Linköpings universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tillgänglighet vid Åbo Akademi
Advertisements

VG Primärvård ACG ACG Simuleringar innehållande golv och tak.
Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina
Ökande tillgänglighet gynnar alla studenter
38 minuter med tåget från Göteborg!
Asperger syndrome and schizophrenia Psychiatric and social cognitive aspects Tove Lugnegård 2012.
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Linköpings universitet
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Psykisk ohälsa bland barn och unga - ett folkhälsoperspektiv
Heléne Stern leg psykolog
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Linköpings universitet
Linköpings universitet
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Tilläggsbilder samverkan.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
PRAO Praktisk arbetslivsorientering
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Mitt liv med Aspergers syndrom Hanna Danmo Källman.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
En PowerPoint om PowerPoint
MITTUNIVERSITETET I SIFFROR Mittuniversitetet i siffror1.
Stina Randevall Hjärtstam
Undervisa tillgängligt!
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
TILLVÄXTFAKTA 2014 ULRICEHAMN. Beskrivning Tillväxtfakta ger en översiktlig deskriptiv kommunbeskrivning i ett tillväxtperspektiv. Tillväxtfakta belyser.
Tillväxtfakta Ulricehamn 2014 (med jämförandekommunerna Kristinehamn & Vetlanda)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Valinformation 8 mars 2013 Ekonomisk styrning HT 2013.
Valideringsprocessen
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnperspektivet inom vuxenpsykiatrin i Göteborg
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Dolda funktionsnedsättningar
Neuropsykiatriska utbildningsprojektet
Lägesrapport från programberedningen Landstingsfullmäktige juni 2009.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Tilläggsbilder samverkan.
Smittspårarutbildning
Mälardalens högskola som kompetensförsörjare Åsa Lundkvist 28/9 1.
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Lunds universitet / Pågående utvecklingsprojekt / Presentation Prefektmöte Gemensamt passerkort och passersystem Vt Personal.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Handikapp & Habilitering
Autism och Asbergers Syndrom
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Socialpsykologi.
Studentcentrum Studievägledning Stöd vid funktionshinder Studenthälsan Antagning Examina Ladokgruppen.
Studentcentrums stöd för dig som studerar vid Umeå universitet.
Neuropsykiatriska funktionshinder DampAdhdAsperger AktivitetskontrollUppmärksamhetKommunikation Motorisk kontrollHyperaktivitetSocial interaktion PerceptionImpulsivitet.
Föreläsningar hösten 2013 Föräldrar Emellan
Första fasen i säljsamtalet: Kontaktfasen (Läroboken: Kapitel 7)
Seminarium 1 – redovisning/bokföring
Föreningen kognitivt stöd
Argumenterande tal i en np-version
Funktionsvariationer
NPF är en förkortning för Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Studieverkstaden Akademiskt skrivande Presentationsteknik Studieteknik
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Presentationens avskrift:

Linköpings universitet 2017-04-09 Linköpings universitet En förnyare av forskning och utbildning Åsa Löwgren och Anneli Högström Studentinformation & vägledning Linköpings universitet

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ADHD (ADD, DAMP) Aspergers syndrom A Vi är inga experter. Bemöt dessa studenter på samma sätt som andra, men med en extra tanke. Alla är olika ADHD/ADD- samlingsnamn för uppmärksamhetsstörningar ADD utan överaktivitet Asperger- en autismspektrumstörning med begränsningar inom områdena social interaktion, kommunikation och föreställningsförmåga

Svårigheter vid ADHD Uppmärksamhetsproblematik Koncentrationssvårigheter Komma igång Att avsluta uppgifter och arbeten Begränsa sig Tidsplanering Samspel med andra Å Kan se mycket olika ut. Ger sig ofta olika uttryck hos män och kvinnor. Uppmärksamhetsproblem, impulsivitet och överaktivitet. Svårt att uppfatta instruktioner, allmänt slarvig, oorganiserad, avslutar inte vad som påbörjats om man inte är mkt intresserad. Glömmer och tappar bort saker. I studierna: Uppfattar inte vad läraren eller medstudenterna sagt. Svårt att läsa litteratur och fokuser under en hel föreläsning.Svårt att komma igång vid egna studier och tentor. Svårt att släppa roligare saker som dyker upp nollning, festerier osv. Svårt att hitta rutiner för självstudier då ex. hemsysslor kommer i mellan. Svårt i samarbetet med kurskamrater och i grupparbeten.

Svårigheter vid ADD Uppmärksamhetsproblematik Koncentrationssvårigheter Komma igång Begränsa sig Tidsplanering A Lägre aktivitetsnivå än normalt. Man har huvudsakligen uppmärksamhetsproblem men är inte överaktiv eller impulsiv Saknar inre motor. I studierna: Samma svårigheter som vid ADHD men ännu svårare att komma igång med pluggandet, uppgifter som ska göras och när tentor ska skrivas. Kan ibland vara svårt vid kommunikation då det, för vissa studenter, tar tid att komma igång och prata vilket försvårar vid grupparbeten, redovisningar och då man ska göra arbeten i par.

Vilket stöd kan vi ge? Anteckningshjälp Möjlighet att spela in föreläsningar Mentorstöd Förlängd tentamenstid Lån av tentamensdator Mindre tentamenssal Litteratur som talbok Å

Att tänka på i mötet med studenten Tydlighet när det gäller mötets innehåll och tidsomfattning Gärna både skriftlig och muntlig information Låta studenten komma igång och prata själv Tydlighet kring ansvarsfördelning A Studievägledning inför studier, viktigt med tydlighet om vad som ingår i utbildningen såsom grupparbeten, pbl, projekt osv

Hur kan lärare underlätta? Pp-presentationer i förväg Muntliga och skriftliga anvisningar Tydliga instruktioner, ge feedback Raster är viktiga Förändringar meddelas i god tid Alternativa examinationsformer Hjälpa till vid gruppindelning, om möjligt Å

Svårigheter vid Asperger Koncentrationssvårigheter Komma igång Svårt att hitta ”den röda tråden” Begränsning vid studier och tentamen Tidsplanering vid studier och tentamen Samspel med andra Svårt för snabba förändringar Ofta i kombination med andra diagnoser A Svårast är relationer till andra människor, förmågan att samspela och umgås med andra är förändrad. Vanligt är att man har en ojämn begåvning dvs man kan ha en hög akademisk examen men kan samtidigt ha svårt att klara av praktiskt vardagsliv. Vanligt med specialintressen. Annorlunda perception är vanligt. I studier: Svårt att se vad som är viktigt när man ex. läser i en bok Svårt att arbeta med gruppuppgifter, att komma med i en grupp eller hitta en samarbetspartner, Tid! Hinner/orkar inte med studierna då ofta privatliv tar på krafterna Snabba förändringar ex. schemaförändringar, nya lokaler mm

Vilket stöd kan vi ge? Anteckningshjälp Möjlighet att spela in föreläsningar Mentorstöd Förlängd tentamenstid Lån av tentamensdator Mindre tentamenssal Muntlig kursintroduktion Litteratur som talbok Å

Att tänka på i mötet med studenten Tydlighet när det gäller mötets innehåll och tidsomfattning Gärna både skriftlig och muntlig information Anpassa samtalet efter studentens förmåga, t.ex. beröring, ögonkontakt Tydlighet kring ansvarsfördelning Ev. hjälp med kontakter i början A Ge tydliga budskap i kontakt med studenten Undvik om möjligt ändring av tider och lokaler Studievägledning inför studier, viktigt med tydlighet om vad som ingår i utbildningen såsom grupparbeten, pbl, projekt osv

Hur kan lärare underlätta? Pp-presentationer i förväg Muntliga och skriftliga anvisningar Tydliga instruktioner Raster är viktiga Förändringar meddelas i god tid Alternativa examinationsformer Hjälpa till vid gruppindelning, om möjligt Möjlighet till frågor enskilt Å

Studenter med funktionshinder vid LiU 2009-2014 Antal studenter med beslut om stöd i studiesituationen: 2009 356 stud. (dysl. 212, rh 51, np 23) 2010 379 stud. (dysl. 248, rh 42, np 32) 2011 389 stud. (dysl. 240, rh 42, np 42) 2012 395 stud. (dysl. 228, rh 40, np 46) 2013 458 stud. (dysl. 262, rh 49, np 68) 2014 502 stud. (dysl. 290, rh 47, np 86) A

Tips om bra länkar Den som får finnas (dokumentärserie i tre delar på SVT) www.svtplay.se Autism och Aspergerförbundet (information om bl.a Asperger) www.autism.se Leva med ADHD (information om ADHD) www.levamedadhd.se

Lästips Med andra ögon – Att få diagnosen högfungerande autism i vuxen ålder, Terese Ekman Jobbmonstret - Om att leva med autism och en omöjlig arbetsmarknad, Terese Ekman

www.liu.se