Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Centrala innehåll och kunskapskrav
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Föräldramöte 12 september 2011
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
En reviderad läroplan för förskolan
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
"Inter- och intraprofessionell utveckling
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Linköpings universitet
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Bedömning.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Hälsopedagogik Kapitel 4
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Hur blir man klok på universitetet?
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Aktiviteter och upplevelser
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Fördjupning och examination av VFU
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Workshop Arbetsplatslärande.
Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
Handledarutbildning Steg 2.
VFU i CL-programmet
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning Elisabeth Carlson Leg.ssk, Fil.mag. Doktor i medicinsk vetenskap, Fakulteten för Hälsa och Samhälle, Malmö Högskola Huvudhandledare: Professor Ewa Pilhammar Andersson, Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska Akademin GU Handledare: Lektor Christine Wann Hansson, Fakulteten för Hälsa och Samhälle, Malmö Högskola Elisabeth Carlson, Malmö Högskola. Hälsa och Samhälle

Elisabeth Carlson, Malmö Högskola. Hälsa och Samhälle Handledning Handledning är en interaktiv process i en trygg och tillitsfull relation mellan handledare och student. Handledaren ska kunna stödja studenternas förmåga att omsätta generaliserad formell teoretisk kunskap till individrelaterade problem i den specifika vårdkontexten. Handledning som pedagogisk process omfattar därmed planering och nivå anpassning, tillämpning av handledningsstrategier samt utvärdering och bedömning. Elisabeth Carlson, Malmö Högskola. Hälsa och Samhälle

Elisabeth Carlson, Malmö Högskola. Hälsa och Samhälle Vem är handledaren? Elisabeth Carlson, Malmö Högskola. Hälsa och Samhälle

Elisabeth Carlson, Malmö Högskola. Hälsa och Samhälle 3 Nyckelbegrepp Tid –hur kan kliniskt arbete och handledning organiseras på ett sådant sätt att lärandemiljön blir så optimal för studenten som möjligt? Tillit – varför är tillit och trygghet grundläggande I handledar/studentrelationen. Hur kan vi arbeta med studenterna för att åstadkomma det? Reflektion – hur kan vi som handledare och/eller lärare stötta kritiskt tänkande och förmåga till reflektion hos studenterna? Elisabeth Carlson, Malmö Högskola. Hälsa och Samhälle

Elisabeth Carlson, Malmö Högskola. Hälsa och Samhälle Nyckelbegreppet Tid Varför: Sällan avsatt tid för det pedagogiska uppdraget Den kliniska miljön är krävande och kan upplevas stressig Handledning som pedagogisk process Hur: Diskussion mellan kollegor kring innebörden av organisatoriska och professionellt relationella aspekters betydelse Handleda med hjälp av pedagogiska modeller som t.ex. PBL och peer learning Elisabeth Carlson, Malmö Högskola. Hälsa och Samhälle

Känslor inför att handleda och handledas Studentens känslor inför handledningen (som du har hört från dina studenter) Dina känslor inför att vara handledare (hur det känns ”idag”)

Varför är Tillit så viktigt? Det handlar om ansvar och självständighet Kontroll “Den osynliga närvaron” Professionell självständighet Att få utrymme att reflektera, debattera, argumentera och ställa “dumma” frågor” ” Elisabeth Carlson, Malmö Högskola. Hälsa och Samhälle

..ett sätt att se på saken… Elisabeth Carlson, Malmö Högskola. Hälsa och Samhälle

Elisabeth Carlson, Malmö Högskola. Hälsa och Samhälle ..och ett annat…. Elisabeth Carlson, Malmö Högskola. Hälsa och Samhälle

Reflekterande Handledarskap Ett sätt att verbalisera “tyst” kunskap Överbrygger klyftan mellan teori och praktik Understödjer kritiskt och konstruktivt tänkande och argumentations-förmåga Elisabeth Carlson, Malmö Högskola. Hälsa och Samhälle

Hur kan vi arbeta med det reflekterande handledarskapet? Det gäller att lära sig det studenterna ska lära sig! Föreläsningar Att arbeta med frågor Reflekterande dagböcker Vad kan jag redan? Vad behöver jag lära mig? Hur ska jag gå tillväga? Hur skall jag visa/argumentera för vad jag har lärt mig? Elisabeth Carlson, Malmö Högskola. Hälsa och Samhälle

Handledarutbildning 7,5 hp- grundnivå Kursen syftar till att deltagarna ska utveckla sin kompetens och beredskap att handleda studenter under verksamhetsförlagd utbildning. l Efter avslutad kurs skall studenten kunna - beskriva principer och förutsättningar för det reflektiva lärandet i mötet med den handledde, - beskriva didaktiska tekniker i handledningens olika faser, - beskriva och redogöra för olika handledningsmodeller samt handledningsprocessens olika faser, och - beskriva och jämföra modeller för samspel och kommunikation. Elisabeth Carlson, Malmö Högskola. Hälsa och Samhälle

Handledarutbildning 7,5 hp- avancerad nivå Kursen vänder sig till yrkesverksamma som har erfarenhet av pedagogisk handledning i klinisk verksamhet. Syftet är att fördjupa tidigare kunskaper i handledning för att självständigt kunna bedriva pedagogiska uppdrag såväl inom den egna yrkesverksamheten som gentemot studenter i verksamhetsförlagd utbildning. Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - kritiskt granska olika pedagogiska teorier och modeller samt argumentera för deras betydelse för lärande, - tillämpa och utvärdera modeller för kommunikation, samverkan och bemötande, - kritiskt granska och reflektera kring handledning och undervisning ur ett individ, grupp- och organisationsperspektiv, och - visa förmåga att med adekvata pedagogiska metoder med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter självständigt planera, genomföra och leda undervisnings- och handledaruppdrag. Elisabeth Carlson, Malmö Högskola. Hälsa och Samhälle

Elisabeth Carlson, Malmö Högskola. Hälsa och Samhälle Bikupa 1: Vad innebär handledning för er? För studenterna? 2: Vad krävs för att kunna vara handledare? (Av handledaren, av verksamheten, av universitetet?) 3: Betydelsen av en pedagogisk utbildning/handledarutbildning? 4: Vilka hinder och möjligheter ser ni i er handledarfunktion? 5. Vad innebär ett reflekterande handledarskap från ert perspektiv? Elisabeth Carlson, Malmö Högskola. Hälsa och Samhälle

Tack för Er uppmärksamhet! Fler frågor? Elisabeth Carlson, Malmö Högskola. Hälsa och Samhälle