Ständiga förbättring av

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Processkartläggning.
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Gasmarknadens processer
Fujitsu 1. © Fujitsu 2008 Stockholm Libris inspirationsdag Kristian Wallin Anne Sandfær Fujitsu Services A/S.
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Hans Hägg Intertek Semko AB.
Verksamhetsledning Tre viktiga komponenter i ledningen Styrning
Årsredovisningsprocessen
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Struktur för självförbättrande system
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Systemkarta.
Processorienterat förbättringsarbete
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
Modell för processbaserat ledningssystem för kvalitet ISO 9001:2000
Att få rätt saker att hända
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Mattis Bergquist
Utvärdering av processmognad
Standarder för kvalitetsledningssystem
Modell för Utveckling av ledningssystem
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Metoddokument ”Processorienterat arbetssätt”
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Övertag och Recertifiering Jan-Olof Marberg.
UFAB i Uddevalla och Shanghai
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Bureau Veritas Certifiering lägger nivån
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Scope Vad vi intygar Gabriel Bosaeus Scope Vad sägs om scope.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Mälarlänsutbildningen 28 sept
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Beställning av tjänster
Intern/extern kommunikation
Implementering ISO David Wilde GNS – Väg, Baserad på information hämtad ur ISO/FDIS 39001:2012(E)
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Gjutning-, skärande bearbetning och montering av aluminiumkomponenter
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Introduktion till The Rational IT Model
Kvalitetsutveckling II
Presentation av ledningssystemet
MÄTNING ÅTERKOPPLING PROJEKT AVSLUT ERFARENHETS-ÅTERFÖRING
Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Kommunikationsprocesser
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Kommunikationsprocesser
Verktyget Utmärkelsen….
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
MSU Modellen – Åtta strategiska processer
Processen för Balanserad Styrning
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Gnosjö kommuns styrmodell
Presentationens avskrift:

Ständiga förbättring av Processer: ISO9001:2008 Ständiga förbättring av kvalitetssystemet K U N D K U N D Ledningens ansvar Hantering av resurser Mätning, analys och förbättring Tillfreds- ställelse Krav Produkt- framtagning Produkt Insats Utfall

Processbilder Varför

Processorientering varför? Kundnytta - processbilderna blir verktyget för att fokusera. Helhet - skapa tillhörighet och förstå samband, se det egna bidraget till företagets helhet. Analys - ge möjlighet till analys av den processens förmåga och ge en lämplig nivå för mätetal och förbättringsarbete Ansvar - tydliggöra processansvar och delegerade ansvar Utbildning - underlag för vägledning i arbetet Sammanfattar: scope, syfte, input-styrsignal, resultat-utleverans, mätetal, instruktioner, kompetenser, hjälpmedel, etc.

Varför processer General Dwight D. Eisenhower, as the Supreme Allied Commander in Europe in World War II, said, "The plan is nothing, planning is everything." Jämför standardens krav på mätning och ständig förbättring. § 8.2.3

Varför processer – Stödjer de 8 grundprinciperna KVALITETSLEDNINGSPRINCIPERNA – “KLP” DE 8 GRUNDPRINCIPERNA INOM ISO 9001:2000 1. Kundfokus 2. Ledarskap 3. Medarbetarnas engagemang 4. Processinriktning 5. Systemangreppssätt för ledning 6. Ständiga förbättringar 7. Faktabaserade beslut 8. Ömsesidigt fördelaktiga relationer till leverantörer

Vad är vad – Traditionell organisation Resurs- och Ansvarsorganisation VD Ek. Förs. Pers. Tillv. Utv. Men var är Kunden?

Vad är vad – Kundorienterad syn Processorientering Kund i fokus Styrning Kundens behov Produkter & Service Förs. Tillv. Utv. Stöd

Processens egenskaper Processorientering Processens egenskaper Funk- tion Funk- tion Funk- tion Inobjekt Utobjekt Process aktiviteter Förädlar in-objekt till ut-objekt Skapar mervärde för kunden Resultat och effektivitet kan mätas Levererar ett stabilt resultat Överskrider ofta funktionsgränser Kund

Styrprocesser -Ledning Processorientering Typer av Processer Styrprocesser -Ledning Kund Kundprocesser Kund Stödprocesser

Vad är vad – Processen är en väg Process utveckling; Bygga vägen Resurser -Köra på vägen

Styrprocesser -Ledning Processorientering Typer av Processer Styrprocesser -Ledning Kund Kundprocesser Kund Stödprocesser

Introducerar MOPar, COPar och SOPar Processorientering Introducerar MOPar, COPar och SOPar Management oriented processes Kund Customer oriented processes Kund Support oriented processes

Processorientering – Start av processerna Startsignalen kategoriserar processtyper MOP - Styrandeprocesser startas av ett behov/information från ledningsgruppen, styrelsen, intressenter. Slutar vanligen med ett beslut. COP- Kundorienteradeprocesser startas av direkt behov från kunden ex en fråga, en order eller ändring. Slutar med direkt kund nytta ex en offert eller en leverans av produkt SOP - Stödprocesser startas av internt behov med en tidsplanering ex, årliga genomgångar, internrevisionsplan, kvartalsvisa resursgenomgångar

Processorientering – Start av processerna Styrsignalen MOP - startas av ett behov/information från ledningsgruppen COP- startas av direkt behov från kunden SOP - startas av internt behov Fokus på värdekedjan ger sekvensen för de inblandade processerna. Mätetal för effektivitet visar processer

Processorientering hela företaget KPI Omvärld Intressenter Myndigheter Kund Omvärld Intressenter Myndigheter Kund Styrning Påverkan Rapporter Strategiskt marknad, inköp Mål/Policy Strategisk produkt Miljö Styrning resurser KPI Kund Förberedning Kund Förfrågan Offert Underlag KPI Nöjd kund Förankring Order UPL Underlag KPI Framställning Avrop Lev Avvikelse hantering Ständig förbättring Verksamhets systemet Personal handbok Ekonomi rutiner

Processorientering – kundprocess KPI Kund Kund Underlag och styrning Framställning Avrop Lev KPI Underlag och styrning Framställning med sina delproceser Order- gransk- ning och plane- ring Säker- ställ ingående material Under- lag till opera- tör Till- verk- ning Egen kon- troll Pack- ning Trans- port och lagring Utlev- rans KPI KPI Delmomenten utförs av olika funktioner i ett samspel med ett gemensamt mål.

Processorientering MOP - styrning Omvärd Rapporter Dokument Omvärd Krav Önskemål Styrning Styrning och resurser Styrning med sina delproceser Mål och hand- lings- planer Resurs- säkring, budget Lag- bevak- ning Policy Ansvar Befogen- heter Affärs- plane- arbete Mark- nads- strategi Produkt- portfölj Mål, Policy, Strategier, Resurser, Ansvar, Befogenheter

Processorientering vad är rimligt Med vad Processägare Med Vem Process IN UT Hur Hur Bra The Turtle

Processorientering vad är rimligt Ut Delprocess Svets Kundorder Leverans Procesägare: Verkstads ch Underlag Med vem Med Vad Svetsare, Planerare MIG-Svets Halvfabrikat Hur Mätetal Svetsrutin SO003 Levererat/mantimme Ritningar Skrot Kontroll instruktion

Processorientering en bra bok Att bygga ett process-baserat lednings-system för verk-samhetsförbättring SIS HB330. Orginalets titel: Creating a Process-based management System for IS0 9001:2000 and Business Improvement Analys av företagets huvud- processer bör göras på en timme. Spenderas mer tid på detta kommer man för djupt i detaljerna. Internetbokhandlen 526:- SIS förlag 625:-

Processorientering två böcker till Processorienterat ledningssystem, en doktorsavhandling utgiven av Trivector. Kursmaterial på högskolor. Hur man lyckas med processorientering Ger grunder och motiveringar. Den är skriven efter 2000! Praktisk steg för steg hanldening med checklistor. Internetbokhandlen xxx:- SIS förlag xxx:- Internetbokhandlen xxx:- SIS förlag xxx:-

Processer Sammanfattning

Processorientering sammanfattning Skall tjäna företagets syfte och vara grund för mätning och förbättring. Processer var rädd om ordet, orden rutin och instruktion fungerar fortfarande fint. Processbilden är viktig, som styrning och som vägledning till instruktioner och blanketter, mätetal, kompetenser, etc. En tydlig bild är ett bevis för genomförd planering enligt standardens krav. Policy och mål Processer Rutiner, instr, blanketter Redovisande dokument Förberedelse Framställning Förankring Styrning

Processorientering sammanfattning Processtyper Styrprocesser MOP– vanligen ledningens processer Kundfokuseradeprocesser COP– offert, tillverkning, service Stödfunktioner SOP– smörjer det interna arbetet Alla dessa typer kan mycket väl ha del/under processer Använd processbilden som vägledning till instruktioner och blanketter, mätetal, definierade kompetenser, etc. Denna inriktning ger gott stöd och bevis för genomförd planering enligt standardens krav. En klickbar bild är bra hjälp.

Processorientering vad är rimligt Traditionell flödesschema för en verksamhet med start, stop, ställningstaganden etc. Denna bild ser ut att mer beskriva en rutin som ingår i en process, med pilar och “if”-fråga.

Processorientering Det måste framgå entydigt att man har definierat processer som samstämmer med företagets scope för Styr (MOP), Kund (COP) och Stöd (SOP). Fokus i flöden styrs av uppdraget som utförs inte vilken avdelning som traditionellt genomför uppgiften Processägare tydligt definierade Mätetal på processeffektivitet