TVÅ NYA UTBILDNINGAR
Behov Kort o Längre versioner (Leda Scouting) För dig som verkligen vill… (Leda Avdelning) Jag har inte tid! Förutsättningar Intressen och mål Vi är olika Lärandemål Kunskap jag får hemma Jag kan redan Scoutledarskap, förhållningssätt o värderingar Anpassad verksamhet Jag är sämre på Normkritik Det svåra delarna i programmet (t.ex vissa målspår) Jag behöver
Behov Kort o Längre versioner (Leda Scouting) För dig som verkligen vill… (Leda Avdelning) Jag har inte tid! Förutsättningar Intressen och mål Vi är olika Lärandemål Kunskap jag får hemma Jag kan redan Scoutledarskap, förhållningssätt o värderingar Anpassad verksamhet Jag är sämre på Normkritik Det svåra delarna i programmet (t.ex vissa målspår) Jag behöver Valbara pass Scouter med behov av extra stöd Scouternas program Normkritik Värdebaserade ledarskapet i Scouterna Peer to Peer Bra kurspass Välmående ledarteam Valbara pass Scouter med behov av extra stöd Scouternas program Normkritik Värdebaserade ledarskapet i Scouterna Peer to Peer Bra kurspass Välmående ledarteam
Leda Scouting Ambitionen är att nya ledare skall ha gått denna sina första två år Fokus på att Skapa verksamhet Scoutledarskap Planera verksamhet – från möte till möte två Alternativ på kursupplägg två Pedagogiska metoder Prova på metodik Föreläsningsmetodik två dagar, eller två kvällar / en dag
Exempel 1 – två kvällar Första kvällen (3 timmar) Vision och värderingar (ca 1 timme) Ledarskap (ca 2 timmar) Andra kvällen (3 timmar) Scoutmetoden (ca 1,5 tim) Målspår (ca 1,5 tim) Ge några “hemläxor” mellan tillfällen:a Andra former än på plats? Google hangout
Exempel 2 – två dagar Första dagen (6 timmar) Vision och värderingar (ca 1 timme) Scoutmetoden (ca 2 timmar) Målspår (ca 3 timmar) Andra dagen (6 timmar) Skapa verksamhet del 2 (ca 2 timmar) Ledarskap (ca 4 timmar) Tid till övningar Tid till reflektion i gruppen
Exempel 3 – Långhelg + Redo för naturen - övernattning Dag 1 (½dag) “Ledarskapsdagen” Vision och värderingar Ledarskap Middag Kvällsaktivitet Sover inne Dag 2 “Friluftdagen” Scoutmetoden Friluftsteori Lunch Hajk, lägerslagning Middag (ute) Lägerslagning Sova ute Dag 3 “Verksamhetsdagen” Frukost ute Riva hajkplats Lunch (inne) Målspår Middag Skapa verksamhet Sova inne Dag 4 (½dag) “Fördjupningsdagen” Fördjupningspass Lunch Hemfärd
Leda Avdelning För ledare som tar/vill ta stort ansvar för planering och teamet Fokus på att Skapa verksamhet Ledarteamet Scouten Planera verksamhet – från termin till termin Standardutförandet är i 3 delar Helg Peer learning Helg
Leda avdelning Leda Scouter Värderingar, reflektion och förhållningssätt Barn och Unga Inkludering, utveckling, anpassad verksamhet Skapa verksamhet Svåra målspår, stegring, påverka Trygg verksamhet Normer, kränkning, tolerans, säkerhet Välmående ledarteam Coachande samtal, feedback, teamutveckling Peer learning Reflektion mellan kurstillfällen
Exempel 1 – “standard”utförandet Dag 1 Scoutmetoden (1.5) Demokrati, påverkan och en världsrörelse (1.5) Normer, härskartekniker och kränkningar (4) Reflektionsmetoder och coachande samtal (2) Dag 2 Ledarteamet (2) Starta Peer learning-arbetet (1) Peer to Peer Dag 3 Reflektion om Peer learning (1,5) Säkerhet, och åldersutveckling hos barn i Scouterna (1,5) Inkluderande verksamhet (4) Mitt ledarskap och Scouternas värderingar. (2) Dag 4 Arbeta med målspår (3) Minst en månad mellan helgerna Peer metoden ger mer möjlighet att träna (och reflektera) färdigheter.
Exempel 2 – Tre helger + Redo för naturen - övernattning Helg 1 Fokus på färdigheter i att skapa verksamhet Helg 2 Fokus på ledarskap och ledarteam Peer to Peer Helg 3 Fokus på friluftsliv och reflektion
Andra exempel Långhelg + Peer + Helg Vecka + Peer + Kväll Helg + Peer kvällar
HUR GÖR VI NU?
Förändring är jobbigt
Förändring Avsätta tid Göra några av övningarna i handledningarna i Kursteamet. Ta tillfället i akt och börja från början… Se detta som en möjlighet för er att utvecklas!
Open Space “Kafferastmetoden”