Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Föräldramöte 12 september 2011
Handlingsplan för matematikutveckling
Exempel utifrån ett antal målområden
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Processtödjare 16/
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Läroplansnätverk förskola
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Mall för alignmentmatris
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Planering och genomförande av undervisningen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Förskoleklassen Torpshammar
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Resultat av klassrumsbesök
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kultur i förskola och skola Kulturnyckeln – kommunal satsning som utgör en bas Skapande skola – statliga medel från Kulturrådet som man söker varje år.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Begreppet undervisning
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Ta del av riktlinjerna här
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Dagens program 09.00-10.15 Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring 10.15-10.45 Kaffe 10.45-11.20 forts. kvalitetssäkring 11.30-12.00 Samling i tre grupper

Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig. (LGR -11 Skolans värdegrund och uppdrag kapitel 1)

Skapa möjligheter för eleverna att olika kommunikationsformer konstruera kunskap genom användning av olika kommunikationsformer

Att se Att höra Att känna Att lukta Att uppleva LÄRANDE Att förstå

Kommunikationsformer Dokumentationsverktyg Mätinstrument

Olika kommunikationsformers separata kvalitéer lyfter fram och kommunicerar olika dimensioner av den kunskap som uttrycks.

Som pedagogisk ledare behöver vi: Variera dokumentationsverktygen och mätinstrumenten. Hitta sätt att bedöma kunskapsutveckling både i process och produkt

MÅLET MÅLET/-n

FÖRSTÅELSE och FÖRTROGENHET Hur skapas FÖRSTÅELSE och FÖRTROGENHET av FAKTA och FÄRDIGHET? - KUNSKAP -

Skapa lärandesituationer där inhämtad Fakta och Färdighet får en ny form och där den tidigare Förståelsen och Förtrogenheten får prövas Kommunikationsformer

Dokumentationsverktyg Hitta sätt att dokumentera den omformade kunskapen, lärandet, både i process och i produkt. Dokumentationsverktyg

Bedömning av en utvecklingsprocess kan ske Här finns det möjlighet för dig som lärare att se – höra – känna – lukta – uppleva – förstå LÄRANDE Bedömning av en utvecklingsprocess kan ske Mätinstrument

Lärande i en social kontext Mötet med andra är viktigt för lärandet Reception som pedagogisk handling Kontinuerlig reception: Handling – reception i handling – reception om handling (Boström & Bohlin 2008) Produktion – Reception

Planering för arbetsområde Identitet och fotografi, årskurs 8 Exempel på konkretisering av långsiktiga mål samt bedömning och dokumentation hämtat från diskussionsunderlag, skolverket. Planering för arbetsområde Identitet och fotografi, årskurs 8 Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet: - kommunicera med bilder för att uttrycka budskap, - skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material, - undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder, och I arbetsområdet Identitet och fotografi ska du få möjlighet att utveckla - din förmåga att uttrycka tankar om identitet genom fotografi, - din förmåga att själv fotografera och redigera med hjälp av digitala tekniker, - din förmåga att undersöka begreppet identitet med hjälp av fotografi, och Bedömning - du kan fotografera bilder som uttrycker budskap om identitet. Det visar du genom att presentera dina fotografier och samtala enskilt och i grupp om hur och på vilket sätt dina färdiga fotografier uttrycker budskap om identitet, - du kan fotografera och redigera fotografier med hjälp av digitala tekniker. Du visar det också genom att du muntligt redogör för hur du gjort, - du undersöker begreppet identitet och hur du presenterar dina egna fotografier i en utställning. Alla dina anteckningar, skisser och fotografier som du gör under processens gång ska samlas i en dagbok och ligger också till grund för bedömningen, och

• organisera och genomföra arbetet så att eleven Hur ska eleverna ges möjlighet att utveckla de kunskaper och förmågor som beskrivs i kursplanen samt i läroplanens övergripande mål? Arbetsområdet specificeras Vilka delar i syftet kommer att beröras? Planering Dokumenterad formativ bedömning underlag till skriftliga omdömen samt utvärdering av egen undervisning. inklusive Läraren ska … • organisera och genomföra arbetet så att eleven – får möjligheter till ämnesfördjupning, överblick och sammanhang, och – får möjlighet att arbeta ämnesövergripande. (Övergripande mål och riktlinjer kapitel 2) Bestäm hur och när bedömning ska ske samt hur lärande och utveckling ska dokumenteras. Långsiktiga mål - Vilka förmågor ges eleverna förutsättningar att utveckla? Utdrag ur läroplanens andra del 2.2 Kunskaper Riktlinjer Läraren ska - ta hänsyn till varje enskild individs behov, förutsättningar, erfarenheter och tänkande, - stärka elevernas vilja att lära och elevens tillit till den egna förmågan, - ge utrymme för elevens förmåga att skapa och använda olika uttrycksmedel Utifrån befintliga kunskapskrav och de konkretiserade målen tydliggörs för eleverna på vilka grunder bedömning sker Samtal med eleverna om deras erfarenheter av arbetsområdet. Vad kan eleverna och vad vill de lära sig? - Förslag på aktiviteter inom ramen för arbetsområdet Utdrag ur läroplanens första del, 2.7 Bedömning och betyg Skolans mål är att varje elev - Utvecklar ett allt större ansvar för sina studier, och - Utvecklar förmågan att själv bedöma sina resultat och ställa egen och andras bedömning i relation till de egna arbetsprestationerna och förutsättningar Göra eleverna delaktiga, få förståelse för vad de förväntas lära. Planera för fortlöpande feedback och bedömning. Vilket innehåll är relevant att behandla inom arbetsområdet? 1 tillsammans med kollegor från andra skolor 2 Exempel Behandla populärmusik från olika kulturer Arbetsformer 10 bedömning/kriterier - kvalitéer och förmågor inte bara vad som behandlats innehåll Utdrag ur l舐oplanens andra del 2.2 Kunskaper Riktlinjer L舐aren ska キ ta h舅syn till varje enskild individs behov, futs舩tningar, erfarenheter och t舅kande, キ st舐ka elevernas vilja att l舐a och elevens tillit till den egna fm虍an, キ ge utrymme f elevens fm虍a att skapa och anv舅da olika uttrycksmedel  Konkretisering av målen i ämnets syften. Talar om vilka förmågor eleven ska ha utvecklat Visar även vilka delar i innehållet som ska behandlas Process Produkt Produkt - Mottagare Bekant och elevnära Arbetsformerna väljs utifrån läroplanens två första delar Ulrika Bohlin 2011

Att tänka på vid respons på pedagogisk planering. Är den pedagogiska planeringen förankrad i kursplanens/kursplanernas syfte? Är innehållet i planeringen helt eller delvis hämtat från det centrala innehållet som finns i den aktuella/de aktuella kursplanerna? / Vilket centralt innehåll lyfts fram i planeringen? Hur ser konkretiseringen av de övergripande målen ut? Vilka arbetsformer finns beskrivna i planeringen? Variation, möjlighet till olika förmågor? Är de olika förmågorna möjliga att observera? På vilket sätt ska bedömning ske? Vilken eller vilka dokumentationsformer ska användas?

Eftermiddagens program Kort inledande diskussion om pedagogiska planeringar i förhållande till kvalitetssäkring Förbered träff nr 5 då er grupp ska redovisa Träff 5 Presentera exempel och tankar om: vilka gemensamma kvalitetsmål ni på er skola behöver formulera och arbeta mer med hur dessa kvalitetsmål kan förankras i pedagogisk planering kvalitetssäkringsprocesser i förhållande till skolutveckling