Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

1. Identifiering av problem i uppstarten •Stort rop efter hjälp och samarbete av och med psykiatrin. •Önskan om att få tillträde/komma åt gruppverksamheterna.
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
FL 3 kap 4,7,9,10,17 Förra kapitlet visade hur efterfrågan och utbud samspelar på marknaden. Under vissa förutsättningar sades att de kommer mötas i jämvikt.
Att bygga målstyrt Underhåll
VÄGLEDNING I NYTTOREALISERING Prioriteringsmodell Bilaga 6
Test Center – en högre nivå
• Förvaltningsplanerna är navet i ett informationssystem och kan beskrivas som ett samlingsinstrument för all relevant information knuten till enskilda.
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Bengt Berglin och Mattias Gustafson SKL den 7 juni 2010
Elnätsreglering Hearing Energimarknadsinspektionen 3 April 2013.
Välkommen till Arbetscentrum.
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Varför växer inte vissa företag?
NCC Komplett Industriellt bostadsbyggande NCC Komplett
Att styra stora projekt Den svenska projektkoden
Kravspecifikation och IT-upphandling
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Logistics platforms for improved strategic flexibility
Hur lång är en timme?.
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Varför energieffektivisering?
MTC Årsseminarium 2007 OUTSOURCING – ett överexploaterat affärsrecept ? Lars-Erik Gadde Chalmers Tekniska Högskola.
Inköp har blivit allt viktigare Inköp är ofta mer än 75% av kostnaderna Behov att ompröva etablerade inköpssätt.
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson,
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
De nya affärsrelationerna
© Anders Ingeborn IT-säkerhetsprojekt Vinnande strategier.
Konferens 4S-ledningsnät
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Lugnet i framtiden ”Lugnetgruppen”: Pelle Granbom, Yvonne Nygårds, Jonny Gahnshag Laila Edholm, Anders Ax, Krister Johansson.
The Agile Supply Chain Competing in Volatile Markets by Martin Christopher Grupp 13 Elin Gunnarsson Sandra Larsson Berenice Torres Sanja Petkovic.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Dynamic Effectiveness: Improved Industrial Distribution from Interaction Between Marketing and Logistics Strategies Mats Abrahamsson Staffan Brege Grupp.
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
Vad gör Almi?.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Ari Kouvonen, Almega Serviceentreprenörerna Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser.
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Den offentliga sektorn och idéburna organisationer hand i hand - utvärdering i en tid av partnerskap. Josephine Massie Förvaltningshögskolan.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN ”Tranåsmodellen” En mäklartjänst som sänker trösklarna för energieffektivisering Magnus Andersson & Fredrik Skaghammar.
Offentlig marknad En bra affär för alla. Offentlig marknad Politiken Lagstiftning och tillämpning Marknaden 400 miljarder kr per år.
DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
HUR FÅR VI TILL EN BRA BUDGET I VÅR FÖRENING? FASTIGHETSÄGARNA STOCKHOLM.
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Mats Abrahamsson & Staffan Brege (2004)
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
Uppstart arbetsgrupper
Malin Forssell, Karolina Henningsson
EAK
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Sveriges bagare och konditorer
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Presentation av affärsplan
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea Henningsson, Linnea Johansson Grupp 8

Agenda Bakgrund Artikelns syfte Definition av outsourcing Anledningar till outsourcing Risker med outsourcing Möjliga riskåtgärder Förutsättningar för en lyckad outsourcing Sammanfattning

Bakgrund Outsourcing har stigit i popularitet och har under senaste tioårsperioden varit en trend Kritik förs mot outsourcing ”Hakar på” Enligt DN ( ) misslyckas vart tredje svenskt företag med sin outsourcing Riskfyllt Outsourcing kan ge mycket positiva effekter om det implementeras på rätt sätt

Artikelns syfte Diskutera kring förutsättningarna för att lyckas med sin outsourcing och ta hänsyn till eventuella risker som kan uppkomma. Uppmana till noggrann analys och kritisk granskning

Definition av outsourcing ”Outsourcing handlar om att överföra existerande och verksamhetskritiska aktiviteter som inte är kärnkompetens, med tillhörande resurser, till en extern part.” – Abrahamsson, Andersson & Brege Personalrestaurang, städning samt driften av verksamhet  Löneadministration, drift och utveckling samt delar av logistik och produktions- funktionerna

Anledningar till outsourcing Lägre kostnader i kombination med högre kvalitet Specialisering Motverka NIH-syndromet ”Not Invented Here” Ökad strategisk flexibilitet Undviker att investera sig fast i speciella teknologier

Forts. anledningar till outsourcing Minskat finansiellt risktagande Betalar endast för den kapacitet som faktiskt utnyttjas Fokus på kärnverksamheten Mer tid till det man är bra på Tempohöjande verktyg Snabbare att ta sig igenom en förändring

Risker med outsourcing Alltför stort leverantörsberoende Svårt att byta på grund av få antal andra leverantörer, kontrakt och andra bindningar Imitation och försämrad konkurrensförmåga Risk för att leverantörerna för vidare sin kompetens till konkurrenter Dubbla kostnader Tar ej bort verksamheten som läggs ut på leverantören Förlorad kärnkompetens Svårigheter att bedöma vad som är företagets kärnkompetens, eller särskilt vad som är morgondagens

Forts. risker med outsourcing Outsourcingfällan För litet eget förädlingsvärde Bristande förädlingsförmåga Tid Pris/Kostnad

Möjliga riskåtgärder RiskerMöjliga åtgärder Alltför stort leverantörsberoendeUtförliga kontrakt för att undvika eventuella prishöjningar och förtydliga krav på kvalitet Imitation och försämrad konkurrensförmåga Patentskydda Dubbla kostnaderTa bort den verksamhet som läggs ut på leverantören Förlorad kärnkompetensNoggrann analys av vilka de faktiska kärnkompetenserna är Outsourcingfällan För litet eget förädlingsvärde Bristande förädlingsförmåga Se till att inte outsourca för stora delar av den värdeskapande processen

Förutsättningar för en lyckad outsourcing 1.En fungerande marknad att outsourca till - T.ex. ej lägga över verksamhet på nystartade aktörer 2.Väl genomförd analys av de interna effekterna - ”Fokusera på kärnverksamheten” räcker inte 3.Det går inte att outsourca sina interna problem - Att outsourca problem är inte samma som att lösa problem 4.Leverantören måste få redovisa vinst - Win-win krävs för att leverantörerna ska vilja fortsätta med verksamheten

Sammanfattning Outsourcing kan, med rätt förutsättningar, ge mycket positiva effekter, både vad gäller operativ och dynamisk effektivitet MEN ta hänsyn till riskerna! I praktiken handlar outsourcing om ett partnerskap och bör behandlas därefter Största fallgropen är felaktig implementering – outsourcing bör därför inte genomföras lättvindigt utan f med en noggrann analys som grund

Tack för oss!