Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Varför EU? Varför sammanhållningspolitik? Varför Interreg? Daniel Tarschys Stockholms universitet & SIEPS (Svenska Institutet för Europapolitiska Studier)
Advertisements

Regional tillväxtpolitik
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Europaparlamentariker
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Kommission för ett socialt hållbart Malmö Kommission för ett socialt hållbart Malmö SKL, , Anna Balkfors.
Nya transportpolitiska mål 2009
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Esitelmän pitäjän nimi Helsingfors stads strategiprogram 2009–2012.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
Transportstyrelsens marknadsövervakning
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
DIALOGMÖTE Infrastrukturplanering INRIKTNINGSPLANERING – behovsinventering, proposition, riksdagsbeslut (inriktningar, nivåer etc) ÅTGÄRDSPLANERING.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
1 Geografiska perspektiv på tillväxt spelar roll Politikens fokus; -Hur tas hela landets tillväxtpotential tillvara? Vårt arbete; -Hur ser tillväxtförutsättningarna.
Västsvenska paketet.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
SydostTrampar Cykelkampanj för arbetsplatser i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län Har funnits sedan 2010 Målgrupp – företag, regionala myndigheter, sjukhus,
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
FINLANDS KEMISKA INDUSTRI
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
INDIVIDORGANISATION.  FÖRHÅLLNINGSSÄTT: HUR VI FÖRHÅLLER OSS TILL VARANDRA  ”ATT FÖRUTSÄTTA” ÄR NYCKELN TILL FÖRHÅLLNINGSSÄTTET  VI KONSTRUERAR POSITIVA.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Inriktningsplanering för
Jämtlands och Västernorrlands läns EU-kontor
Vi blir Region Jönköpings län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Näringsdepartementet Gröna Korridorer – hållbara logistiklösningar över landgränser Jerker Sjögren och Kenneth Wåhlberg Hållbara transporter 2010, 18 november.
Territoriell sammanhållning – samarbete över nationsgränser Sverker Lindblad, Näringsdepartementet Europaforum, Östersund
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Infrastrukturplanering
Finansiella medel för landsbygdsutveckling Nationella och regionala statliga utvecklingsmedel Kommunala och landstingskommunala utvecklingsmedel Nationellt.
ESS-S presentation för Region Skåne Utgångspunkter Ett unikt tillfälle En stor potential Hård konkurrens.
Näringsdepartementet
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
Care of Measuring cluster effects Gör EU:s strukturfonder någon nytta? Hur kan resultaten mätas? Varför blir det resultat?
Strategisk inriktning för Trafikverket
Gatukontorsdagar i Kalmar 20 – 22 maj 2008
Smart hållbar tillväxt Reglab 8 maj 2012
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
VISION Chalmers – för en hållbar framtid UPPDRAG Chalmers ska vara ett utåtriktat tekniskt universitet med global attraktionskraft som bedriver internationellt.
Malmö Börshus, 1 april 2008 Carl-Magnus Carlsson.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Vardagen och utvecklingen med den lilla kommunens perspektiv.
The Kvarken Multimodal link
Samrådsförslag.
The Swedish Forest-based Sector Research Agenda …
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
The Swedish MSP process “The future we want” Better together
Presentationens avskrift:

Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008

Näringsdepartementet  Globalisering  Teknikutveckling  Värderingsförändringar  Demografi  Miljö

Näringsdepartementet  Vad ska transporteras?  Vart ska det transporteras?  Hur ska det transporteras?  Vilka är de effektiva transportlösningarna?

Näringsdepartementet The Baltic sea region is a global growth area Source: East West Transport Corridor

Näringsdepartementet SWOT analysis of the European transport system Agreement on the Fehmarn-Bält connection Agreement on the Fehmarn-Bält connection Up to100 km of lorries waiting at the Finnish-Russian border crossing Vaalimaa Up to100 km of lorries waiting at the Finnish-Russian border crossing Vaalimaa

Näringsdepartementet Baltic Sea Strategy A territorial perspective for sustainable growth A model for enhanced regional integration of the EU A way to strengthen competitiveness Well developed infrastructure and efficient logistics important factor Photo: HELCOM

Näringsdepartementet – infrastruktur för hållbar tillväxt Prop. 2008/09:35

Näringsdepartementet Enklare vardag för människor och företag

Näringsdepartementet Det här vill vi Användarperspektiv Trafikslag i samverkan Hållbart transportsystem Ökad effektivitet Mer för pengarna Låt människors behov stå i centrum! Wä!

Näringsdepartementet Det här gör vi för att nå dit Förbättrad infrastruktur skapar förutsättningar för jobb och företagande i hela landet! Trafikslagsövergripande synsätt Effektivisera processer Regional delaktighet Myndighetsöversyn

Näringsdepartementet Infrastrukturpropositionens innehåll Politisk inriktning Ekonomiska ramar Planeringsperiod

Näringsdepartementet Attraktiv kollektivtrafik Bra infrastruktur Kollektivtrafiklagstiftning Ökad konkurrens Stopp och förseningar blir katastrofer i min vardag. Hur ska jag kunna lita på kollektiv- trafiken?

Näringsdepartementet Nu går vi vidare Uppdrag till trafikverk och regioner Redovisas i september 2009 Åtgärder beslutas årsskiftet 2009/2010

Näringsdepartementet Nu går vi vidare Höghastighetståg Den fysiska planprocessen Kollektivtrafiklagstiftning Konkurrens på spåren Företags medfinansieringsmöjligheter Anpassade banavgifter Kommunala beslut om trängselskatt Nya transportpolitiska mål

Näringsdepartementet