P RIVATA ÄGARE I VÄLFÄRDSSEKTORN P ER S TRÖMBERG SSE C ENTENNIAL P ROFESSOR OF F INANCE AND P RIVATE E QUITY, S TOCKHOLM S CHOOL OF E CONOMICS & S WEDISH.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012
1. Varför finns det pengar?
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Finansdepartementet Kapitaltäckning Finansmarknadsminister Peter Norman
Staten och det civila samhällets organisationer
Ägande, drift och dess effekter för det lokala föreningslivet Josef Fahlén Pedagogiska institutionen Umeå Universitet Vem ska äga och driva idrottsanläggningen?
Recept för sjukvården Almedalen 6/ Mattias Lundbäck Ek Dr
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Etiska Rådet – On Tour – Underprissättning.
Kap 8 Det finns företag av olika slag
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Politik och ideologi.
1 A-kassan och facket A-kassans finansiering Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet LO-seminarium om arbetslöshetsförsäkringen,
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Intressenter OL108A.
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Ekonomiska kretsloppet
Lönebildningsteorier
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter 2.(direkt) marknadspåverkan:
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Intressententmodellen.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Hva vil eiere? Erfaringer fra Sverige Marcus Wallenberg Ordförande SEB Närings- och handelsdepartementets Eierskapskonferanse 2007 den 24 maj i Oslo.
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
Vårdval i primärvården
Sid 1 Jämställt företagande Eva Blomberg Södertörn högskola.
Val Några konsekvenser för den statliga sektorn - (Uppgifter hämtade från Allianspartiernas gemensamma dokument)
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Lugnet i framtiden ”Lugnetgruppen”: Pelle Granbom, Yvonne Nygårds, Jonny Gahnshag Laila Edholm, Anders Ax, Krister Johansson.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
NEA Seminarium 7 december 2004
Företag.
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Effekterna av av/omreglering inte säkra och måste analyseras marknad för marknad Prisnivå/prisstruktur Produktivitet (intern effektivitet, X-efficiency)
PPP och andra finansieringsformer Transportforum 2013 Linköping 9 januari, session 4 Björn Hasselgren Arkitektur och samhällsbyggnad.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Sociala investeringar – ett nytt synsätt? Stefan Ackerby SKL.
Geografi – Produktion, handel och transporter
Privatisering eller offentligt ägande? Privatisering tar sin utgångspunkt i New Public Management (NPM), och är (var) en reaktion på svårigheten att finansiera.
Vad skiljer partierna åt?
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
Organiserandets fundament Samordna Styra Kontrollera Taylor(ism) Arbetsdelning Klara ordervägar Klar ansvarsfördelning Offentlig organisation och styrning.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Regleringar: främja effektivitet eller särintressen? Marknadsmisslyckanden och regleringsmisslyckanden !
Li Jansson, Almega Utbildningsföretagen Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser.
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
{ Ekonomiska system Olika sätt att försöka styra samhällets ekonomi.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Ett ramverk för innovationspolitiken – hur göra Sverige mer entreprenöriellt? Pontus Braunerhjelm Klas Eklund Magnus Henrekson Presentation 21 augusti.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Monopolistisk konkurrens
MEDARBETARKOPERATIV EN NATURLIG DEL AV EN IDÉBUREN
Intressententmodellen.
Nationalekonomi – vad är det?
Korta noteringar från borden
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Monopolistisk konkurrens
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Kommunikationsprocesser
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Innehåll i dagen Mata in Ubåtar i Net-klient Redigera inmatningar
Presentationens avskrift:

P RIVATA ÄGARE I VÄLFÄRDSSEKTORN P ER S TRÖMBERG SSE C ENTENNIAL P ROFESSOR OF F INANCE AND P RIVATE E QUITY, S TOCKHOLM S CHOOL OF E CONOMICS & S WEDISH H OUSE OF F INANCE Svenskt Näringsliv Page 1 11 mars 2015

V INSTDRIVANDE FÖRETAG I VÄLFÄRDEN ? Hur ska klara av att finansiera vår välfärd? – Demografisk utmaning – Låg produktivitetsutveckling i offentlig sektor Argumentet för privata vinstdrivande aktörer – Incitament att investera – Incitament att effektivisera – Kan på sikt få ned skattebetalarnas kostnader Problem: konflikt mellan vinst och kvalitet? – Max aktieägarvärde ger inte nödvändigtvis max samhällsvärde – Externaliteter! 2

Ä GARSTYRNINGSPROBLEMET I Shareholders Firm Governance problem Hur får vi företagsledningen att agera I ägarnas intresse?

Shareholders Firm Governance through control Argumentet för aktieägarfokus: Ineffektivt att ha ledningen ansvarig gentemot multipla intressenter Ägarna är den svagaste intressegruppen Other stakeholders: lenders, employees Governance through contracts and legislation Ä GARSTYRNINGSPROBLEMET II

M OTSÄTTNING ÄGARE - INTRESSENTER I VÄLFÄRDSSEKTORN ? Inte nödvändigtvis konflikt mellan kvalitet och vinst – Om konsumenter kan göra ett informerat val Inga kunder  ingen vinst. T.ex. Friskolor Potentiell motsättning mellan kvalitet och vinst kan dock uppstå: – När kundens valmöjligheter begränsade – monopolsituationer – När kunden har svårt att göra ett informerat val (även om valmöjligheter finns) Svårt att observera och mäta kvalitet Inlåsningseffekter – När vinstintresset ger negativa externaliteter på andra (offentliga) aktörer “Cream-skimming”: privata aktörer tar hand om “bästa” kunderna Kundernas valkriterier inte i samhällets intresse, t.ex. betygsinflation 5

I MPLIKATIONER 6 Att ändra företagets mål till att omfatta flera intressentvärden, t ex vinst och kvalitet, är ineffektivt ur bolagsstyrningssynpunkt. Lösningen är snarare att staten sätter rätt spelregler: – Rätt kvalitetsparametrar i upphandling och kompensation – Rätt incitament hos “beställarna” / upphandlarna – Oberoende och heltäckande kvalitetsmätning och uppföljning Om motsättningen vinst – intressentvärden är alltför stor är slutsatsen i så fall att inte ha vinstdrivande företag i sektorn. Men: – Problemen skiljer sig signifikant mellan välfärdsbranscher – Inga systematiska empiriska studier att privata välfärdsaktörer har sämre kvalitet – Ingen garanti att offentliga aktörer har incitament att leverera kvalitet

H UR SKILJER SIG ÄGARE ÅT ? 7 Två viktiga dimensioner: – Ekonomisk effektivitet – Tillgång till kapital Står ofta i motsättning till varandra (“ägarstyrningsdilemmat”): Olika segment inom välfärdssektorn skiljer sig i båda dessa dimensioner – Vinst och effektivitet vs kvalitet och intressentvärden – Investeringsbehov och stordriftsfördelar Ownership structure Concentrated ownership Dispersed Ownership + Strong governance - Low diversification / high cost of capital - Weak governance + High diversification / low cost of capital

8 Låga vinstincitament kan var önskvärt, om motsättning vinst och kvalitet. Men: mindre betoning på vinst till förmån för andra intressen kommer på bekostnad av effektivitet och kapitaltillgång Slutsats: olika ägarformer har olika styrkor och svagheter, men ingen dominerar i alla dimensioner Stor mängd empirisk forskning om olika ägandeformers påverkan på företagens performance generellt H UR SKILJER SIG ÄGARE ÅT ? (2)

B ETYDELSEN AV MÅNGFALD I ÄGARFORMER Behovet av mångfald betonas i utredningsdirektiven Mångfald kan bidra till högre effektivitet och kvalitet genom – Säkerställa valfrihet och konkurrens Konkurrens viktig faktor för att höja kvalitet – Hjälper regleraren med mätning och jämförelse av kostnader och kvalitet Kravställande på privata verksamheter Lärdomar kan överföras till andra verksamheter Begränsningar för mångfald: – Marknader med utrymme för ett fåtal aktörer – Upphandlings- och ägarprövningsförfaranden försvårar för mindre aktörer – Stordriftsfördelar och konsolidering  I vissa branscher kan mångfald stå i konflikt med kvalitet och/eller ekonomisk effektivitet 9

V ARAKTIGT ÄGANDE Varaktighet/långsiktighet särskilt viktigt i välfärdssektorn pga – Kostnader för brukare när verksamhet upphör (skolor, äldreboenden) – Långsiktighet minskar incitamenten att ge upp kvalitet för kortsiktiga vinster Fyra faktorer som bidrar till långsiktighet i verksamheten 1.Ekonomisk bärkraft – Utan framtida möjlighet att göra vinst  inga incitament för en vinstdrivande aktör att agera långsiktigt  Avgörande att ta hänsyn till ekonomisk bärkraft i ägarprövningen 2.Långsiktigheten i ledningens incitament – Empiriska belägg för att horisonten i t ex bonusprogram påverkar ledningens agerande – Några empiriska studier kopplar investerarnas horisont till långsiktigheten i ledningens incitament i börsbolag – Dock belägg för kortsiktighet i riskkapitalbolag  Kan vara motiverat att beakta ledningens incitamentsprogram i ägarprövningen 10

3.Kapitalstruktur – Insolvens kan leda till kortsiktigt risktagande (”gambling for resurrection”) och konkurs Tendens till hög skuldsättning i riskkapitalförvärv  Motiverat att införa solvenskrav i ägarprövningen 4.Renommé (”Reputation”) – Om falissemang ger ytterligare kostnader för ledning och ägare  incitament att agera mer långsiktigt Personligt renommé Möjligheten att driva annan verksamhet i framtiden – Mer etablerade och större ägare torde ha större renommékostnader  Motiverat att beakta dessa faktorer i ägarprövningen Uppenbara konflikter mellan varaktighetsmålet och mångfaldsmålet! 11 V ARAKTIGT ÄGANDE (2)

S LUTSATSER 1.Ägarprövningsfrågan sekundär till huruvida vi ska ha vinster i välfärden 2.Ekonomiska analysen av ägarstyrning talar emot att införa flera mål i bolagsordningen 3.Inga skäl att utesluta någon speciell ägarform från välfärdssektorn, men starka skäl att utvärdera varaktigheten i verksamheten i en ägarprövning 4.Mångfald och valmöjligheter ett viktigt verktyg för att säkerställa kvalitet, men mångfald kan stå i konflikt med varaktighetsmålet  viktigt att hitta rätt avvägning 12

Page 13