Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations-

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nulägesanalys genom frågor
Advertisements

KOMMUNIKATION - att förstå och bli förstådd
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Metodstöd.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Workshop för GIS samordnare tisdag 18 mars kl – 15.00
Västra Götalandsregionen äger och driver…
Stöd för analys och förbättring
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Kommunikativa workshop – tips på sätt att stötta chefer och ledare Karlstad Bruttoförslag på bilder vi använder när vi håller workshops med.
Här befinner vi oss.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Patientsäkerhetsberättelse
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
: EU-workshop Region Skåne och EU Per-Olof Persson EU är viktigt EU-politiken påverkar vår verksamhet Möjlighet att växla upp egna utvecklingsmedel.
1 Forskning & Utveckling Hannie Lundgren EU-plattformsmöte 29 april.
Länsstyrelsen Västra Götalands län
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Skolmatsakademin hösten 2011 och framåt Skolmatsakademin hösten 2011 och framåt.
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
Vårt uppdrag Att tillvarata medlemskommunernas intressen, främja deras samverkan och att ge dem service.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Att få rätt saker att hända
i kommuner, landsting/regioner
Hur vänder vi trenden? Carsten Rose Moderator. Paneldeltagare Birgitta Södertun, Regionråd (KD) Ordf. folkhälsoberedningen Region Skåne Eva Pettersson-Lindberg,
Välkommen till ESF:s seminarium
Kommunikatören.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Medarbetarundersökning Informationsmaterial-
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
Process: Lönekriterier
Överenskommelse om samordning kring barn
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Välkommen till domarutbildningen
Chefskommunikation i Västra Götalandsregionen
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Strategiska perspektiv på verksamheten
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Lärande utvärdering genom följeforskning
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
För ett bättre samarbete runt barn och ungdomar med psykisk ohälsa
Tillsammans skapar vi jobb för fler!
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Kommunikationsplan för ----
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Kommunikationsstöd FTK
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Digital plattform Delaktig kommunikation
Reglab Medlemsmöte 12 sept.
Vad innebär regionbildningen?
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Förhållningssätten.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Programmet Stöd för första linjens digitala vård
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Kommunikationsavdelningen
Utveckling av aktörssamverkan på lokal nivå
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Internkommunikation i Västra Götalandsregionen Kerstin Einarsson kommunikationsdirektör 14 mars 2013

Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations- ADC Region direktören Regionkansliets Informations- Avdelning (chef) Informatörs nätverket Webb gruppen Politiker i nämnder och styrelser Utredare Projektledare Regionkansliet Nyhetsgruppen SKS-gruppen KOUC Varumärkes gruppen SKL 1177 Chefer VGR Soc styrelse Juridiska enheten ITSA Modern kommunikation, dvs anti-mottagare/sändare. Vi ingår alla i ett system…. Press HSA Tolk förmedlingen Radio TV

Strategi för intern kommunikation Intern kommunikation i Västra Götalandsregionen ska ses som ett styr- och ledningsinstrument ska bidra till gemensam organisationskultur och regionidentitet Åtgärds- och utvecklingsområden - kommunikationskompetens - gemensamma budskap, samstämmig information - kommunikationskanaler - regiongemensamma arenor och mötesplatser - introduktion - regionidentitet

Fokus: ledningskommunikation

Chefens kommunikativa uppdrag Sålla och sortera Översätta och förklara Inspirera och skapa förutsättningar för dialog Skapa tydlighet (särskilt viktigt vid förändringar)

Stöd i kommunikationsuppdraget Professionella informatörer/kommunikatörer kommunikatörer i förvaltningarna kommunikationsavdelningen i regionkansliet nätverk Kommunikationsutbildningar ”Hjälp till självhjälp” praktiska verktyg kommunikationsplatsen och chefsplatsen på intranätet

Chefens kommunikationsverktyg Coachning Berättelse Nyhetsbrev System Kontrakt Utvärdering Planering Budskap Förändring Möten Dialog Feedback

Mycket lätt Lätt Svårt Mycket svårt Effekt: Engagemang, ägarskap. handling Ingen effekt, rykten, spekulation Effekt: Kännedom, förståelse, kunskap Dialog: vad, varför och hur Dialog: vad och varför Muntlig information och svar på frågor Muntlig information via möten, telefon… Tryckt info, intranätet, hemsidan, e-post ÅE Ingen information

Intressenttabell – önskat läge Intressent/grupp av intressenter: Ex: Chefer på ??. Vad vill ni att aktören ska veta, förstå och göra för att vi ska fylla vår roll? (Se ambitionstrappan) Vilken kommunikationsform ska man välja? Innehåll/ budskap/på vilket sätt/vad? Ansvarig? Hur och när? Ex veta: veta om att … Webbsida på intranätet. Mejla ut länk till sidan. Tydlig beskrivning Ange vem Månad/vecka Ex förstå: förstå att… Ex: På ordinarie APT Vi bjuder in oss och ger inspirerande info kring hur deras projekt kan bli mer lyckade om vi kommer in som deras stöd. Ex: Minst 1gång/månad tills vi täckt in hela förvaltningen Ex göra: vad förväntas de göra? Ex: Personligt möte Ordinarie chefsmöten Denna fylls i under workshopen!

Kommunikatören – en coach

Våra utmaningar Stor organisation – olika syn Kompetens och resurser Fokus och samarbete Beskriva – eller påverka Från ”journalist” till ”coach” Kunna visa på resultat och effekter av kommunikationsinsatser

Prata om pratet!

kerstin.einarsson@vgregion.se

KE