Utvärdering av nya hastighetsgränssystemet på landsbygd Anna Vadeby, VTI VTI är projektledare och genomför tillsammans med Vectura utvärderingsprojektet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
ÖPPNA JÄMFÖRELSER Trygghet och säkerhet ÖPPNA JÄMFÖRELSER Trygghet och säkerhet 2010.
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Prestationbaserade statsbidrag till insatser för äldre.
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Referensgruppsmöte – regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Fakta om vägarbeten Olyckor och incidenter Hastigheter vid vägarbeten
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Befolkningens syn på vården Vårdbarometern är en undersökning av den vuxna befolkningens attityder till, kunskaper om och förväntningar på svensk hälso-
FL9 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Medborgarnas uppfattningar om den regionala demokratin Erfarenheter från Västra Götaland och Skåne Norrbottenskonferens 23 september.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Kartläggning av NO2 och PM10 för år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun Magnus Brydolf Boel Lövenheim.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Motorcyklisters hastigheter
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Kartläggning av PM10-halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Etappmål max 270 dödade Människa Väg Fordon Beteendepåverkan Hastighet Nykterhet Anv. skyddsutrustning Väg Fordon Mitträcken Sidoområden Fartdämpande.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
UTVÄRDERING NYA HASTIGHETS- GRÄNSER Effekter mot transportpolitiska mål och delmål Förslag åtgärder för att förbättra resultaten GNS
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Förstudie: Hållbar konsumtion
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
Traf 2005 Regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser Klart – delrapport Återrapportering i riksdagen Motiv: oro rörigt och.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
24 februari på Stadshotellet i Luleå Medborgarnas förväntningar på Norrlands framtid ANDERS LIDSTRÖM Professor i statsvetenskap vid Umeå universitet Varmt.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Vision Västra Götaland det goda livet - ur ett medborgarperspektiv
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Bakgrund: Befintliga jämförelsetal innehåller kvalitetsbrister Analys av måtten saknades.
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Statistiska samband i trafikolyckor Av: Lina Forsberg Hangjin Lee Daniel Leo Carl-Mikael Westman.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Företagare om momsinbetalningar T Svenskt Näringsliv: Anders Ydstedt Temo AB: Arne Modig, David Ahlin Datum:
53. En revision som leder till utveckling. DEN KOMMUNALA REVISIONENS NYTTA OCH ROLL Svaret är 64 Emma Ek Österberg och Rolf Solli.
Cyklisters hastigheter – kartläggning, mätningar, observationer
Helena Stigson, Folksam
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Presentationens avskrift:

Utvärdering av nya hastighetsgränssystemet på landsbygd Anna Vadeby, VTI VTI är projektledare och genomför tillsammans med Vectura utvärderingsprojektet

Innehåll Tre olika delprojekt: Kvantitativa analyser Utvärdera och redovisa effekten av hastighetsgränsändringar när hastighetsgränsen har höjts och sänkts Processtudie Djupintervjuer med regionala aktörer för att få reda på deras syn på det nya systemet, problembilder, förväntningar samt hur införandeprocessen hittills har genomförts Fokusgrupper & Trafikantintervjuer

Kvantitativa analyser, innehåll Utvärderingen syftar till att redovisa: 1.Verkliga hastighets- och tidsavstånds- förändringar i olika landsbygdsmiljöer och på olika vägtyper. 2.Miljöeffekter på landsbygd räknat i förändring av emissioner CO2, CO, NOx och SO2. 3.Plottrighet: Innebar förändringen av hastighetsgränserna färre lokala hastighetsbegränsningar på landsbygd? 4.Vilka kostnader omläggningen på landsbygd har fört med sig.

Hastighetsmätningar: omfattning och tidpunkt Mätpunkter valdes med ett systematiskt slumpmässigt urval för att få en geografisk spridning Etapp 1 Föremätn. v , eftermätn v , 2010 och Vägtyper (10 punkter i varje grupp) MV 110  120 km/h MML/MLV 110  100 km/h MML/MLV 90  100 km/h 2-fältsväg 110  100 km/h

Spridningseffekter Förändring av medelhastigheten på anslutande vägar i riktning mot respektive från något vägavsnitt som har fått förändrad hastighets- gräns. Studien ger endast indikationer då ett fåtal punkter studeras.

2+1: Specialstudie på E22 i Blekinge Data från fasta mätpunkter i olika körfält, såväl 1-fält som höger och vänster körfält på 2-fält. Studerar hastighetsförlopp och beteende för alla olika körfält. Används för att få en bättre bild av genomsnittlig hastighets- förändring än då man bara mäter i ett snitt.

Hastighetsmätningar: omfattning och tidpunkt Etapp 2: Mätningar v resp fältsväg 90  80 km/h ( ) 2-fältsväg 70  80 km/h (5 + 5) 2-fältsväg 90  70 km/h (5 + 5) 2-fältsväg 110  90 km/h (2) Spridningseffekter på 5 olika vägsträckor

Analys Data:3 vardagsdygn under måndag kl 12 – fredag kl 12 Dag (06 – 20) resp. natt Genomsnittlig hastighetsförändring Reshastighet för varje klass av vägar före - efter. Fordonstyper: pb, lb och lbs (85-percentilen pb). Förändring av tidsavstånd Mått relaterade till framkomlighet såsom andel hindrade fordon och medelkölängd. Emissioner (genomförs 2010) Förändring i reshastiget ger förändrad bränsleförbrukning (EVA). Förändrad bränsleförbrukning ger i sin tur skillnad i CO2 och SO2. Förändring i CO och NOx erhålles ur ARTEMIS.

Allmän förändring (kontroll) Fasta punkter: Vägverkets hastighetsindex används för att uppskatta allmänna hastighetsförändringar. Vissa punkter används som kontrollpunkter och studeras mer i detalj ATK (Hastighetsdata från kamerorna) Hastighetsförändringen i kamerapunkter studeras dels på sträckor som fått förändrad hastighetsgräns, dels på sträckor med oförändrad hastighetsgräns.

Homogenitet Vägnätet beskrivs i form av antal växlingar av hastighetsgräns per km före respektive efter förändringen. Några mer detaljerade studier kommer att göras där förändring hos olika vägposter studeras. Genomförs Detta kräver att Vägverket tillhandahåller två uttag ur NVDB samt att registren uppdateras så att verkliga förhållanden återges korrekt.

Kostnader För varje typväg (redovisningsgrupp) beräknas kostnaden för omläggningen. Kostnaden utgörs av regionens planeringskostnader och ny skyltning. För att detta skall vara möjligt måste driftentreprenören bokföra sina kostnader, tid för uppsättning samt kostnad för nya skyltar. Genomförs 2010.

Trafiksäkerhetseffekter Under 2010 görs en uppskattning av förväntad effekt på antalet döda och skadade med hjälp av Potensmodellen. Ingen olycksstudie planerad. Under 2011 kan en före-efter studie genomföras med olycksuttag från STRADA för åren

Nya hastighetsgränser – en kvalitativ processtudie Regionala aktörers syn på det nya systemet; problembild, förväntningar och införandeprocessen hittills Tomas Svensson, VTI och Helena Svensson, Vectura AB.

Regionala aktörer Remissinstanser: Kommuner, regionförbund/regionalt samverkansorgan, polismyndigheten och länsstyrelse Metod 21 intervjuer under senhösten 2008 Genomgång av alla yttranden Tre regioner: Skåne, Västra Götaland och Västerbotten respektive kommunerna i Kristianstad, Skara och Umeå

Informanter Kommuner (kommunstyrelse ordf. oppositionsråd, chefs- (stabs-) tjänsteman) Regionförbund (kommunikationsdirektör) Polismyndigheten (trafikpolischef) Länsstyrelse (kommunikationsdirektör, jurist/handläggare)

Frågeställningar Synen på det nya systemet Problembild och förväntningar Erfarenheter av etapp 1 Att uppmärksamma inför etapp 2

Viktiga resultat/kritik Kopplingen till åtgärdsplaneringen (framförallt etapp 2) Regional utveckling måste prioriteras (polisen: Hög prioritet för ts.) ”Hastigheter är politik” förutsätter politisk förankring lokalt och regionalt Plottrighet, svårt med objektiva kriterier Resultatspridning Muntlig presentation för VV december 2008 Rapportmanus till VV i mars 2009 Granskningsseminarium VTI VTI rapport ges ut

Fortsatt uppföljning? Motsvarande design för en uppföljning efter etapp 2 Ger möjlighet till jämförelse Kan även omfatta det nya systemet i sin helhet Kan även följas upp längre fram

Fokusgrupper och Trafikantintervjuer Anna Anund (VTI) och Helena Svensson (Vectura)

Etapp 1 Vägkantsintervjuer under november 2008 Polisen stoppar förbipasserande fordon 15 frågor - ca fem minuter 3 intervjuare

Några resultat

Några slutsatser Vanligaste svaret vid platser med höjning: Nya hastighetsgränsen på respektive sträcka är den bästa (61 % resp 70%). Vid platser med sänkning: Två platser: drygt 50% anser att nya hastigheten den bästa. Två platser: 43 respektive 45% anser att den nya hastigheten är den bästa. Majoriteten av bilisterna är medvetna om att det pågår ett arbete hos VV med att förändra hastighetsgränserna. De flesta tror att sänkt hastighetsgräns innebär bättre säkerhet, men det är inte lika tydligt att detta också skulle innebära en minskad framkomlighet.

Etapp 2 Fokusgrupper ●Landsbygd  Yrkesförare  Oskyddade trafikanter  Boende utmed utpekade sträckor Tätort  Oskyddade trafikanter  Bussförare Fokusgrupperna sker i Region Skåne samt i Region Väst. Analysen är anteckningsbaserad. Trafikantintervjuer Sammanlagt sker 80 intervjuer i 2 områden. Dessa sker i anslutning till tätort.