Kommunikationspolitiska rådet 090910 Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten Nationell plan 2010-2020 Utfall för Norrbottens län i korthet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Länstransport- plan Remissförslaget Umeå Mårten Edberg Infrastrukturstrateg.
Advertisements

Varför vindkraft? – Målsättning regionalt? - Regional nytta?
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
Yttrande över förslag till nationell plan
Arbetet med en ny länstransportplan för Västerbotten Business Meetpoint 2009 Mårten Edberg Infrastrukturstrateg Mo I Rana 5 november.
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Nya balkonger BRF Dragonen 2015 Före Efter
Kundundersökning mars 2010
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Landstingens resultat med respektive utan finansiella nedskrivningar.
Socialdemokraterna i Region Skåne Budget 2010 Ett Skåne i arbete!
Transnationellt samarbete i Östersjöregionen, Nordsjöregionen och Norra Periferin – Hur ska vi använda EU-programmen för bästa nytta? Tillgänglighet
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Västsvenska paketet.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
SoRAD: A BRIEF OVERVIEW SoRAD: Alkohol och droger bland unga Utvecklingen av alkohol- konsumtionen under åren Utvecklingen av alkohol- konsumtionen under.
Kompetensförsörjningsstrategi södra Småland
Infrastrukturplanerna
Balkongprojekt 2015 Brf Skutskepparen 52.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
SYSTEMANALYS GÄVLEBORG
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Europeiska socialfonden
LKAB Kapacitet Malmbanan
Beräkna en ekvation (metod 1)
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Seminarium Arbetsmarknadspolitik för utveckling och välfärd Palaestra nedre, Universitetsplatsen i Lund Arbetsmarknadspolitik för utveckling.
Ekonomirapporten. April 2014
Inriktningsplanering för
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Vart är Östhammar på väg? Kommunens/tätortens utveckling och framtid
W w w. b a l t i c m a s t e r. o r g. AIS kl
Informationsmöte i Borås
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Görs det få utredningar inom SLL? Område Totalt påbörjade fördjupade utredningar år 2013 Befolkning (0 t o m 17 år) per 31 dec 2013 Andel påbörjade.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Styrelsens presentation Beslut om stöd 2. Möjligheter att framskrida fortare 3. Prioritering av vem som får stöd 4. Vad händer nu.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Infrastruktur i Region Norrland - kartläggning
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Budget 2014 Stockholms läns landsting Maj 2013
Infrastrukturplanering
Finansiella medel för landsbygdsutveckling Nationella och regionala statliga utvecklingsmedel Kommunala och landstingskommunala utvecklingsmedel Nationellt.
Ekonomi i rådgivningen Introduktionskurs Linköping 6-7 nov 2013.
Sörmlands regionala transportinfrastrukturplan Arbetsutskottet i Flen onsdagen den 10 juni 2009 Carina Jönhill Nord.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Henrik Larsson Norra Bottenvikens kustvattenråd (VRO 12) Luleå Henrik Larsson.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
Infrastruktur Marks kommun
Karin Millgård, division Service
Utgångspunkter för regional styrgrupp
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Källa: Folkhälsodatabas
Presentationens avskrift:

Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten Nationell plan Utfall för Norrbottens län i korthet

Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten Investeringar 1.Malmbanan -ERTMS (påverkar ej ramen) -Kapacitet mm (NS , 200mkr) -Kapacitet ( , 283mkr) 2.E10 förbi Kiruna (påverkar ej ramen) 3.Malmbanan förbi Kiruna (påverkar ej ramen) 4.E4 Genomfart Kalix ( , 113mkr) 5.Haparandabanan, uppr 6.Haparandabanan, ny bana (NS , 1669 mkr) 7.E4 Töre-Kalix (NS , 32 mkr) 8.E4 Boviken-Rosvik ( , 134 mkr) 9.Stambanan Luleå-Umeå (NS , mkr) Om +15% -E10 Avvakko-Skaulo ( , 65mkr) -E4 Trafikplats Hortlax ( , 45mkr) -Stambanan, ny mötesstation ( , 80mkr)

Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten Bärighet 14,8 mdr totalt i landet mot 17 mdr 2004 (nya områden samt att rekonstruktion flyttats till D&U) Jämförbart 14,8 + 1,32 (rekonst) - 2,1 (riskreduktion) - 1,5 (mittr.vägar) – 0,5 (flexibilitet) = 12,02 mdr (ej indexuppräknat) Dessutom större spridning över landet. Region norr hade 28% av 17mdr, nu 23% av de som är fördelat (10,7mdr). Region norr 2,4 mdr mot 4,3 mdr 2004 Tjälsäkring är stora ”förloraren” 4 mdr mot tidigare 10,3 mdr Slutsats i planen: ”Under planperioden kommer en stor del bärighetsbristerna att kunna åtgärdas, vilket är positivt för näringslivets tillväxtmöjligheter. Det innebär säkrare leveranser året om, vilket är av stor vikt speciellt för skogsindustrin. Följden blir ett jämnare flöde av råvaran och i många fall innebär det även en mer kvalitativ råvara som ger ett ökat mervärde för skogsindustrin. Näringslivet får minskade kostnader tack vare bärighetssatsningar”

SATSNINGSOMRÅDEN Satsningsområde Total brist SN Centralt förslag MkrRegionalt förslag MkrSumma Förslag Riket MkrKmACBDACBDSNmkr Tjälsäkring NRL-väg BK-höjning bro NRL-väg Anpassning NRL-väg Beläggning grusväg BK-höjning NRL-väg Rekonstruktion pga eftersläpande underhåll Nya bärighetsbrister Riskreduktion Förstärkning 2+1-vägar Flexibilitet pga ökade antal specialdispenser Summa Bärighet Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten

Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten Länstransportplan för Norrbottens län Med tyngdpunkt på fördelningen av 743 miljoner (+/- 25%)

Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten Innehåll Utgångspunkt Regionala systemanalysen Bakgrund och syfte Norrbottens län – Beskrivning och funktion Länets transportinfrastruktur och åtgärdsbehov Mål i transportsystemplaneringen Strategiska systembrister och åtgärdsbehov Prioritering, finansiering och effekter Samlad effektbedömning Samlad miljöbedömning

Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten Konkurrenskraftigt näringsliv Gruvetableringen i Pajala Botniska korridoren Det nord-sydliga vägnätet Strategiska tvärstråk Flygplatser, hamnar Tillgängligt vägnät året runt

Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten Fungerande arbetsmarknad Regionförstoring Botniska korridoren Luleåregionen Malmfältsregionen Tornedalsregionen Förbättrad vägstandard Hela resan Systembrister flyget

Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten Fördelningen av medlen Högtrafikerade trafikfarliga vägar (högre NNK) Utöka arbetsmarknadsregionerna Strategiska åtgärder ”utanför plan” Utökning av mindre TS-åtgärder (större spridning) Kraftig ökning på gång & cykelåtgärder Viss förstärkning kollektivtrafik Få ut mer av pengarna: Kommunalstimulans, Mål 2 (större spridning)

Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten % 100%