En students perspektiv En students perspektiv Näringslivet och studenten Presentatör: Jonas Karlsson Tema samverkan Ämneskonferens i datavetenskap och numerisk analys, Karlstad augusti 2008
En students perspektiv Agenda Varför studier Under studietiden Arbetsmarknad efter studier Frågeställningar
En students perspektiv Varför studier? 1/2 1. “ Har inget bättre för sig” Man vet inte vad man vill bli Kompisfaktorn Får inget jobb/inte trivts med de jobb man har haft/har 2. Jobb/Yrke Indirekt påverkan genom att föräldrar/närstående tycker det är viktigt med utbildning för att få ett “bra jobb” Man vill ha ett “kul/häftigt” yrke
En students perspektiv Varför studier? 2/2 3. Intresse Är delvis avgörande för vad man studerar inte OM man studerar 4. Lön Lön är ett icke argument eftersom det i dagsläget är en förlustaffär att studera.
En students perspektiv Under studietiden Kort fokus Nästa labb/nästa tenta, studierna Man orkar/vill ofta inte tänka på jobb efter studierna Frågeställningar man funderar över Vad blir man när man är klar? Otydlighet i yrkesrollen Vad får man för jobb/vad skall man söka?
En students perspektiv Arbetsmarknaden efter studier 1/2 Innan man har ett jobb Mesta jobben/arbetsuppgifterna är ej av högskole/universitetskaraktär Kräver gymnasiekompetens + i kanske 0,5 - 1 års specialisering. – Kraven vid jobbannonser skjuter dock väldigt ofta högt över eller bredvid målet. Bra tider får man jobb vad man än har för bakgrund/dåliga tider är det “omöjligt” å få jobb. Studier är inte speciellt högt meriterat Undantaget specialkurser och certifieringar som cisco/microsoft etc. Okunskap inom näringslivet av vad de olika examina betyder/innehåller. Vanligt scenario Fråga: Vad har du läst? Svar : dataingenjör Fråga: Vad är/gör en sån? Programmerare? Servicetekniker? Etc?
En students perspektiv Arbetsmarknaden efter studier 2/2 När man har ett jobb Personligt sett är det enbart fördelar Bred kompetens som underlättar vid arbetsuppgifterna. Vana att uttrycka sig i tal och skrift. Studievana Viss okunskap om hur kunskap skall förvaltas och premieras. Goda exempel Sjukvården och Läkaryrket (kunskapsförvaltning) Avsatt tid varje vecka för egenstudier Krav på att vara ajour inom sin specialisering “Äldre” ingenjörsyrken Tydliga(re) yrkesroller/uppgifter
En students perspektiv Frågeställningar Hur kan yrkesrollen göras tydligare? För att undvika situationer där krav på utbildning endast är ett sätt att begränsa antalet arbetsansökningar. Det är ett glapp mellan studiernas mål och näringslivets faktiska behov, hur skall det bryggas? Skall utbildningen ändras och ge industrin vad den vill ha? Skall det till nya utbildningar, 1 årig ? Skall industrin ändra sina krav? Hur kan man dra kunskap ifrån andra branscher som har mer erfarenhet? Hur man förvaltar och premierar kunskap