JORDENS INRE OCH YTTRE KRAFTER

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Frågor som vi brottats med
Material för projektarbetet
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Gymnasiearbetet p..
Presentera en flodkultur!
Utifrån entreprenöriellt lärande
Jordens processer som formar jordytan
Kursplaner (årskurs 7-9)
Närvaro!!.
BETYG I ÅRSKURS 6.
DITT BOENDE.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Kapitel 1 Geografi – världens ämne
Om Jordklotets historia
Uppbyggande/nedbrytande krafter Jordens processer som formar jordytan
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
Lokal pedagogisk planering
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Geografi Om Jordklotet.
Att synliggöra lärande
Etik & Moral RELIGION HT-14.
Kunskapskrav och matriser
Dagens lektion 13/ Mål: Metod: Tid:
Examination. Meteorolog för en dag!  Ni ska, i bestämda grupper, spela in en väderpresentation.  Filen ska vara mig till handa absolut senast måndag.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Människan och naturens samverkan med varandra.
6,44 billioner km bort. 6,44 billioner km bort.
Erosion betyder att jord och berg slipas ner av olika saker, ungefär som när man använder sandpapper i slöjden. Vattnet är den yttre kraft som påverkar.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 9 HT 2014
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Göran Svanelid.
Optik Läran om ljuset.
ERGONOMI Föreläsning 1 för ÅR
Kursplan Åk 7 Geografi.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Varför?.
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Men vad är ’fri vilja’ för något?
Betyg årskurs 6.
Befolkningslära = demografi
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Nationer, ideologier och folkmord genom
Viktiga ord och begrepp
Klimatförändringar.
Tallriksmodellen. Vad åt du till frukost, lunch?
Jordens inre och yttre krafter Jordens yta förändras hela tiden. Berg bildas och berg försvinner, ny jordskorpa bildas, öknar sprids och floder skapas,
Jordytan formas Inre krafter Yttre krafter Anna Samuelsson, Södra skolan, Katrineholm –
Vår jord John Östh. Hur är jorden uppbyggd? Jordskorpan ”äppleskalet” längst ut –Avkylt stelnat material (litosfär) Manteln (astenosfären) inre och.
Abrahamitiska världsreligionerna
Naturlandskap blir kulturlandskap
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Momentbeskrivning Geografi Naturens förutsättningar för jordens befolkning, år 7 Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar.
Hållbar utveckling.
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Naturkatastrofer Geografi är den vetenskap som beskriver hur jordytan ser ut, förklarar varför den ser ut som den gör och sätter detta i relation till.
Jordens processer som formar jordytan
Vad föreställer bilden?
Ditt landskap V. 13 Ditt landskap Det blir en spännande SO-vecka!
Presentationens avskrift:

JORDENS INRE OCH YTTRE KRAFTER

Inre krafter som formar jordytan http://www.so-rummet.se/content/plattektonik-0

Vulkaner Jordbävningar Inre krafter är uppbyggande, de bygger upp jordytan: Vulkaner Jordbävningar

Vittring Vind Vatten Is Yttre krafter är nedbrytande, de bryter ner jordytan: Vittring Vind Vatten Is

Naturkatastrofer: Torka Orkaner Tornados Lavin Översvämningar Eld

Lärandemål för arbetet: Utveckla förmågan att analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen. Centralt innehåll: Livsmiljöer: Jordytan och på vilka sätt den formas och förändras av människans markutnyttjande och naturens egna processer, till exempel plattektonik och erosion. Vilka konsekvenser detta får för människor och natur.

Arbeta i par Ludvig och Albin Emma J och Olivia Linnea och Gustav Gabbe och Stephan Elias och Jonathan Oliver och Melker Melis och Karin Gabriela, Valentina, Nikki Patricia och Agnes Elvira och Emma L Mikail

Pararbetet innebär att ni: Tar gemensamt ansvar för att utvecklas mot lärandemålet Tydligt delar upp arbetet mellan er och har gemensamma, tydliga mål för vad ni ska göra varje lektion Ge varandra feedback och feedforward – kamratrespons Sammanställer ert arbete tillsammans och lämnar in bedömningsuppgifterna Tar gemensamt ansvar för att det finns en källförteckning och bildkällor

Pararbete! Välj en av krafterna Utgå från följande frågeställningar i ert arbete: Hur uppstår den (er kraft)? Var i världen uppstår den? Varför just där? Vad ger den för konsekvenser på jordytan? Vilka konsekvenser ger det för människorna som bor där? Hur kommer det sig att man bor kvar där? Vad gör man när ”larmet går”?

Den stora frågan… Vilka vinster och risker finns det med att utnyttja och använda marken?

Kunskapskrav – vad som bedöms Om du har grundläggande / goda/ mycket goda kunskaper om natur – och kulturlandskap och visar det genom att föra enkla och till viss del / utvecklade och relativt väl / välutvecklade och väl underbyggda resonemang om processer som formar och förändrar jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur. I resonemangen beskriver du enkla / förhållandevis komplexa / komplexa samband mellan natur och – kulturlandskap, naturresurser och hur jordens befolkning är fördelad. Du använder geografiska begrepp på ett i huvudsak / relativt väl / väl fungerande sätt.

Framåt: Planera vad ni ska göra och hur ni ska dela upp arbetet i paret Till på torsdag: Vad kan ni ta reda på om eran kraft? Kan ni fråga någon hemma vad de vet? Kolla på nätet – tips på bra sidor med fakta, youtubefilmer, länkar? Får du några svar, nya frågor? Sammanställ vad ni i ert par hittat tillsammans Dela med er på torsdag morgon!! Jag delar med mig på kvisthamrateam5.weebly.com i forumet! Tidsplan: utvärdering torsdag 19/2, redovisning och inlämning fredag 20/2. Datorer kommer att finnas tillgängliga…