Internkommunikation i Västra Götalandsregionen Kerstin Einarsson kommunikationsdirektör 14 mars 2013
Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations- ADC Region direktören Regionkansliets Informations- Avdelning (chef) Informatörs nätverket Webb gruppen Politiker i nämnder och styrelser Utredare Projektledare Regionkansliet Nyhetsgruppen SKS-gruppen KOUC Varumärkes gruppen SKL 1177 Chefer VGR Soc styrelse Juridiska enheten ITSA Modern kommunikation, dvs anti-mottagare/sändare. Vi ingår alla i ett system…. Press HSA Tolk förmedlingen Radio TV
Strategi för intern kommunikation Intern kommunikation i Västra Götalandsregionen ska ses som ett styr- och ledningsinstrument ska bidra till gemensam organisationskultur och regionidentitet Åtgärds- och utvecklingsområden - kommunikationskompetens - gemensamma budskap, samstämmig information - kommunikationskanaler - regiongemensamma arenor och mötesplatser - introduktion - regionidentitet
Fokus: ledningskommunikation
Chefens kommunikativa uppdrag Sålla och sortera Översätta och förklara Inspirera och skapa förutsättningar för dialog Skapa tydlighet (särskilt viktigt vid förändringar)
Stöd i kommunikationsuppdraget Professionella informatörer/kommunikatörer kommunikatörer i förvaltningarna kommunikationsavdelningen i regionkansliet nätverk Kommunikationsutbildningar ”Hjälp till självhjälp” praktiska verktyg kommunikationsplatsen och chefsplatsen på intranätet
Chefens kommunikationsverktyg Coachning Berättelse Nyhetsbrev System Kontrakt Utvärdering Planering Budskap Förändring Möten Dialog Feedback
Mycket lätt Lätt Svårt Mycket svårt Effekt: Engagemang, ägarskap. handling Ingen effekt, rykten, spekulation Effekt: Kännedom, förståelse, kunskap Dialog: vad, varför och hur Dialog: vad och varför Muntlig information och svar på frågor Muntlig information via möten, telefon… Tryckt info, intranätet, hemsidan, e-post ÅE Ingen information
Intressenttabell – önskat läge Intressent/grupp av intressenter: Ex: Chefer på ??. Vad vill ni att aktören ska veta, förstå och göra för att vi ska fylla vår roll? (Se ambitionstrappan) Vilken kommunikationsform ska man välja? Innehåll/ budskap/på vilket sätt/vad? Ansvarig? Hur och när? Ex veta: veta om att … Webbsida på intranätet. Mejla ut länk till sidan. Tydlig beskrivning Ange vem Månad/vecka Ex förstå: förstå att… Ex: På ordinarie APT Vi bjuder in oss och ger inspirerande info kring hur deras projekt kan bli mer lyckade om vi kommer in som deras stöd. Ex: Minst 1gång/månad tills vi täckt in hela förvaltningen Ex göra: vad förväntas de göra? Ex: Personligt möte Ordinarie chefsmöten Denna fylls i under workshopen!
Kommunikatören – en coach
Våra utmaningar Stor organisation – olika syn Kompetens och resurser Fokus och samarbete Beskriva – eller påverka Från ”journalist” till ”coach” Kunna visa på resultat och effekter av kommunikationsinsatser
Prata om pratet!
kerstin.einarsson@vgregion.se
KE