Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB 2011 11 17 1 09-01-22.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna.
Advertisements

Samordningsprojekt för införande av anmälnings- och studieavgifter
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Europeiska kommissionens förslag till:
Allmän trafikplikt En vägledning.
Regionala trafikförsörjningsprogram
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Regionala trafikförsörjningsprogram
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Planeringssamverkan, klippt ur verksamhetsplanen I Samtrafikens verksamhet ingår att genom planeringssamverkan samordna bytestider och skapa bra förutsättningar.
Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Det lönar sig!.
Enklare faktura Seminarium 25 mars Dagordning • – Kaffe • – Ei presenterar uppdraget och förslag • – Diskussion.
Öppna kranarna till geodatasamverkan!
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Aktuellt från Västtrafik
Äldreomsorg KPR Programchefens information…… Lokal värdighetsgaranti • Till socialnämnden i november • MAS, hemtjänstföretag, pensionärsorganisationerna.
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Den nya bostadspolitiken
Fjärde järnvägspaketet
GNS järnväg Håkan Sjöström
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Ursprungsmärkning av el Stf GD Tony Rosten, Energimarknadsinspektionen EDIEL-konferensen 5 oktober i Stockholm.
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Översyn av internhyresmodell
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Single European Railway Committee (SERAC)
Enklare faktura Seminarium 25 mars Uppdraget Centralt för en fungerande elmarknad är att kunderna får den information de behöver för att kunna göra.
Den kommersiella busstrafiken – En del av trafikförsörjningsprogrammet Magnus Forsberg – Så kan den kommersiella trafiken bidra till kollektivtrafikens.
Mattis Bergquist
Hur arbetar Västtrafik med Avtalsprocessen?
Kommundirektörsföreningen
Utredningen om en ny kollektivtrafiklag Utredningen om en ny kollektivtrafiklag N 2008:03.
Ny svenskakyrkan.se.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
EFörslag - Haparanda Offentliga rummet 31 maj. Bakgrund & Syfte Värde ord: Demokrati, Dialogen, Nya sätt… Diskuterat olika sätt SKL- Nätverk e-petitioner.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Reseproduktion och försäljning
Ansvaret för den allmänna kollektivtrafiken i Västra Götaland.
ÖKANDE GRAD AV NÄRVARO STÄLLER ÖKADE KRAV PÅ ETABLERING I NORGE Etableringskrav på den norska marknaden Källa: Skatteverket, Brreg, KPMG, Business Sweden.
Vem blir kollektivtrafikmyndighet? 4 regioner 8 landsting 6 samverkansorgan 3 kommunalförbund REGIONALA TRAFIKFÖRSÖRJNINGSPROGRAM.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
Konsekvenser av marknadsöppningen – Fokus infrastruktur vs. marknadsöppning Maria Melkersson, projektledare.
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
1 Välkomna! Praktiska detaljer Resultat Skånerapporten, BackUpp Ingemar P Uppföljningsverktyg – Ulf Revisioner och avvikelser – Anja Forskningsprojekt.
HVB Barn och Unga 2013.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Bilpool som en del av ett transportsystem Jonas Hedlund Projektsamordnare HMSkåne.
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
DalaAvfall är ett samverkansorgan mellan kommuner och kommunala bolag med ansvar för det lagstadgade renhållningsansvaret. Samverkan ska främja utveckling,
ASPEKTER PÅ CIO-ROLLEN-1
Presentationens avskrift:

Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB

Lagkrav Anmälan om kommersiell trafik ska lämnas till (en) RKTM. Ska regleras i föreskrift Trafikföretaget ska tillhandahålla trafikantinformation. Kan regleras i föreskrift

Förhållningssätt enligt lagens förarbeten och branschens önskemål Anmälan ska vara enkel Ledtiderna ska vara korta Skilj på arbetsmaterial / planering och offentlighet

Rutiner för marknadstillträde enligt branschgruppen Anmälan om trafik senast 14 arbetsdagar före inträde på marknaden. Samma frist vid utträde Anmäld trafik som inte utförs, avregistreras Infrastruktur kräver förberedelsetid

Trafikantinformation enligt branschgruppen Samtrafikens databas gemensam Registrering begränsas till uppgifter som kunden behöver för sin resa Registrering av förändringar senast 7 dagar före ändring Arbetsinsats, kompetens, kostnad för anmälan och den kommersiella marknadsföringen är trafikföretagens ansvar

Infrastruktur Fysisk infrastruktur och avgifter Ansvaret för fordonsutrustning Ansvaret för planering Betalsystem Bankkort, tillgång till bankkortsterminaler Kort sikt lokala system, kontantlöshet Längre sikt, kompatibilitet

Processen kring anmälan av kommersiell trafik

Förslag De aktiva linjetillstånd som gäller den 1/ bör gälla som anmälan till RKTM (övergångsregel) Tågtrafikens anmälnings- och registeringskrav löses via tågplaneprocessen (övergångsregel T12) Anmälan om kommersiell trafik, minst 14 arbetsdagar innan Registrering av trafikantinformation till en gemensam nationell databas, minst 7 arbetsdagar innan Eftermonterad fordonsutrustning – kollektivtrafik- företagets ansvar Infrastrukturfrågor löses i takt med efterfrågan,

Nytt projekt Principer för tillträde till och prissättning av infrastruktur och andra gemensamma funktioner för kollektivtrafik Första remiss ute nu

Aktuella frågeställningar (min tolkning) Vilka lagar gäller och vilka konflikter finns mellan lagar? Årlig process eller öppen/löpande process? Trafikförsörjningsprogrammets roll? Avtal?

Aktuella frågeställningar (min tolkning) Vem är förvaltare av kollektivtrafikens infrastruktur? Var finns intressekonflikterna och hur klargör man bäst dessa? Behov av lagändringar t ex markanvändning?

Tack för uppmärksamheten!