FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Investeringskalkylering
Advertisements

FOKUSERA PÅ FÖRJÄNSTEN!
Ekonomistyrning All planering & uppföljning som bedrivs där måttenheten är pengar.En avsiktlig påverkan mot ekonomiska mått.
1. Varför finns det pengar?
Kort tillbakablick Vem startar ett eget företag, och hur gör man?
FL 3 kap 4,7,9,10,17 Förra kapitlet visade hur efterfrågan och utbud samspelar på marknaden. Under vissa förutsättningar sades att de kommer mötas i jämvikt.
Investeringskalkyler
Ekonomisk bedömning av energirelaterade åtgärder
Produktkalkylering Kap 17 Kalkylering Kap 18 Självkostnadskalkylering
Budgetering innebär: Upprättande Genomförande Kontroll av budget.
Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Kapitel 11 Prissättning.
Företag och Marknad Sammanfattning.
Grunden i kostnads- och intäktsanalysen
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Kostnads- och intäkts analysens grundbegrepp
HFÖA82 EKONOMSYSTEM B Internationella ekonomprogrammet SPREK VT2007
FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT.
Produktvalsproblem med bidragskalkyl
KALKYLERING och BUDGETERING 722G82 HT2012
Thomas Westin Kapitel 1-8 och 10
Internhyra/internpris
Kapital Varför binder man kapital i företag
K OSTNADSALLOKERING VID AVYTTRING AV DOTTER - OCH INTRESSEBOLAG Jan Bjuvberg Uppsala universitet
Hur går företaget Det måste löna sig.
Ekonomisk planering med hjälp av INTERNREDOVISNING
Kalkylering – en snabb översikt
marknadsförarens verktygslåda
F6 - Investeringskalkyler
Thomas Westin Kapitel 9 och 23
Intern redovisning för planering och uppföljning
Budget Företagets planering i siffror
Investeringar Begreppet används då någon resurs anskaffas som förbrukas vid någon senare tidpunkt. Livslängd på åtminstone några år. Alla inköp är inte.
Något om Intern REDOVISNING
Ekonomisk information och extern redovisning
Livcykelanalys Stefan Olander Tekn. Dr. Avdelningen för Byggproduktion
Samhällsekonomisk kostnads-intäktsanalys
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Internprissättning Thomas Westin Kapitel 19.
Kapitel 15 Budgeten.
Dagens Fö Kundorderpunkt (KOP) Nyckeltal i Produktion DuPont KBD MPIAV
Resultatplanering Kap 16 Resultatanalys.
Ekonomisk styrning A.
Kapitel 8 Utbudsteorin utvecklad: Kostnader och produktion David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 6th Edition, McGraw-Hill, 2000.
Kapitel 11 - Resultatplanering
Standardkostnadsresonemang och avvikelseanalys
Produktionsekonomi Produktionsmedel: Pengar - kapital
Företagsvärdering och företagsarrangemang Del III.
Produktens olika delar
PERIODISERING. Periodisering - definition Fördelning av utgifter och inkomster till den period då resursen förbrukats (kostnad) eller då prestationen.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Triton Thomas Hofvenstam Riskkapital i träindustrin.
Prissättning Daniel Nordström. Presentationens innehåll  Faktorer som påverkar prissättningen  Prissättning för tjänsteföretag  Prissättning för varuproducerande.
Föreläsning F1-F2 Grundläggande perspektiv. Grundläggande förmögenhetsbegrepp T = tillgångar S = skulder (främmande kapital) E = eget kapital (ägarkapital)
Sid 120 och sid 122 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Kapitalbehov och finansiering.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Företagsekonomi, FL 3 Kalkylering Elisabeth Carlberg
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
Preliminär rekonstruktionsplan
Räkna ut priset Först måste man räkna ut vad varan kostar. Två kostnader: fakturakostnad (det man ska betala till tillverkaren) hemtagningskostnad (frakt,
Nationalekonomi – vad är det?
KAPITEL 9 Pris och moms.
Nollpunkten – en varningssignal
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
I-linjen Vt Detta är en mall för att göra PowerPoint presentationer. Du skriver in din rubrik på första sidan. För att skapa nya sidor, tryck.
Sveriges bagare och konditorer
Bidragskalkylering.
Presentationens avskrift:

FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT

Inlämningsuppgift till 22 maj Skriftlig inlämning vid slutföreläsning Obligatorisk och betygsatt uppgift Du ska kunna presentera på 5-10 minuter Beskriv ett företag med kursens begrepp Varor och/eller tjänster Kunder - Segment Hur marknadsför man sig? Tänkbara produktkalkyler och investeringsbeslut Organisation och ledning Redovisning

Kalkyler Kalkyler för beslut (beslutsunderlag) T ex för att beräkna kostnader eller lönsamhet för: Åtgärd – T.ex. genomföra personalutbildning Tjänst – T.ex. vid offert Vara – T.ex. för prissättning Kund – T.ex. för lönsamhetsberäkning Org. enhet – T.ex. för outsorcingbeslut

Olika typer av kalkyler Förkalkyler Bistå beslutsfattaren med underlag Efterkalkyler Som argument i debatter eller bekräfta fattade beslut

Begrepp Fast kostnad (FK) Förblir densamma oavsett volym Kapacitetskostnad (en typ av fast kostnad) Rörlig kostnad (RK) Förändras med volymen

Fast kostnad Kort sikt vs lång sikt (varierar) Helt fast kostnad Driftsbetingad fast kostnad Halvfast kostnad

Rörliga kostnader Proportionellt rörliga Degressivt rörliga Progressivt rörliga

Vanliga kalkyler Självkostnadskalkyl Rättvisetänkande, kostnad som avser hela företaget fördelas på varor och tjänster Bidragskalkyl Direkt påverkan av förändringen i produktion av vara eller tjänst, förändringen beroende på aktuell åtgärd

Vilket är bäst? Självkostnads vs bidragskalkyl ger ofta olika utfall Beror på alternativkostnaden (hänsyn till denna tas i teoretisk kalkyl) Alternativkostnaden beräknas ”intutivt” Dvs den bästa lönsamhet man går miste om genom att välja visst alternativ

Slutsatser Självkostnadskalkyl väljs om det intuitivt antas att det finns lönsamma alternativ Bidragskalkyl om det inte intuitivt finns lönsamma alternativ Tidsperspektivet Om lång sikt – självkostnadskalkyl Om kort sikt - bidragskalkyl

Exempel 1 Bergsbyn Sidan 159-169 Olika utfall vid olika kalkyler Självkostnad Bidrag Teoretisk kalkyl Olika kalkyler bäst för olika situationer

Begrepp självkostnadskalkyl Produktkalkylering, fullständig kostnadsfördelning per kalkylobjekt Syfte Produktval Prissättning Kostnadskontroll

Självkostnad Rättvis fördelning av kostnader för specifik vara eller tjänst, bedömning av lönsamhet för visst kalkylobjekt Direkta kostnader Indirekta kostnader Pålägg

Direkta kostnader Direkt material Direkta löner Speciella direkta tillverkningskostnader Speciella direkta försäljningskostnader

Indirekta kostnader (=omkostnader) Fördelas via pålägg Materialomkostnader (MO) Tillverkningsomkostnader (TO) Administrationsomkostnader (AO) Försäljningsomkostnader (FO) AO+FO = Affo (affärsomkostnader)

Exempel 2 Självkostnadskalkyl med flera produktslag AB Duo Sidan 197-199 Olika påläggsbaser för omkostnader Med antal produktenheter som bas Med direkt tillverkningskostnad som bas

Andra typer av produktkalkyler T ex ABC-kalkylering (Activity Based Costing) Aktivitetsbaserad kalkylering Dela upp indirekta kostnader utifrån aktiviteter i företaget Vilken aktivitet driver/orsakar kostnader? Tillverkning av specifik produkt? Förbrukning av materialvolym eller –vikt? Antal tillverkningsorder? Antal arbetade timmar?

Bidragskalkylering, begrepp Fokusera på beslutssituationen, avgör vilka kostnader och intäkter som ska tas med. Endast de som påverkas av förändringen. Särintäkt Särkostnad Samintäkt Samkostnad

forts Beräkna täckningsbidrag TB = särintäkt – särkostnad TB = den förändring i företagets resultat som aktuellt beslut orsakar (skilj mellan TB och resultat. Resultat är samtliga kostnader och intäkter)

Bidragskalkyler Lönsamhetskalkyl som underlag för beslut vid Ledig kapacitet Trång sektor (flask-halsar)

Exempel 3 Lönsamhetskalkyl vid ledig kapacitet AB Sima Ingen alternativ användning inom kalkylhorisonten Sidan 226-227

Resultat och verksamhetsvolym Resultatplanering genom att se hur resultatet påverkas av Verksamhetsvolym Kostnader Priser

Resultat vid intäkter och kostnader Resultat = totala intäkter – totala RK – totala FK Resultat = pris/styck*antal – rk/styck*antal – totala FK Resultat = (pris/styck-rk/styck)*antal – total fast kostnad

Fler begrepp Kritisk punkt: Intäkter – kostnader = 0 Säkerhetsmarginal: skillnad mellan kritisk punkt och aktuella verksamhetsvolym (i antal eller kr), dvs hur mycket verksamheten kan minska innan förlust

Investeringsbedömning Kort sikt Hur utnyttja befintliga resurser på bästa sätt? (kalkyler ger underlag) Lång sikt Vilka förändringar av resurssammansättningen krävs för att maximera företagets framtids lönsamhet?

Investeringar Realinvesteringar Maskiner Byggnader Inventarier m.m. Strategiska investeringar Låser verksamhetsinriktningen för lång tid Svåra att förändra Företagets långsiktiga överlevnad

Lönsamhetsmått Olika typer av lönsamhetsmått Hela företaget (resultat- och balansräkning) Specifikt produkt (produktkalkyl) Specifik åtgärd (köpa maskin, realinvestering) Investeringskalkyl

Investeringsbegrepp Ersättnings- eller rationaliseringsinvesteringar Expansions- eller intäktshöjande investeringar

Investeringsbedömning Problemanalys Analys av alternativ och konsekvenser Val av alternativ Satisifierande lösning, optimal lösning

Investeringskalkyl (nuvärdesberäkning) Räntejusterade inbetalningar minus utbetalningar Centrala begrepp: Grundinvestering Inbetalningsöverskott (inbetalning-utbetalning) Ekonomisk livslängd Restvärde Kalkylränta

Exempel 4 Nuvärde och nuvärdekvot AB Solvens Sidan 279-281 Lönsamhet respektive relativ lönsamhet

Investeringskalkyl (pay-back) Förenklad kalkylform Bortse från ränteeffekter Beräkna hur lång tid det tar att tjäna in det investerade beloppet Pay-backtiden kan aldrig vara längre än den ekonomiska livslängden

Prissättning i praktiken Trial and error Med bestäms utifrån Kunderna (kundgrupp, produkt, etc) - Tak Konkurrenterna (prisnivå i förhållande till konkurrenter) Kostnaderna (miniminivå) - Golv (Ägarnas avkastningskrav) – Höjer golvnivån

Priser och lönsamhet Lönsamhet (t ex ägarnas avkastningskrav) Försäljningsvolym Pris Kostnad

Frågor Vad är produktkalkylering och vilka är dess syften? Vad är en självkostnadskalkyl? Vad är direkta kostnader resp. indirekta kostnader)? Vad är pålägg i samband med kalkylering? Varför beräknas dessa?

Frågor Förklara begreppen särintäkter, särkostnader och täckningsbidrag. I vilka situationer är bidragskalkylering användbar? När och varför kan det vara lönsamt att sälja en produkt till ett pris som understiger självkostnaden?

Frågor Förklara begreppet alternativkostnad. Förklara begreppen fast resp. rörlig kostnad och illustrera hur dessa påverkar den totala kostnaden. Beskriv på vilket sätt kurvan för totalkostnader förändras om de fasta kostnaderna ökar resp. minskar.

Frågor Vad kännetecknar ett investeringsbeslut? Ge exempel på olika typer av investeringar. Vad menas med ekonomiska livslängd? Vad avses med kalkylränta? Vad är nuvärde?

Frågor Vilka faktorer bestämmer priset på en produkt? Redogör för det resonemang som kan föras kring prissättning och konkurrensförhållanden för nya produkter resp. för befintliga produkter. Vad avses med ägarnas avkastningskrav på insatt kapital och hur tar man hänsyn till detta vid prissättning?