Klassrummet som läromiljö Karin Stjärne Nordqvist
3 § Utbildningen ska utformas på ett sådant sätt att alla elever tillförsäkras en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero. (SFS 2010:800)
Vad är ett klassrum? larmiljo.html
Hur använder sig eleverna av klassrummet och dess inventarier för att skapa studiero? På vilket sätt skapar läraren förutsättning eller hinder för bra läromiljö i klassrummet?
”ett fysiskt avgränsat rum, dels som ett rum som påverkar elevers lärande, utveckling och identitetsskapande, samtidigt inkluderas både lärares och elevers beteende” (Jedeskog 2007:110)
Min observation Trångt Rörigt Övermöblerat Svåranvänt Anslagstavlorna är fyllda med information.
”utveckla kollektiva lärande situationer där varje deltagare bidrar till allas förståelse” (Carlgren 1999:14)
Klassrum Bortplockad bild på klassrum. Bilden går att se på:
Om du vill läsa mer
Björklid, Pia (2005). Lärande och fysisk miljö [Elektronisk resurs] : en kunskapsöversikt om samspelet mellan lärande och fysisk miljö i förskola och skola. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. Tillgänglig på Internet: [ ] Carlgren, Ingrid (red.) (1999). Miljöer för lärande. Lund: Studentlitteratur Granström, Kjell & Einarsson, Charlotta (1995). Forskning om liv och arbete i svenska klassrum [Elektronisk resurs] : en översikt. Stockholm: Statens skolverk. Tillgänglig på Internet: [ ] Jedeskog, Gunilla (2007) Klassrummets scenografi. I Granström, Kjell (red.) Forskning om lärares arbete i klassrummet [Elektronisk resurs]. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. Tillgänglig på Internet: [ ] Skolverket. SFS 2010:800. Skollagen Säljö, Roger (2000). Lärande i praktiken: ett sociokulturellt perspektiv. Stockholm: Prisma