12008-08-21En students perspektiv En students perspektiv Näringslivet och studenten Presentatör: Jonas Karlsson Tema samverkan Ämneskonferens i datavetenskap.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Olof Sundin, Fil dr Informationsstrategier och yrkesidentiteter - en studie av sjuksköterskors relation till fackinformation.
Advertisements

Temagruppen Unga i Arbetslivet Katarina 20 år ”Efter studenten så … jag vet inte jag var jätteförvirrad när jag gick ut … och hade ingen aning.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
En kortguide till arbetsmarknaden
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Utbildning på universitet och högskolor
Ålands Näringsliv ATTITUDE Jag studerar på.
Examensarbete - ett projekt
Beredningen för integration och mångfald
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Studie och yrkesvägledning
Träbroar spar tid och pengar !
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Kommunikation.
”Service i Världsklass”
Hållbarhetsarbete i samverkan med hyresgäster Gröna avtal.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Underordnade konjunktioner
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
Sidan 1 Samfakturering privatkunder Telge Energis erfarenheter EI:s referensgruppsmöte 14 januari 2013.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Nya studera.nu Målgrupper och struktur. Målgrupper Potentiella studenter Studenter i systemet Forskarstudenter Andel av besökarna per målgrupp? Prioritering.
Läget på arbetsmarknaden
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Studenter och näringsliv Martin Blom programledare.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Lantmästarutbildningen
Breddtjänster – ett nytt skede i IT-politiken Christer Marking IT-kommissionen.
Barns behov av stöd i klassrummet Ingela Holmström.
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Ingela Wiese Studie- och karriärvägledare, Studie- och karriärcenter Malmö högskola Var är alla studenter?? ? Våra planer för framtiden Bakgrund till vårt.
Matematiska resonemang på universitetsnivå – hur ser tentorna ut och vad tycker lärarna? Ewa Bergqvist, Umeå universitet.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Chalmers som stiftelsehögskola – utifrån studenternas perspektiv.
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
Bygg ett argumenterande tal
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
Två vägar för att ge till hela Missionskyrkan Kyrkoavgiften till församlingarna Missionsgåvan till det gemensamma Kyrkoavgift +
Anställningsintervjun
BREDDAD REKRYTERING.
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Tolka en platsannons Driven Lyssnande Stresstålig Social kompetens
Välkommen till utbildning som yrkesföreläsare! Vad gör Tria Trias samarbete med ST, SKTF och Unionen Yrkesföreläsningar Ditt uppdrag Hur går det till?
Medlemskapets värde Ett förbundsgemensamt initiativ av medlemsförbunden och TCO Bakgrundsinformation använd vid TCO-rådsmöten hösten 2007.
Examensarbete i Lärarprogrammet Forskningsbaserad skolutveckling En okänd? resurs.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på underrubrik i bakgrunden Vägen in på arbetsmarknaden via bemanningsföretag.
Bedömning till och med första halvåret 2015 och en långsiktig utblick
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, otydliga FFU, ÖP Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Låna pengar direkt? Pengar fattas för det mesta kan man tycka. Åtminstone fattas de just då de behövs som mest. Hur många gånger har du fått försaka något,
Elisabeth, civilingenjör i industriell ekonomi: ”Jag läste internationellt naturvetenskapligt program på gymnasiet. Jag valde programmet eftersom jag alltid.
Processtekniska Gymnasiet
Stark arbetsmarknad och motor i länet !
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
Fastighetsbranschen behöver dig!
Handels om ”hyvling” - domen i AD den 30 november 2016
Poster+presentation Jobba tillsammans i ämnesgrupper.
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Yrkesutbildningar CVL Sandviken
elektriker Karin Andersson, Studie- och yrkesvägledare, Sfi sandviken
Den enskilde vårdtagarens upplevelse av distansmöten
Presentationens avskrift:

En students perspektiv En students perspektiv Näringslivet och studenten Presentatör: Jonas Karlsson Tema samverkan Ämneskonferens i datavetenskap och numerisk analys, Karlstad augusti 2008

En students perspektiv Agenda  Varför studier  Under studietiden  Arbetsmarknad efter studier  Frågeställningar

En students perspektiv Varför studier? 1/2 1. “ Har inget bättre för sig”  Man vet inte vad man vill bli  Kompisfaktorn  Får inget jobb/inte trivts med de jobb man har haft/har 2. Jobb/Yrke  Indirekt påverkan genom att föräldrar/närstående tycker det är viktigt med utbildning för att få ett “bra jobb”  Man vill ha ett “kul/häftigt” yrke

En students perspektiv Varför studier? 2/2 3. Intresse  Är delvis avgörande för vad man studerar inte OM man studerar 4. Lön  Lön är ett icke argument eftersom det i dagsläget är en förlustaffär att studera.

En students perspektiv Under studietiden  Kort fokus  Nästa labb/nästa tenta, studierna  Man orkar/vill ofta inte tänka på jobb efter studierna  Frågeställningar man funderar över  Vad blir man när man är klar? Otydlighet i yrkesrollen  Vad får man för jobb/vad skall man söka?

En students perspektiv Arbetsmarknaden efter studier 1/2  Innan man har ett jobb  Mesta jobben/arbetsuppgifterna är ej av högskole/universitetskaraktär Kräver gymnasiekompetens + i kanske 0,5 - 1 års specialisering. – Kraven vid jobbannonser skjuter dock väldigt ofta högt över eller bredvid målet.  Bra tider får man jobb vad man än har för bakgrund/dåliga tider är det “omöjligt” å få jobb.  Studier är inte speciellt högt meriterat Undantaget specialkurser och certifieringar som cisco/microsoft etc.  Okunskap inom näringslivet av vad de olika examina betyder/innehåller. Vanligt scenario Fråga: Vad har du läst? Svar : dataingenjör Fråga: Vad är/gör en sån? Programmerare? Servicetekniker? Etc?

En students perspektiv Arbetsmarknaden efter studier 2/2  När man har ett jobb  Personligt sett är det enbart fördelar Bred kompetens som underlättar vid arbetsuppgifterna. Vana att uttrycka sig i tal och skrift. Studievana  Viss okunskap om hur kunskap skall förvaltas och premieras.  Goda exempel  Sjukvården och Läkaryrket (kunskapsförvaltning) Avsatt tid varje vecka för egenstudier Krav på att vara ajour inom sin specialisering  “Äldre” ingenjörsyrken Tydliga(re) yrkesroller/uppgifter

En students perspektiv Frågeställningar  Hur kan yrkesrollen göras tydligare?  För att undvika situationer där krav på utbildning endast är ett sätt att begränsa antalet arbetsansökningar.  Det är ett glapp mellan studiernas mål och näringslivets faktiska behov, hur skall det bryggas?  Skall utbildningen ändras och ge industrin vad den vill ha?  Skall det till nya utbildningar, 1 årig ?  Skall industrin ändra sina krav?  Hur kan man dra kunskap ifrån andra branscher som har mer erfarenhet?  Hur man förvaltar och premierar kunskap