SBU-rapport – Dyslexi Barngruppen Martin Jägervall 2015-03-28.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Leg sjukgymnast, medicine doktor
Rose-Marie Nylander Utredare, Enheten för kunskapsöversikter
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Pratvis datorbaserad uttalsträning
SBU:s rapport Blödande magsår
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Samverkan mot våld Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten och Åklagarmyndigheten. Länssamordnare Marianne.
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Vuxenhabiliteringen Ett gott liv utifrån egna val
Förberedelser av barn som ska genomgå magnetkamera undersökningar
Handikapp&Habilitering
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
Taktila bilderböcker för fler barn!. Ny lag – nytt uppdrag Nya upphovsrättslagen 2005 gav fler rätt att få anpassad bild Nytt uppdrag för TPB fr o m 2006.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Med brukarna i centrum eller vilken roll kan Daisy/Epub spela när det gäller universell utformning? - om Begripsam UD2014 The web and cognitive disabilities.
Språkstörning och dess konsekvenser för inlärning
Medicinska kommittén 15 maj
Kurs läs och skriv Återkoppling
Hur ser en god läs- och skrivutveckling ut?
Förstudie: Hållbar konsumtion
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
SBU-Alert – Laserbehandling vid nacksmärta
1 Statens beredning för medicinsk utvärdering. 2 SBU:s uppgift att vetenskapligt utvärdera tillämpade och nya metoder ur (ett samlat) medicinskt, ekonomiskt,
Efterbehandlingens ABC En översiktlig introduktion till efterbehandling av förorenade områden.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
SBU-kommentar Kylbehandling av nyfödda med syrebrist
Stefan Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Läs- och skrivutredningskurs
Medicinska fakulteten UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Nationell EBH-träff – Osäkerheter och projektrisker Ulf Larsson, Naturvårdsverket.
Nuläge för regionalt koloncancerprojekt kopplat till RCC´s sydöst löften till patienter se även resultatrapportresultatrapport
Handikapp & Habilitering
Tidig upptäckt – Tidiga insatser Umeå 28 april 2015
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
SBU-rapporter. Kosttillägg för undernärda äldre SBU-rapport.
SBU-rapport Luckor i kunskapen om barn- och ungdomstandvård – fluor enda säkra metoden.
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Delat beslutsfattande  Delat beslutsfattande är en evidensbaserad metod vilket innebär att den har funnits ha vetenskapligt stöd  Metoden har visat ge;
SBU-kommentar: Antihistaminer o/e avsvällande läkemedel vid sekretorisk mediaotit (SOM) hos barn. Martin Jägervall Barngruppen.
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Wittingmetoden - en läs- och skrivinlärningsmetod
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Habiliteringen för barn och vuxna i Uppsala län Studiebesök Marie-Louise Åkerlund kurator.
Hälsofrämjande insatser i skolan. Utvärdering av DISA. Pernilla Garmy Skolsköterska, Doktor i medicinsk vetenskap Skolsköterskekongress, Stockholm 15 april.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Bakgrund Nationella rapporter visar att personer med funktionsnedsättning inte har tillgång till en tillgänglig primärvård anpassad utifrån sina behov.
Förstudie: Hållbar konsumtion
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Lös rebusen för att få reda på vad Veckans fördjupning handlar om!
Ny Remissrutin till BUP
Försäkringsmedicinsk definition
Utredande text Labbrapport.
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

SBU-rapport – Dyslexi Barngruppen Martin Jägervall

SBU rapport Dyslexi

Dyslexi – specifika läs- och skrivsvårigheter Medfödd funktionsnedsättning Svårigheter med ordavkodning vid läsning Problem med stavning Sekundärt – problem med läsförståelse 5-8% av befolkningen har dyslexi

Syfte Granska vetenskapligt underlag för metoder för att förutsäga, upptäcka och utreda Utvärdera vilka insatser som har vetenskapligt underlag Belysa området ur ekonomisk o etisk synvinkel Identifiera kunskapsluckor, stimulera forskning Inventering av svenska tester

SBU - slutsatser Om barn med dyslexi får öva kopplingen mellan språkljud (fonem) och bokstäver (grafem) förbättras läsförmåga, stavning, läsförståelse, läshastighet och förmåga att uppmärksamma språkets ljudmässiga uppbyggnad

Slutsatser - fortsättning Läs- och skrivträning, alternativa hjälpmedel, tester för att förutsäga dyslexi otillräckligt utvärderade I Sverige används mer än 50 olika tester för att upptäcka och utreda. Inget av testerna är vetenskapligt utvärderat

Hur gör vi i Kronobergs län? Kommuner ansvarar för utredning och anpassning av skolbarn med dyslexi – ffa pedagog, ev psykolog. Endast Lessebo har logoped. Förskolebarn utreds ej Universitetet ansvarar för sina studenter

Hur gör vi i Landstinget? Förskolebarn med språkproblem utreds av logopeder och ev MBHV-psykolog. Många av dessa barn har även dyslexi, men specifik utredning görs ej Skolbarn med språkproblem har ingen möjlighet att träffa logoped pga resursproblem Vuxna (ej studenter) utreds av logoped

Konsekvenser av SBU-rapporten Fortsatt kommunalt ansvar att utreda o anpassa Uppenbart att utredning, behandling kommer in för sent. Sannolikt kunskapsbrist. Viktigt att detta förbättras eftersom tidig träning (fonem, grafem) ger resultat. I övrigt inga konsekvenser för Landstinget