Klassrummet som läromiljö Karin Stjärne Nordqvist.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Rektor /förskolechef Att jobba som ledare i en mål och resultatstyrd verksamhet - korstrycket mellan stat, kommun och medborgare Rektorsprogrammet Fagerudd.
Våldsutsatta kvinnor berättar En utvärdering av projekt Karin
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Nyttan av fritidspedagogik ?!
Genusperspektiv i förskola/skola
Varför fokus på nyanlända just nu
0-Vision Syfte: Samtliga elever, som är antagna på respektive program när antagningsprocessen avslutas varje läsår, ska fullfölja sin gymnasieutbildning.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Program  Presentation av skolan och förslagen  Frågestund  Guidad visning Vi håller på till vi är färdiga, dock längst till
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Caroline Dyrefors Grufman
Petra Ander Stina Chaib Lise Fiedler Saham Halmstrand
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Forskning Bild s.8: Future Labs. Uk Digital literacy across the curriculum av Hauge, Cassie; Payton, Sarah.
Linköpings Universitetsbibliotek
Från skolforskning … till forskning i skolan
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
En arena för skolutveckling, IT och lärande, maj 2010, Nacka Strand.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Tillgänglighets- uppdraget
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Barns rätt till en trygg skola
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Specialpedagogik och skol- utveckling - två sidor av samma mynt
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Barns behov av stöd i klassrummet Ingela Holmström.
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
Elevassistenter och det lärande uppdraget
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Läroplansträff fritidshem
Agneta Kristensson
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Erasmusstatistik 2011/2012. Antal utresande och inkommande Erasmusstudenter
Krav på mäklare att vidarebefordra bud till uppdragsgivaren :5 Förutsättningar för spekulanter vid budgivning :5 Krav på mäklaren att.
Elevdemokrati i praktiken
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Hur kan vi förstå begreppet?
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Förordningstext Speciallärarexamen
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
För förbättrade förutsättningar för flerspråkiga elevers lärande från förskola till vuxenutbildning Karin Sandwall Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Att arbeta språkutvecklande - strategier och metoder
Samverkan med föräldrar med ett annat språk och kultur
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Presentationens avskrift:

Klassrummet som läromiljö Karin Stjärne Nordqvist

3 § Utbildningen ska utformas på ett sådant sätt att alla elever tillförsäkras en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero. (SFS 2010:800)

Vad är ett klassrum? larmiljo.html

Hur använder sig eleverna av klassrummet och dess inventarier för att skapa studiero? På vilket sätt skapar läraren förutsättning eller hinder för bra läromiljö i klassrummet?

”ett fysiskt avgränsat rum, dels som ett rum som påverkar elevers lärande, utveckling och identitetsskapande, samtidigt inkluderas både lärares och elevers beteende” (Jedeskog 2007:110)

Min observation Trångt Rörigt Övermöblerat Svåranvänt Anslagstavlorna är fyllda med information.

”utveckla kollektiva lärande situationer där varje deltagare bidrar till allas förståelse” (Carlgren 1999:14)

Klassrum Bortplockad bild på klassrum. Bilden går att se på:

Om du vill läsa mer

Björklid, Pia (2005). Lärande och fysisk miljö [Elektronisk resurs] : en kunskapsöversikt om samspelet mellan lärande och fysisk miljö i förskola och skola. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. Tillgänglig på Internet: [ ] Carlgren, Ingrid (red.) (1999). Miljöer för lärande. Lund: Studentlitteratur Granström, Kjell & Einarsson, Charlotta (1995). Forskning om liv och arbete i svenska klassrum [Elektronisk resurs] : en översikt. Stockholm: Statens skolverk. Tillgänglig på Internet: [ ] Jedeskog, Gunilla (2007) Klassrummets scenografi. I Granström, Kjell (red.) Forskning om lärares arbete i klassrummet [Elektronisk resurs]. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. Tillgänglig på Internet: [ ] Skolverket. SFS 2010:800. Skollagen Säljö, Roger (2000). Lärande i praktiken: ett sociokulturellt perspektiv. Stockholm: Prisma