BFL Bedömning för lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

”Plug-in” avbrott från gymnasiet. Andel av befolkningen i åldrarna 18–24 år med högst grundskola som inte genomgår utbildning (2009) Källor:
Dolda kunskaper avslutande möte
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Varför fokus på nyanlända just nu
Handlingsplan för matematikutveckling
Mot framtiden! Segeltorpsskolan 2012.
MIK-verktyg i klassrummet Pernilla Laursen
Södertörns nyckeltal 2012 Grundskolan
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
VART SKA VI…?.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
17 december Dolda kunskaper 17 december
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hej och välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Kartläggning av barn- och elevinflytandet i GR-kommunernas för- och grundskolor FoG-gruppen.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Formativ bedömning i itslearning
Hovstaskolans styrdokument
Tänkande och språk Våga Visa
BFL-piloter Rektorer UTVÄRDERING BFL 19/4. BREDARE BILD=SÄKRARE ANALYS Kvalitetsavstämning från alla rektorer ger ett bra underlag för analys.
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Nätverkskonferens för BfL för praktik och forskning 27 oktober 2014
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Välkommen till Braås skola
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Varmt välkomna till Klagshamns rektorsområde. Vision Limhamn-Bunkeflo ”Vi ska erbjuda intellektuell, kreativ och fysisk stimulans i en socialt utvecklande.
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Formativt och Summativt
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Nämndplan 2015.
Att jobba språkutvecklande
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
MIK i utveckling. Om syftet med det systematiska MIK-arbetet.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Bedömning i formativ mening
L3VU20.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Bedömning för lärande 31/10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

BFL Bedömning för lärande HT 2013-VT 2015

Arbetet startade den 6 mars 2013 med en kartläggning. Vad är formativ bedömning för dig? Hur använder du digitala verktyg i arbetet med bedömning för lärande? Hur arbetar du med formativ bedömning idag?

VISION Alla Lilla Edets skolor ska kännetecknas av att: Undervisningens utformning ger förutsättningar för alla elever att utvecklas mot de mål som anges i läroplanen. Alla elever är väl förtrogna med läroplanens mål, vet var de befinner sig i förhållande till målen och får regelbunden återkoppling som talar om hur eleven ska komma vidare mot målen. Lärare utvecklar aktivt och befäster didaktisk kunskap utifrån kollegialt lärande. Kunskap om undervisning och elevers lärande utgår från forskning och beprövad erfarenhet.

Pedagogernas önskade aktiviteter. Digitala verktyg. Pedagogisk planering. Metoder för att kommunicera med eleverna. Metoder för pedagogers lärande.

HT 2014 https://bfllillaedet.wikispaces.com/