Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping 2007-01-23.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
Målorienterade strategiska processer
Välkommen till Bevola Bevola har marknadens bredaste produktplattform för påbyggnad av lastbilar, släp och trailers. Våra lösningar skapas genom egna produkter,
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
”Everyday Leadership”
Grundkurs i marknadsföring
En introduktion till SEB Way
FoU-strategi för Mittsverige Forskningen skall vara av hög internationell kvalitet till nytta för regionen I FoU-strategin prioriteras vissa forskningsområden.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Varför SWOT ? Åskådliggör ett företags styrkor och svagheter, samt möjligheter och hot i omvärlden. En systematisk och bred granskning av ett företag och.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Att ge en introduktion till området strategi och styrning:
Transnationellt samarbete i Östersjöregionen, Nordsjöregionen och Norra Periferin – Hur ska vi använda EU-programmen för bästa nytta? Tillgänglighet
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Att få rätt saker att hända
Affärsidé – Emelie & Emma 9E
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Agenda Syftet med projektseminarierna (ca 5 minuter)
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
Västra Götaland.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Interna och externa resurser Möjligheter och begränsningar
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Extern- 7HP redovisning Extern- 7HP redovisning Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering.
Föreläsning
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Organisationers formella drag
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Organisationsteori MÅL, STRATEGI OCH EFFEKTIVITET
Kap 10 Marknad för turism •
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
BESTÄLLARE Avses den person eller organisation som i förväg försäkrar sig om ett visst resultat fokus på effektmål För beställare startar projektets livscykel.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Vad gör Almi?.
Strategisk ekonomistyrning: Litteraturseminarium Professor Fredrik Nilsson Linköping
Att ge en introduktion till området strategi och styrning:
Mallar svenska.
Forsknings- och utbildningsstrategi
Projektseminarium 1 Henrik Nehler Linköping
Produktens olika delar
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Mats Abrahamsson & Staffan Brege (2004)
på personer i behov av hjälp
Marknad, målgrupp och mål
Sälja en produkt eller tjänst
Design, strategi, management
(Företagsnamn) SWOT-analys
Presentation av affärsplan
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Presentation av affärsplan
Civilekonomprogrammet 240 hp
Företagets namn Affärsplan.
Förbättra klubbkvalitet
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Presentationens avskrift:

Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping

1 Gå igenom forskning som studerat hur strategier och styrsystem påverkar skapandet av en stark konkurrenskraft. Identifiera viktiga begrepp och relatera dem till varandra. Målet med dagens föreläsning

2 ”Business Policy” är ett annat namn

3 Konkurrenskraft är ett nyckelbegrepp Källa: Affärsvärlden 24

4 Vad påverkar värdeskapande? Aktieägar- avkastning Aktieägar- avkastning Förväntningar på framtida kassaflöden Förväntningar på framtida kassaflöden Potentiella konkurrenter Kundernas förhandlingsstyrka Strategiska initiativ Styrning och organisation Drivare Marknads- fundamenta Lednings- effektivitet

5 Företaget som öppet system Företagets omgivning Företagets strategi

6 Företagets strategi Marknadsandel Tid DAGENS LÄGE MÅLSATT LÄGE Strategin är tillvägagångssättet att uppfylla visionen och målen.

7 Strategier finns på flera olika nivåer i ett företag

8 Koncernstrategier En koncernstrategi avser hur koncernens mål skall nås. En viktig strategisk fråga är vilka marknader som koncernen skall inrikta sin verksamhet mot. Den strategiska planen för en koncern innehåller vanligtvis: Koncernens mål och hur de skall mätas (marknadsandel, vinst, aktieägarvärde etc.) Vilka affärer skall ingå i koncernen och vilken tillväxt kan vi räkna med? Vilka synergier finns mellan koncernens affärer och hur tar vi vara på dem? -“2 +2 = 5” –Kostnad för koordinering vs. den nytta som skapas. Hur skall koncernens resurser fördelas mellan de olika affärerna?

9 Vilka verksamheter skall ingå i koncernen? Källa: Affärsvärlden 24

10 Affärsstrategier En affärsstrategi avser hur den enskilda affärsenheten skall agera för att dess övergripande mål skall vara möjliga att nå. En affärsstrategi handlar om hur enheten uppnår konkurrens- fördelar på den egna marknaden. Den strategiska planen för en affärsenhet innehåller van- ligtvis: Affärsenhetens mål och hur de skall mätas (marknadsandel, vinst, aktieägarvärde etc.). Vilka är våra konkurrensfördelar och hur skall de utnyttjas på bästa sätt? –De flesta affärsstrategiska typologier fokuserar på produktutbudet. Vilka investeringar skall prioriteras och i så fall varför? Vilka risker och osäkerheter påverkar affärsenhetens verksamhet och hur kan de hanteras?

11 “SWOT”-analysen Flertalet av de metoder som används vid strategisk analys utgår från “Designskolan.” En av modellerna är den s k “SWOT-analysen” (The assessment of Strenghts and Weaknesses of the organization in the light of the Opportunities and Threats in its environment)

12 Funktionsstrategier En funktionsstrategi avser hur den enskilda funktionen skall agera för att dess övergripande mål skall vara möjliga att nå. Inom varje affärsenhet måste funktionsstrategierna utformas på ett sådant sätt att de stödjer den affärsstrategiska inriktningen. Den senare avser hur enheten skall positionera sig på den valda marknaden. Exempel på några vanliga funktions- strategier är: Inköpsstrategi Produktionsstrategi Försäljningsstrategi FoU-strategi I den fortsatta framställningen kommer vi att betona produktionsstrategier. Anledningen är att de visat sig var särskilt viktiga för att kunna skapa en stark konkurrenskraft.

13 Företagets strategi Strategier och styrsystem måste samordnas! Företagets styrsystem

14 Styrsystemet är viktigt både vid formulering och implementering av strategier Källa: Anthony et al., 1988, Management Control Systems (modifierad).

15 Frågor & Svar