Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse 2010-09-20 DNR KFKS 2010/441-040.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tertialbokslut Tertialbokslut Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Advertisements

Demografikonsulten 2005 Den demografiska utvecklingen i Norrtälje med utblick mot 2020 Demografikonsulten Åke Nilsson Edsvägen 2C Upplands.
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Balanskravsresultat (mkr)
Sektorn för administrativt stöd Copyright © Härryda kommun Omsätter miljoner.
1. 2 Not 1 Verksamhetens intäkter2011Mnkr Försäljningsmedel15,1 Taxor och avgifter28,8 Hyror och arrenden36,4 Bidrag m m27,5 Försäljning av verksamheter.
SCB:s medborgarundersökning våren 2009
Joakim Feldt & Eva-Lena Arefäll
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
SCB:s medborgarundersökning våren 2007
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Fakta om undersökningen
Fakta om undersökningen
Resultatprocent Procent 2% Resultat först, investeringar sen. Besluta en nivå och håll den.
Ekonomirapporten. April 2014
Hur ska landstingen klara de framtida utmaningarna? Forum Vårdbyggnad Av Björn Sundström Sveriges Kommuner och Landsting.
Budgetramar inför 2014 Ekonomin inför 2014 Anvisningar – Ramar Budget 2014 Ekonomisk plan
Tertialbokslut Tertialbokslut Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Södertörnsnyckeltal 2008 – finansiella nyckeltal Agenda 09.10Traditionell analys 09.20Exempel Södertälje 09.30Frågor/synpunkter Jan Lorichs,
SCB:s medborgarundersökning Resultat för Nacka kommun.
Månadsbokslut oktober, 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/234/041.
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
SCB:s medborgarundersökning våren 2009 Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort.
Kommunstyrelsen noterar informationen till protokollet.
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
1 Lagförslag om kompetenskrav inom IFO – håller vi måttet?
Årsredovisning 2003 – utdrag. Positivt resultat för tredje året i rad Resultatet 115 mkr 94 mkr bättre än förra året 43 mkr bättre än budget Beställda.
Budgetdagarna Luleå den 18 februari 2014 Anders Folkesson Derk de Beer
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Bakgrund: Befintliga jämförelsetal innehåller kvalitetsbrister Analys av måtten saknades.
Kommunerna i Stockholms län Den finansiella profilen
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. maj 2013 Materialet:
Månadsbokslut september, 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/234/041.
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet.
Julibokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225.
Månadsbokslut maj, 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/234/041.
Marsbokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225.
Månadsbokslut Nacka Kommun. Resultaträkning september 2008 MkrUtfall Utfall Periodiserad budget Avvikel se mot per.
Ekonomirapporten. April 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. April Real procentuell förändring av skatteunderlaget per invånare och år Procent.
Budgetberedningens förslag
Oktoberbokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Kommunerna i Västra Götalands och Hallands län Den finansiella profilen
Sammanfattning, kommunen Delår Delårsresultatet för augusti 49 Mkr (exklusive återbetalning AFA 15 Mkr)
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. Oktober
Ett öppet och levande Motala ResultatmålStatusNyckeltal 01 Företagsmiljö i toppklass + 69 arbetsställen 02 Meningsfull sysselsättning Ökad sysselsättning.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Ligger kommunens kostnader ”rätt”?. Vem har dyrast äldreomsorg?
Ekonomirapporten, oktober 2016 Diagrammen Ekonomirapporten, oktober
Riksidrottsförbundet
God ekonomisk hushållning
Ekonomirapporten, maj 2017 Diagrammen
Balanskravsresultat, mkr
Länspensionärsråd och tillgänglighetsråd
Tertialbokslut 1, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Tertialbokslut
Inledning Kostnaderna för de kommunala kärnverksamheterna skiljer sig åt mycket mellan kommunerna. Det finns heller inget statistiskt samband mellan kostnader.
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla diagram
Ekonomirapporten, oktober 2016
Skolplanering för ett växande Stockholm
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Verksamhetsplan med budget 2019:
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/

Sammanfattning Årets resultat som andel av skatter och bidrag har de senaste åren legat på en jämn nivå omkring 5 procent för Nacka kommun. Kommunens långfristiga skulder ligger ungefär på samma nivå som för Danderyd. Tyresö har en högre nivå. Solna och Sollentuna är i princip skuldfria. Nackas skulder beräknas stiga kraftigt de kommande årens p.g.a. att den planerade investeringsnivån kommer att leda till ett ökat lånebehov.

Sammanfattning, forts. Nacka hade 2009 en lägre kostnad än vad strukturen (enligt faktorerna i kostnadsutjämningen för resp. område) motiverar för förskola skolbarnsomsorg, grundskola, gymnasieskola, äldreomsorg och individ- och familjeomsorg. Det visar att Nacka har lägre kostnader än vad som motiveras av den egna strukturen. Kostnaderna för kulturverksamhet per invånare är klart högre i Nacka än i jämförelsekommunerna.

Årets resultat som andel av skatter och bidrag Nyckeltalet beräknas från resultaträkningen. Det beskriver årets resultat inkl extraordinära poster i förhållande till skatteintäkter och generella statsbidrag och utjämning. Är nyckeltalet negativt har kommunen ett underskott som årsresultat. Nacka har under de senaste fem åren legat på en relativt jämn nivå kring fem procent. Solnas låga värde 2008 beror på nedskrivning av värdepapper. Detta värde visar inte årets resultat enligt balanskravet.

Långfristiga skulder kommunen, kr per invånare Kommunens långfristiga skulder ligger ungefär på samma nivå som för Danderyd. Tyresö har en högre nivå. Solna och Sollentuna är i princip skuldfria. Nackas skulder beräknas stiga kraftigt de kommande årens p.g.a. att den planerade höga investeringsnivån kommer att leda till ett ökat lånebehov. Detta kommer att leda till att kurvan de kommande åren kommer att peka brant uppåt för Nacka.

Soliditet, inkl. pensionsåtaganden Visar kommunens soliditet, dvs. eget kapital dividerat med summa tillgångar i balansräkningen. Soliditeten inkl. pensionsåtaganden var i Nacka 2009 drygt 10 procent. Värmdö och Tyresö har en lägre soliditet. Solna, Sollentuna har en klart högre soliditet, de har inga skulder. En viktigt mått att följa framöver i Nacka.

Finansnetto Finansnettot utgörs av skillnaden mellan finansiella intäkter och kostnader. Solna och Sollentuna har i huvudsak stora positiva finansnetton, det beror på stora finansiella intäkter. Solnas ”dipp” 2008 beror på nedskrivning av värdepapper. Nacka och Tyresö har det lägsta finansnettot av jämförelsekommunerna alla år utom Ett negativt finansnetto belastar driftbudgeten.

En jämförelse mellan nettokostnad och standardkostnad Måttet ger en indikation på om en kommun har lägre eller högre kostnader än de som motiveras av den egna strukturen enligt faktorerna i kostnadsutjämningen för resp. område. En positiv avvikelse innebär att kommunen har en högre kostnadsnivå än vad strukturen motiverar. Avvikelserna kan bero på att kommunen bedriver verksamheten på en annan ambitions- eller effektivitetsnivå än genomsnittet. Det kan också bero på strukturella faktorer som inte beaktas i utjämningen.

Individ- och familjeomsorg, skillnad kostnad och standardkostnad Nyckeltalet jämför indextalen för kommunens kostnad för individ- och familjeomsorg med motsvarande indextal för rikets standardkostnad för individ- och familjeomsorg och beräknar hur mycket den redovisade kostnaden avviker i procent från standardkostnaden. Nacka har lägre kostnader än vad strukturen visar, det är dessutom en nedåtgående trend. Danderyd har betydligt lägre kostnader än vad strukturen visar.

Äldreomsorg, skillnad redovisad kostnad och standardkostnad Nyckeltalet jämför indextalen för kommunens kostnad för äldreomsorg med motsvarande indextal för standardkostnad för äldreomsorg och beräknar hur mycket den redovisade kostnaden avviker i procent från standardkostnaden. Nackas kostnader i förhållande till strukturen är lägst bland jämförelsekommunerna.

Barnomsorg, skillnad redovisad kostnad och standardkostnad Nyckeltalet jämför indextalen för kommunens kostnad för barnomsorg med motsvarande indextal för standardkostnad för barnomsorg och beräknar hur mycket den redovisade kostnaden avviker i procent från standardkostnaden. Nackas kostnader i förhållande till strukturen är bland de lägre bland jämförelsekommunerna. Värmdö avviker med högre kostnader än vad som motiveras av strukturen

Gymnasieskola, skillnad redovisad kostnad och standardkostnad Nyckeltalet jämför indextalen för kommunens kostnad för gymnasieskolan med motsvarande indextal för standardkostnad för gymnasieskolan och beräknar hur mycket den redovisade kostnaden avviker i procent från standardkostnaden. Nackas kostnader i förhållande till strukturen är bland de högre bland jämförelsekommunerna. Endast Solna har högre kostnader, en stor del av Solnas elever studerar i andra kommuner än i hemkommunen.

Grundskola, skillnad redovisad kostnad och standardkostnad Nyckeltalet jämför indextalen för kommunens kostnad för grundskolan med motsvarande indextal för standardkostnad för grundskolan och beräknar hur mycket den redovisade kostnaden avviker i procent från standardkostnaden. Nackas kostnader är lägre än vad strukturen motiverar och minskar med tiden.

Fritidsverksamhet, nettokostnader kronor per invånare Nacka och Solna har ungefär samma kostnad för fritidsverksamhet per invånare Danderyd har de högsta kostnaderna för fritidsverksamhet per invånare 2009, Sollentuna de lägsta.

Kulturverksamhet, nettokostnader kronor per invånare Nacka har höga kostnader för kulturverksamhet jämfört med övriga kommuner.