Att lära sig att analysera

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredande text - källkritik.
Advertisements

Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Källkritik.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Vad är teknik?.
Feminism Grundläggande antaganden:
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Konflikter.
Källkritik På internet.
Formellt, skarpt och snyggt
Konsekvenser.
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Att analysera samhällsfrågor
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Kafka hos familjeterapeuten Diskussionsövning. Förberedelser Ni ska bli fyra grupper. – Gregor – Mamma – Pappa – Syster.
Övning nationella prov svenska
Betyg och förmågor.
EFTER ATT HA LÄST ERA ARBETEN Orsak, lösning, analys.
Jag tänker, alltså finns jag. René Descartes
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
Att synliggöra lärande
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Att övertyga ! Disposition och mall.
Här skriver du in titeln på händelse- analysen.
Vilken ska bort. Fundera TYST och skriv ert svar i skrivboken
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Vad tycker du om att läsa?
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Kunskapskrav och matriser
Etik Moral Filosofi.
Utvärdering i HK?.
Nordirland konflikten
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
Argumenterande text.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Hur gör man en debattartikel?
INFORMATIONSKOMPETENS 1
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
En guide för arbeten i SO
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Diskussionstillfälle 4
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon”
Video Games The movie. E -Ni ska välja ett spel som är er favorit. -Ni ska förklara varför den är just er favorit -Hur kan spelet utvecklas i framtiden.
Samhällets ojämlikhet
Leda och planera sokratiska samtal
Varför?.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Nationer, ideologier och folkmord genom
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Fiskbensdiagram.
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Att lära sig att analysera Orsak Konsekvens Situation/problem Exemplet Israel-Palestinakonflikten. Åtgärd

Organisera Orsak Individ Grupp Samhälle Problem Konsek- venser Individ Sortera din information Orsak Individ Grupp Samhälle Problem Konsek- venser Individ Grupp Samhälle Åtgärder Individ Grupp Samhälle Vad finns det för orsaker? Vem eller vilka orsakar problemet? Vilka orsaker är på individ- grupp- eller samhällsnivå? Vad får problemet för konsekvenser för individer, för grupper och för samhället? Vad kan göras för att ta bort orsakerna, arbeta förebyggande? Vad kan göras för att lindra de konsekvenser som problemet redan gett? Vad kan individer, grupper eller samhället göra?

Jämför Säger din information samma sak? Finns det skillnader och likheter i den information du hittat? Jämför Orsak Individ Grupp Samhälle Problem Konsek- venser Individ Grupp Samhälle Anger olika källor olika orsaker till problemet eller har de samma uppfattning? Åtgärder Individ Grupp Samhälle Betonar olika källor olika eller lika konsekvenser av problemet? Anger olika källor olika eller lika åtgärder?

Olika perspektiv och aspekter Orsak Individ Grupp Samhälle Problem Konsek- venser Individ Grupp Samhälle Åtgärder Individ Grupp Samhälle Vad är det för typ av orsaker, konsekvenser och åtgärder det handlar om? Är det: -politiska -ekonomiska -geografiska - sociala -genus

Granska Orsak Konsek- Individ Problem venser Grupp Individ Samhälle Åtgärder Individ Grupp Samhälle Finns det bakomliggande motiv till olika uppfattningar? Gynnas eller missgynnas någon part? Vad är sant?

Värdera Rangordna orsaker, konsekvenser och åtgärder Orsak Konsek- Individ Grupp Samhälle Problem Konsek- venser Individ Grupp Samhälle Åtgärder Individ Grupp Samhälle Är någon orsak större än de andra? Är någon orsak bakomliggande och någon annan utlösande? Vad säger dina källor? Är någon konsekvens värre än de andra? Vad säger dina källor? Vilken åtgärd bör vidtas först? Är någon åtgärd kortsiktig och någon långsiktig? Vad säger dina källor?

Samla ihop dina slutsatser Vad kan konstateras utifrån den jämförelse, analys av olika perspektiv, värdering och granskning som du gjort?

Kommentera Vad tycker och tänker du? Orsak Konsekvens av Individ Grupp Samhälle Konsekvens av Individ Grupp Samhälle Problem Skriv vad du kommit att tänka på när du läst, samlat, jämfört och granskat informationen. Skriv vad du tycker i frågan. Kommentera de förslag på åtgärder du presenterat. Åtgärd mot Individ Grupp Samhälle

Läxa till tisdag Varför så få kvinnliga elever på Teknikprogrammet i Sverige? Jag kommer inte att betygsätta denna läxa, den är till för att ni ska få öva er i konsten att analysera. Ni ska INTE spekulera utan söka efter fakta på nätet.

Orsaker 1 på individnivå 1 på gruppnivå 1 på samhällsnivå

Konsekvenser 1 på individnivå 1 på gruppnivå 1 på samhällsnivå

Åtgärder 3 stycken på valfria nivåer