Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till förskolan Akvarellen
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
De fem fingrarna åker på utflykt.
Center för Skolutveckling
En förskola att förundras i!
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Möta utmaningar………………
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskoleenhet Köpmanholm förskoleenhet Frötuna förskoleenhet Hysingsvik förskoleenhet 2014/15 Alla har förutsättningar.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
En reviderad läroplan för förskolan
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Reggio Emilia.
Ett temainriktat arbetssätt
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
ANKNYTNING I FÖRSKOLAN
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Sjöfart och teknikmuseet Projekt i samarbete mellan museet och Sege Parks förskola.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Läroplansträff fritidshem
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Förskoleklassen Torpshammar
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Läroplansnätverk förskolan
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
En arena för lek och kompisskap
Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar:
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
”Alla barn har rätt till lek, vila och fritid.”
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
1 Välkomna HFSU-nätverk 10 december 2010 Hällefors kommun.
Läroplansträff Välkomna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Välkommen till Nyckelpigans föräldrarmöte Vi som arbetar på nyckelpigan är Batol, Kristin & Veronica.
25/4 Vårfest med drop-in fika Undersöknings period Projektperiod
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Barnkonventionen i förskolan
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Fritidshem på Knappekulla
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Verksamhetsbeskrivning
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Utbildningsvetenskap i förskolan
Varför begreppet undervisning?
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Presentationens avskrift:

Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?

Ett hem präglas av de personligheter som bor där. Miljön på olika förskolor präglas av de som arbetar där. Den pedagogiska miljön skapas av vilken pedagogisk filosofi som genomsyrar verksamheten.

Miljön styrs av vilken barnsyn och kunskapssyn vi har…

Barnsynen finns inte bara i tänkandet, utan syns i det praktiska handlandet..

Förskoleåldern är inte barnets resa genom utvecklingsstadierna utan barnets resa genom upplevelser.

Ser vi pedagoger ett barn… som har en historia/erfarenheter som vill växa, lära sig och få kunskap som kan skapa sin egen kunskap med en inneboende kraft Som behöver vuxna som kan utmana deras tankar Som behöver vuxna och barn att kommunicera med Utifrån denna syn får miljön i förskolan en viss utformning

Miljön kommunicerar alltid med barnet Miljön kommunicerar alltid med barnet. Hur kommunicerar miljön med barnet och vad vill vi att miljön ska kommunicera? - Frågeställningar som stöd vid observation av miljön och hur barnen använder den!

En väl planerad miljö stödjer barnets - självständighetsutveckling - identitetsutveckling - senso-motoriska utveckling - kognitiva utveckling - lekutveckling

Miljön ska vara: Välkomnande Estetisk Stimulerande Utmanande Tydlig Tillgänglig

Workshop i arbetslagen Utifrån dagens föreläsningar, hur kan gör vi/kan vi göra för att: Förmedla lärande (Pnina Klein) Skapa relationer Se ALLA barns tillgångar Se och använda lekens & miljöns värde