Mathilda Wrede Seminariet 14.3.2011 Brukarmedverkan – mycket tal men lite vägkost? En introduktion Ilse Julkunen Professor i praktikforskning Helsingfors.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Vs..
ÖGONBLICKSBILDER FRÅN EN VÄRLD I FÖRÄNDRING. Wolfgang Sachs.
Staten och det civila samhällets organisationer
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Aktör / Struktur.
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Aktionsforskning Harriet Axelsson
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Forskning som påverkar vår fritid – exempel från informationstekniken Kristina Höök, Professor SU.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Kostnads-nyttoanalys inom CAFE – metod och preliminära resultat
Lösningsfokuserat arbetssätt
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Nordiskt nätverk för formell vuxenutbildning
Definition av C 2 In general terms, C 2 is everything an executive uses in making decisions and seeing that they are carried out; it includes the authority.
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
Familjehemsenheten Angered
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
1 ACTION – en modell för anhörigstöd och egenvård IT-stöd för vård och omsorg i hemmet Blekinge 27 april 2006 Lennart Magnusson Elizabeth Hanson Högskolan.
Transport models Are they really that important? Christian Nilsson, WSP 17 October 2014.
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
One-stop shops i Europa Samordningen av sociala och arbetsmarknadspolitiska åtgärder Renate Minas, Docent, forskare, Institutet.
NSPHiG Nationell samverkan för psykisk hälsa i Göteborg.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Keynote - State of the Nation Mikael Nyström och Johan Arwidmark.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Prevention i befolkning Diagnos Recidiv/generalisering Avlida i cancer Försämring Frisk Leva med cancer Symtom hos individ Frisk.
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
ICF Richard Levi Professor Umeå Universitet. Enh för Rehabiliteringsmedicin.
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
Regional Överenskommelse 4/ De sex principerna i den nationella Överenskommelsen Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Pilotstyrt eller förarlöst flygplan – Vad väljer du?
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Förr och nu Från innan GCP till Business Compliance Peter Jansson, AstraZeneca.
MOBILE LIFE. Kristina Höök Professor på Stockholms Universitet Labchef på SICS (Swedish Institute of Computer Science) Centrumchef för Mobile Life – nytt.
”… det är framför allt service och bemötande - och därigenom kundupplevelsen - som bygger ett starkt varumärke.” ur Skellefteå kommuns varumärke och image.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
A Lean House –way of describing a Lean system
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Informationssökning för geodoktorander Geobiblioteket,
Regional transformation för att på ett resilient sätt möta miljö, klimat och säkerhetshot på medellång och lång tidshorisont – typfallet Stockholm-Mälardals.
SIDAN 1 Network of Local Authority Observatories on Active Inclusion LAO Stockholm EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Replik AB Tankar kring förändring The Neuroscience of Leadership David Rock and Jeffrey Schwartz.
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Omvårdnadsvetenskaplig forskning och forskningsprocessen LOUISE OLSSON & ANN-SOFIE ERIKSSON.
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
 Inledning Arbete inför den strategiska planen  Lunch  Ögonmottagningen - Gunilla Nordlander  Läkemedel.
Social mobilisering Organisering som bidrar till social förändring
Något att tänka på när man söker pengar
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Patient- och brukarmedverkan
Vi bjuder på fika eller lunchmackor!
Effektivt och Ansvarsfullt Strategiarbete
Delat beslutsfattande och SIP
The director of education and Research-Based Education
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Mathilda Wrede Seminariet Brukarmedverkan – mycket tal men lite vägkost? En introduktion Ilse Julkunen Professor i praktikforskning Helsingfors universitet Mathilda Wrede Institutet

Delaktighetstrappan Figur: Ladder of citizen participation, Arnstein 1969 Brukarstyrning, brukare på ledande positioner definierar ramar på t.ex. servicen Brukarinverkan, brukare som självständiga, kompetenta indvivider,utvecklar kvalitet Brukarmedverkan, brukare involverade i förändringsprocesser Brukardeltagande, brukare som informanter

Brukarmedverkans olika former i forskning Aktörer som kunskapsbärare och kunskapsproducenter ( experience-based experts, The third wave of Science Studies: Studies of Expertise and Experience, Collins & Evans 2002) Olika former för delaktighet: forskningssubjekt konsultationer samarbete brukarstyrd forskning

När skall brukare INTE bli involverade i forskning? (Peter Beresford) När vi inte kan påverka dess fokus och fokuset har lite intresse för oss; När vi känner att forskningen syftar till att tjäna staten och service systemens agendor och inte nödvändigtvis våra egna; När vi känner att värdebasen inte nödvändigtvis är konsistent med vår egen; När vi känner att den mera tar än ger (feel it may be disempowering in how it is carried out and what it leads to); När vi har lite att säga till om vart den leder (om den leder någon vart).

Brukare eller brukt? Är det problemforståelsen brukarne ges definitionsmakten i förhållande till/, eller får de också inflytande över/bestämma lösningen? Avhandlingen visar på komplexiteten i brukarmedverkan, på att stämmorna och är olika, att det finns olika syften, att det finns meningsskiljaktigheter och spänningar inom föreningen och att brukarmedverkan är ett komplext fenomen. Reidun Folleso (2004) Bruker eller brukt? Landsforeningen for barnevernsbarn – analyse av en intresseorganisasjon i möte med dagens barnevern. Dr-polit avhandling

Olika motiv Making a difference: Förändra och utveckla praktiken (både för sig själv och andra) Bygga upp självförtroende, kunskap och förmågor Utvidga möjligheter för meningsfullt arbete, utbildning och yrke Bygga upp kunskapsbasen Påverka på samhällelig nivå - social rapportering Bekräftar kunskapen om att dessa samarbetsformer leder till ett mera effektivt socialt arbete

Kunskap som förändrar?  Erfarenhetskunskap utmanar tjänsterna  Erkänner att tjänsteutbudet är en förhandlingsgrundad samarbetsprocess, och inte en produktionskedja som går från stats/kommunförvaltningen till den enskildes hem  Fokus på mekanismer inte på resultat (vad orsakar förändringar - not impacts, but impactees) Reella förändringar åstadkoms bara då både brukare och serviceproducenter är med i alla faser – med början från problemdefinitioner (Putting People First 2007)