtödjare 16/
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Studera Lee Mingwei.
Folkrörelse i tiden Projektplanering Sätt igång och kämpa på 2011.
Att använda sig av massmedier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Kommunikation och media Föreläsning 1
Planering.
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lärares planeringsarbete!
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Introduktion till IT vid ÅA/ÖH Jens Granlund. Omfattning 2 sv – 80h 2 sv – 80h –20% föreläsningar –20% övningar –20% läsa boken Lättpocket om IT –20%
Mediepedagogik för lärarstuderande
S-B Arnolds-Granlund Medieläskunnighet Är du medieläskunnig, har du medieläsförmåga eller är du rentav mediekompetent? överassistent Sol-Britt.
 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen.
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Att synliggöra lärande
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
P rojektarbete Sätt igång och kämpa på Ett exempel Ämne? Insamling Bearbeta Färdigställ Stopp 11/12 Stopp 16/12 Redovisa ! 18/12 Hajar Begränsning Vit.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
4. Kanaler och forum, hemsidor, press och media Alvesta 11 februari 2010 Jacob Schulze.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
UMEÅ UNIVERSITET ~ SVERIGES LANTBRUKSUNIVERSITET I UMEÅ ~ VASA UNIVERSITET ~ ÅBO AKADEMI I VASA ~ SVENSKA HANDELSHÖGSKOLAN I VASA ~ VASA YRKESHÖGSKOLA.
Upplägget av delkursen massmedia:
Marknadsföring och försäljning
Rörelse och konstruktion
ÅRSKURS 5.
Massmedia och reklam.
Polygoner och samband mellan dessa
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Massmedia.
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
REPET - ett projekt inom SPF-distriktet Blekinge Projektet fortsätter nu med fördjupning Ersättningen heter UTVECKLINGSGRUPP.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Kapitel 7 Kulturgeografi. Kulturers komponenter Kulturella egenheter (traits) – Objekt, tro, attityder, språk Kulturella grupper (complex) – Universella.
För en annan grupp är det den enda värld de verkligen kan
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
MASSMEDIA.
Att sätta på sig nya glasögon
Planering november – kurs D Tema kultur
Design, strategi, management
Snapchat – the fastest way to share a moment Ungas medievanor
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Grundlärarutbildningarna
Presentationens avskrift:

Perspektiv på medie- och nätkultur Sol-Britt Arnolds-Granlund Pedagogiska fakuleten Åbo Akademi

Perspektiv på medie- och nätkultur Innehåll Definitioner av begrepp IT medium/media kultur Kursupplägg Innehåll Bedömning

Perspektiv på medie- och nätkultur IT/tietotekniikka datorer och Internet för informationshantering (Svenska datatermgruppen) tiedon automaattisen käsittelyn ja siirron välineet ja menetelmät sekä niiden käytön osaaminen (Tekniikan termitalkoot)

Perspektiv på medie- och nätkultur Medium/media ’det som finns i mitten’ Fokuseringar: Teknik –tidning, radio, tv, Funktion –kommunicerande teknik –kulturellt och ekonomiskt – politiskt redskap med kontrollfunktion

Perspektiv på medie- och nätkultur Användarperspektivet IT i undervisningen Massmedier Användare

Perspektiv på medie- och nätkultur En andra muntlighet Walter Ong ETT NYTT SÄTT ATT TÄNKA ?

Perspektiv på medie- och nätkultur Linearitet (först – sedan) skriftkultur Samtidighet (nu) muntlig kultur

Perspektiv på medie- och nätkultur Berättelsestrukturer Maze och Rhizome En lösbar labyrint med en enda lösning ”The rhizome proceeds by variation, expansion, conquest, capture, offshoots... the rhizome pertains to a map that... is always detachable, connectable, reversible, modifiable, and has multiple entryways and exits" Deleuze and Guattari Varje punkt är sammanbunden med de övriga punkterna Den har ingen början och inget slut men har alltid en miljö från vilken tillväxt sker

Perspektiv på medie- och nätkultur Medierna i samhället Kultur skapar kultur, innehåll formar innehåll Teknik formar individers sätt att förhålla sig till verkligheten

Perspektiv på medie- och nätkultur Kultur Estetisk definition Antropologisk definition

Perspektiv på medie- och nätkultur Kursupplägg Nätdiskussion Fördjupning i material Planering av artikel Skriva artikel

Perspektiv på medie- och nätkultur Material 5 teman 1 obligatoriskt 4 valfria

Perspektiv på medie- och nätkultur Teman Obligatorisk Människan som kulturvarelse Välj minst ett av följande Medier som berättare Att läsa medietext Lärande och påverkan Värdefrågan och globalisation

Perspektiv på medie- och nätkultur Bedömning Otsikon ja sisällön suhde1-3 Tekstin laajuus1-3 Tekstin ’syvyys’1-3 Lähteiden käyttö1-3 Kirjoittajien reflektointi1-3 Yleinen vaikutelma1-3 8p = 1-; 18p = 3