Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde 2015-03-30.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Docent i pedagogiskt arbete, FD
Bedömning och betygsättning
Utifrån entreprenöriellt lärande
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Teoretiska perspektiv på bedömning
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Bedömning Varför Vad Hur Relia-bilitet Vali-ditet.
Bedömning av professionell kompetens
Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Onsdag Torsdag Vecka 51 Onsdag 19 dec Här och nu! tenta.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Borlänge 13 maj 2014.
Att analysera samhällsfrågor
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Att synliggöra lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
INFORMATÖRENS YRKESETIK
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Kunskapskrav och matriser
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Utmaningar i arbetet med BfL
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
INFORMATÖRENS ARBETSUPPGIFTER
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Att lära sig att analysera
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Att utvecklas till en akademiker En kort introduktion.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Hur kan vi förstå begreppet?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Bedömning i formativ mening
Problemformulering En introduktion på kursen
Validering inom Lärarlyftet
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Kritiskt förhållningssätt
Workshop Arbetsplatslärande.
Vad betyder Social Kompetens
Tips för bättre kommunikation
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde

Syftet med bedömning – Varför bedömer vi? O Urval/sållning – Uppfyller inte kunskapskrav O Upprätthålla en standard O Växt och utveckling O Feedback till studenten - hur förbättra svagheter - hur bygga vidare på starka sidor - vad kan/bör studenten sikta på härnäst

Bedömning/Betyg O MÅLRELATERAD BEDÖMNING/BETYG – färdigheter i relation till målet (kursens lärandemål) O FORMATIV/SUMMATIV BEDÖMNING

Bedömningen skall inkludera O Yrkeskrav O Högskolekrav - högskolemässighet

Kunskapsmodell/Kunskapsform Kunskaper (Episteme) Färdigheter Omdöme/ (Techne) Värderingar/ Attityder (Fronesis) Personliga egenskaper

Akademisk kompetens O Systematik i handlande O Kritiskt tänkande O Problemlösning O Självständighet O Generalisering

Olika omvårdnadsfärdigheter O Färdigheter i kommunikation och interaktion O Rationella färdigheter – tänkande, bedömning, beslutsfattande och problemlösning O Manuella färdigheter

Färdighetsnivåer – manuella färdigheter O Imitation O Anpassning O Precision O Harmoniskt utförande O Naturligt utövande

Taxonomier O Blooms taxonomi O SOLO taxonomin

Taxonomi (Bloom, 1956) nivåtänkande O Veta: kunna återge vad man erfarit eller lärt in O Tolka (förståelse): göra om det man vet i förkortad form, att se konsekvenser, att jämföra med annat O Tillämpa: använda det man lärt sig i en ny situation, tillämpa en metod

Forts. O Analysera: skilja fakta från värderingar, skilja orsaker från verkningar, urskilja argument i ett resonemang O Syntetisera: ställa samman vetande från olika håll till en ny helhet O Värdera: bedöma någons värde eller kvalitet Egidius,

SOLO-taxonomin O Pre-strukturell: har inte förstått, upprepar, gissar O Uni-strukturell: en relevant aspekt, knyter inte ihop fakta och bakomliggande tankar O Multi-strukturell: flera relevanta, oberoende aspekter, utvecklas inte

Forts. O Relationella: knyter ihop olika idéer, integrerar till en sammanhängande struktur O Utvidgat abstrakta: knyter konsekvent ihop de bärande idéerna till en sammanhängande struktur, ifrågasätter eller kritiserar lösningar, generaliserar till nya områden

Svårigheter vid bedömning/Felkällor/Fällor O Objektiv bedömning - tillförlitlighet O Tvekaneffekt O Kontrasteffekt O Haloeffekt O Påverkad av andra? O Blivit kompisar O Relationen inte är bra O ”Det här kan dom inte”

Kristianstadsmodellen O Planeringssamtal O Vägledningssamtal O Bedömningssamtal

Bedömning ur studentperspektiv O Blir bedömd O Vad bedöms? O Vad är viktigt? O Kan jag misslyckas? O Kan jag visa okunskap?