Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik Bosön 2003-11-14 Kursledare Bengt Nygren.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Advertisements

Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Arbetsterapi i skolan.
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
TACK alla ni som hjälpt oss att svara på vår patientenkät! Här kommer resultatet. Vi jobbar vidare för att bli ännu bättre..
Svenska som andraspråk
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Välkommen till kattens magiska värld
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Högtidstal Retorik.
Samtalet På Arbetsplatsen.
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Avslutning Lärare förädlar Sveriges viktigaste naturprodukt!
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Samma fast olika eller olika fast samma?
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Att hålla en presentation
Jag tänker, alltså finns jag. René Descartes
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
För Dej som har spelat fyrmanswhist
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Info class Internal CC/Lovisa Appelberg/Att skriva för webb Att skriva för webb Pia Törner och Lovisa Appelberg
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Tränarskap/frågor 1.Finns det några normer, regler, policys vilka ledare förhålla sig till inom din idrott? 2.Vad innebär motivation för dig? 3.På vilket.
Vad har hänt – skämt på allvar
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Att rita en instruktion
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Utvärdering i HK?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Bosön Kursledare Bengt Nygren
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Arbete med avsnittet pågår Utdrag ur utkast Kenneth Flood Alf Susaeg utdrag#1.
Argumenterande text.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Pass om kursmaterial Bosön Kursledare Peter Johansson.
Samhällsvetenskapliga metoder
En guide för arbeten i SO
Naturvetenskaplig undersökning
Ver 2.0 MME Välkommen till Ruterutbildning för nybörjare Bosön 2003 Micke Melander.
Debattartikel.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Hur du tar hand om din kunskap
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Ekonomi och ersättning Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Exempel på skriftligt omdöme
Lektion 3 Grundkurs.
Välkommen till bridgelärarutbildning Ekonomi och ersättning
Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik
Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden
Presentationens avskrift:

Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik Bosön Kursledare Bengt Nygren

Ver 1.0 Vad vi ska gå igenom på detta pass! Idiotiska frågor? Finns de? Formulera en fråga Att adressera en fråga

Ver 1.0 Idiotiska frågor finns de? Bara om de är ställda av läraren! –”Som man frågar får man svar.” –”Det är bara i skolan någon hela tiden frågar de de redan vet.” Uppmuntra elever att fråga. Skapa en dialog.

Ver 1.0 Vem löser problemet? Du eller eleven? –USAs riksbankschef Allan Greenspan sa vid ett tillfälle när han förklarade ekonomin ”om ni förstår mig nu måste jag ha uttryckt mig illa”. Ställ en fråga. Inte ett påstående.

Ver 1.0 Hur får du 2 stick som spelförare? Dina kort är markerad med fet stil! Vänster sätter i åttan om du spelar liten mot damen! D K kn E 6 5

Ver 1.0 Formulera en fråga Hur vill du formulera följande frågeställning: D K Lagarbete: Din partner spelar ut tvåan i en färg. Spelföraren lägger fyran. Vilket kort ska du nu ta? Då tar eleven kungen. Hur frågar du dig fram till rätt svar? Titta även på ÖVA EN FÄRG i dokumentationen.

Ver 1.0 Adressera frågan När du har en fråga klar för dig. Till vem ska den adresseras? Klart är att ingen gillar att bli uthängd. Men vi har bridgens svåraste bud att ta till. PASS. Om man inte kan säger man PASS. Inte ”jag kan inte” Lagarbete: Hur adresseras en fråga på bästa sätt?

Ver 1.0 Fråga mycket Du får klart för dig om de fattat. De får lösa problemen - inte du. Det är en oerhörd stimulans att lösa problem rätt. Undervisningen blir aktiv, och därmed roligare.