SBU-rapport – Dyslexi Barngruppen Martin Jägervall
SBU rapport Dyslexi
Dyslexi – specifika läs- och skrivsvårigheter Medfödd funktionsnedsättning Svårigheter med ordavkodning vid läsning Problem med stavning Sekundärt – problem med läsförståelse 5-8% av befolkningen har dyslexi
Syfte Granska vetenskapligt underlag för metoder för att förutsäga, upptäcka och utreda Utvärdera vilka insatser som har vetenskapligt underlag Belysa området ur ekonomisk o etisk synvinkel Identifiera kunskapsluckor, stimulera forskning Inventering av svenska tester
SBU - slutsatser Om barn med dyslexi får öva kopplingen mellan språkljud (fonem) och bokstäver (grafem) förbättras läsförmåga, stavning, läsförståelse, läshastighet och förmåga att uppmärksamma språkets ljudmässiga uppbyggnad
Slutsatser - fortsättning Läs- och skrivträning, alternativa hjälpmedel, tester för att förutsäga dyslexi otillräckligt utvärderade I Sverige används mer än 50 olika tester för att upptäcka och utreda. Inget av testerna är vetenskapligt utvärderat
Hur gör vi i Kronobergs län? Kommuner ansvarar för utredning och anpassning av skolbarn med dyslexi – ffa pedagog, ev psykolog. Endast Lessebo har logoped. Förskolebarn utreds ej Universitetet ansvarar för sina studenter
Hur gör vi i Landstinget? Förskolebarn med språkproblem utreds av logopeder och ev MBHV-psykolog. Många av dessa barn har även dyslexi, men specifik utredning görs ej Skolbarn med språkproblem har ingen möjlighet att träffa logoped pga resursproblem Vuxna (ej studenter) utreds av logoped
Konsekvenser av SBU-rapporten Fortsatt kommunalt ansvar att utreda o anpassa Uppenbart att utredning, behandling kommer in för sent. Sannolikt kunskapsbrist. Viktigt att detta förbättras eftersom tidig träning (fonem, grafem) ger resultat. I övrigt inga konsekvenser för Landstinget