Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström
Två typer av utvärderingar som komponenter i utvärderingssystemet Examensrättsprövningar Utbildningsutvärderingar
Syfte med utbildningsutvärderingarna Underlag för graderad bedömning av utbildningens kvalitet Tydlig information till blivande studenter ”ranking” Stimulera koppling till arbetsmarknaden anställningsbarhet Ge underlag till fördelning av resurser på grundnivå och avancerad nivå
Vad ska granskas? ”Säkerställer utbildningarna att studenterna når målen i HFs examensbeskrivningar?” Tre viktade kvalitetsindikatorer 1. Lärandemål och examination relation & progression användbarhet samlade lärarresurser 2. Läranderesultat – självständiga arbeten 3. Studenternas och alumnernas erfarenheter
Kvalitetsindikatorer
Lärcentrerad utbildningsplanering – ett nyckelbegrepp Definition av lärandemål Hur målen ska examineras Planering av undervisning Beslut om läromedel