Kundforum Skövde 11 november 2010

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal.
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Förskolor och familjedaghem Utförarmöte november 2011.
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Hjälpmedelcentralens nya prismodell
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
material till Kundforum
Hjälpmedels-försörjning
Program Genomgång av Synpunkten
Systemkarta.
AU Digital samverkan LO Process
en intervjuundersökning
Information från Hjälpmedelscentralen
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Samarbetsrådet för hjälpmedel i Västra Götaland.
Sortiment December 2012.
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Mål- och resultatstyrning
SITHS anslutningsprocess
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Framtidens roll som förskrivare
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Att tillsammans påverka!
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Kundforum Material från Hjälpmedelscentralen
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Beställning av tjänster
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Aina Kalle Anders Ottosson JennyMee Le Hir
Synpunkter, klagomål och beröm
Samarbetsavtal för försörjning av personliga hjälpmedel Samarbetsavtal för försörjning av personliga hjälpmedel –
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Kvalitetsarbetet under och framåt. Arbets- och företagsenhetens kvalitetsarbete Affärsmässighet Kunden är alltid i fokus! Nacka kommuns kvalitetsarbete.
DIVISION Service Samverkan mellan landstinget och Norrbottens kommuner.
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
Lundens måltidsprojekt
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
Nätverksträff Trygg hemma 12 oktober 2015
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
Webbutbildning i allmän palliativ vård
Utvärdering Socialfonden
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Hjälpmedels-försörjning
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
Förskrivarutbildning hjälpmedel vid hörselnedsättning och dövhet
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel hösten 2016
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel hösten 2016
Förskrivarutbildning hjälpmedel vid synnedsättning
Statusrapport införande
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel hösten 2016
Hjälpmedelsförskrivning
Presentationens avskrift:

Kundforum Skövde 11 november 2010 Lotta Gerenmark Inger Vondrak Asp Gertrud Hansson Elisabeth Bohlin-Sehlfjord Ingemar Larsson Janne Malmborg

Leveranssäkerhet kvartal 3 (Ej direktleverans och taklyftar)

Leveranssäkerhet kvartal 3

Felrapporter i andel av orderrader 22 st Medicintekniska avvikelser - utredning pågår hos tillverkare

Felrapporter fördelade efter felkategori per september

Verksamhetsuppföljning/förbättringsmöjligheter De Medicintekniska avvikelserna är en viktig information vid upphandling av nytt sortiment och vid specialanpassningar till HMC - både när det hänt något samt det svar som sedan kommer från Läkemedelsverket. Intervallet är cirka 1-3 st per månad. Felrapporter är HMC:s möjlighet att förbättra våra processer – huvudsakligt syfte är en direkt korrigerande åtgärd ut mot kund samt att ge en in-put i det långsiktiga förbättringsarbetet. Måltal är 1% av orderraderna. Översyn av kategorier inom Felrapporter, tillsammans med kund

Uppföljning av åtgärdsplan Kvartal 3 Prioriterade aktiviteter Säkra leveranser Förbättrad Kvalitet Bemötande Samsyn och förtydligande av avtal i dialog med Kund Kundtjänst genomför förbättringsarbete kontinuerligt för att utveckla vår service Gemensamt faxnummer från och med 1 september Koordinator för buffertförråd anställd Servicefrågor Kommunikation Samverkan med kund Utarbeta gemensam rutin för krediteringar

Fokusområden Kvartal 4 Prioriterade aktiviteter Kvittenser Säkra och stabila leveranser Förbättrad kvalitet Bemötande Buffertförråd Funktionalitet och struktur Service Sortimentsbyte En leverantör Översyn kategorier Felrapporter Kvittenser Process samt rutiner Komponenthantering Gemensam grupp Kommunikation Planering inför enkätundersökning kvartal 1 2011

Hämtorder Från Nyhetsbrev mars 2010 angående Hämtorder: ”Hämtning av hjälpmedel ska ske genom att förskrivaren/annan utsedd person skapar en hämtorder i webSESAM. Det är en ny funktion och tjänst som ska användas vid all hämtning av hjälpmedel oavsett plats för hämtning. Hämtordern ska registreras i webSESAM enlig manual. Inga hjälpmedel behöver märkas upp enligt tidigare anvisningar med post it-lappar eller annat.” Saknas i texten; det handlar om returer, alltså ”ska användas vid alla returer av hjälpmedel”

Upphandlingar & sortimentsförändringar Upphandling- Statisk toppmadrass Utannonserad - anbudstiden går ut 1 december. Utvärderingen inplanerad direkt efter. Upphandling- Arbetsstolar klar Upphandlingen är nu klar. Mercado har vunnit upphandlingen i 6 grupper och Etac i en grupp. Sortimentsgruppen träffas 10 december för att diskutera det nya sortimentet, framtida standardkonfigurationer samt lev. tider, ersättningskedjor. Beredningsgruppen kontaktas efter mötet. Upphandling- Kommunikation/Kognition pågår Arbetet med att ta fram funktionskrav har precis avslutats. Funktionskraven kommer presenteras för beredningsgruppen för sortiment närmsta veckan. Därefter påbörjas arbetet med framtagning av kravspecifikationer. Beräknas vara klart 1 februari 2011. Sortimentsförändring fasta toaförhöjningar. Efter avslutad upphandling är vår leverantör Invacare med Aquatec 90000, 6 och 10 cm med och utan handtag. Dessa produkter kommer att läggas på lager och i buffertförråden. Begagnade Hi-loo kommer att återanvändas i mån av tillgång.

Kundtjänst – exempel genomfört/pågående Bemötande, ständigt pågående Efterfrågad kompetens, ständigt pågående Val till funktion Manuell streckräkning Rutiner/förtydligande, ständigt pågående Utökad bemanning/säkrar tillgänglighet Akut Leverans/Akut AU – säkrad tillgänglighet Ett Faxnummer In Mall för kreditering

Kundtjänst – exempel på åtgärder och insatser framåt Serviceskola Kundintervju Felrapporter Kundenkät webSesam-support Samverka för fortsatt positiv utveckling

Inte att förglömma… Mjuka värden Upplevelse Nöjd kund Proffisionellt bemötande Serviceinriktad Varje enskilt telefonsamtal ska avslutas med nöjd kund!

Genomförda utbildningar 2010 ……i avvaktan på nytt uppdrag………… Visningar nytt sortiment (mars och september) Mekning manuella rullstolar Funktionell sittställning Kurser kommunikation http://www.vgregion.se/sv/Omrade-Hjalpmedel/Utbildning-HMC/ Funktionell sittställning Ej på alla orter pga lågt deltagar- antal Kurser programvaror – kommunikation / läromedelsprogram DAKS fortsatt med sitt utbud Många uppdrag för lärare, assistenter

Framtid: Utbildning till kund Material hämtat från kundenkät I stort nöjd med stora delar av det utbud som finns och…..

Tidigare genomförda utbildningar som snabbt kan planeras in i agenda Antidecubitus, både madrasser och sittdynor * El-rullstolar Hjälpmedel för tunga brukare Manuella förflyttningar Mekning manuella rullstolar * Person- & taklyft Sittanpassningar Sängar Antidecubitus, både madrasser och sittdynor * Madrasser inplanerat i Skövde 30 november, i Mölndal februari 2011 Mekning manuella rullstolar Vecka 4 2011 (24 – 27 januari) XLT Quickie Neon Swing Away

Tidigare genomförda utbildningar som behöver uppdateras innan genomförande Kommunikation & kognition Sitt- & ryggdynor Specialanpassningar Kommunikation & kognition Behöver avstämning om vilken inriktning – finns mycket som kan göras Sitt- & ryggdynor Har haft men behöver göra nytt material utifrån nytt sortiment Specialanpassningar Uppgraderas utifrån ny lagstiftning, inneburit nya dokument Exempelvis krav på uppföljning

Nya önskemål Hygienhjälpmedel Lyftselar Positionering / 24 timmars lagring Rollatorer TENS Hygienhjälpmedel Lyftselar Ingått i lyftkurs, men kan separeras, nytt material behövs Positionering / 24 timmars lagring Ny ISOkod i handboken 04 48 27 Rollatorer TENS Hur o när det ska användas Nya rön produktgenomgång

Utbildningsplanering och efterfrågan Prova utbildning på en ort innan vi annonserar på alla fyra orter Vid få anmälningar- ställa in utbildningar Prova utbildning på en ort innan vi annonserar på alla fyra orter Om det är en ny utbildning Prova – utvärdera – förbättra innan vi annonserar på alla fyra orter Ställa in utbildningar Har hittills bara skett när vi har för få deltagare Erbjuder plats på annan ort Aldrig ställt in på alla HMC

Funderingar gällande utbildningar

Funderingar gällande Utbildningar Grundläggande förskrivarutbildningar Utbildningar om hjälpmedel kopplat till diagnoser Grundläggande förskrivarutbildningar Detta var väl kundernas ansvar att driva ? Utbildningar om hjälpmedel kopplat till diagnoser Vi hör ofta detta önskemål från förskrivare – en lathund vilka hjälpmedel vi föredrar vid den diagnosen Så arbetar vi inte inom område hjälpmedel Vi vill se funktion och individens behov Problembaserad utprovning Finns inga genvägar ”fördjupad kompetens kring hjälpmedelsprodukter kopplat till olika funktionsnedsättningar och förskrivning av hjälpmedel i en re- / habiliteringsprocess

Flera funderingar gällande utbildningar Grundutrustning/produkter målgrupp Enhetschefer/motsvarande Ergonomiutbildningar Miljöanpassning, samarbete med syn och hörsel Hjälpmedelsdagar – förslag på produktområden där fördjupad kunskap efterfrågas Grundutrustningsprodukter för enhetschefer Kunderna själva sagt att man måste bestämma vad som ska ingå Ergonomiutbildningar Vad menas? Förskrivarens ergonomi, brukarens ergonomi, ergonomi på arbetsplats Miljöanpassning, samarbete med syn och hörsel Hjälpmedelsdagar – förslag på produktområden där fördjupad kunskap efterfrågas

Hur framföra önskemål om utbildning Utbildningar o mässor   Vi delar gärna med oss av vår kunskap. Vi har både generella och kundanpassade utbildningar inom våra olika hjälpmedelsområden. I kalendern kan du se våra aktuella utbildningar och föreläsningar. Är du intresserad av en kundanpassad utbildning skall du kontakta oss tel: 010-473 80 80. Det finns också möjlighet att hyra våra kunniga medarbetare som föreläsare. Vi arrangerar också kontinuerligt minimässor där vi informerar om den senaste utvecklingen inom olika områden och bjuder in leverantörer som visar nya produkter. Under Genvägar / Lämna synpunkter på Hjälpmedelscentralen / Har du en idé om vad vi kan göra bättre? Eller vill du tycka till om oss och våra produkter? Välj kategori nedan och lämna dina synpunkter. Utbildningar