UFAB i Uddevalla och Shanghai

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UFAB i Uddevalla & Shanghai
Advertisements

om | navigator xlforecast
ByggaL – metod för byggande av lufttäta byggnader
UTGÅNGSPUNKTER FÖR UTVECKLANDET AV KVALITETSLEDNINGSYSTEMET
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Åsa Lindqvist Miljösamordnare, GF Varuflöde
Erbjuder sina kunder att;
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Verksamhetsledning Tre viktiga komponenter i ledningen Styrning
Kvalitetssäkring av grunddata
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Budgetering innebär: Upprättande Genomförande Kontroll av budget.
Processkartläggning.
Ett arbete med att etablera
PROTOKOLLSBILAGA C Fullmäktige , § 6 Riksbankens diarienummer STA
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Processorienterat förbättringsarbete
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Beställning av tjänster
Modell för arbetsmiljöledningssystem
Mål- och resultatstyrning
ISO 9001:2000 certifiering av vårdcentraler
Miljödiplomsutbildning (nystart)
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Tillsammans för världens säkraste vård
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Värderingar & medarbetare Förbättringsarbete inom Luxo
HKU Handgriplig kvalitetsutveckling
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Erbjuder sina kunder att; Fokusera på sin kärnverksamhet Expandera med flexibel tillverkningskapacitet Sänka sina tillverknings kostnader Frigöra bundet.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Beställning av tjänster
Intern/extern kommunikation
Nya auktorisationsvillkor Uppföljning för Kvalitet.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Ledningssystem på 60 minuter
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Componenta Wirsbo AB Preliminär rekonstruktionsplan.
ASTRa WEB enkät - kundnöjdhet. Trafikskolor som har arbetat mer än 6 månader är mer nöjda Trafikskolor där VD/chef är insatt i och arbetar med aSTRa WEB.
Annika Davidsson Avdelningen för Redovisning och Intern revision 1 Intern styrning och kontroll i den svenska statsförvaltningen Annika Davidsson.
Vad är informationssäkerhet?
Preliminär rekonstruktionsplan
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
på personer i behov av hjälp
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
KOMMUNIKATIONSINDEX- NYTT I MEDARBETARENKÄTEN 2014
MÄTNING ÅTERKOPPLING PROJEKT AVSLUT ERFARENHETS-ÅTERFÖRING
Arbetsmoment under Workshop 2: Målbilder
Energimärkning av däck 1222/2009
Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
Kommunikationsprocesser
Verktyget Utmärkelsen….
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Förskrivarundersökning 2016 Peter Svedin
Stickprov inom investering
Interna miljörevisioner
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

UFAB i Uddevalla och Shanghai

Verksamhetssystem

Störningsuppföljning Standardiserat arbetssätt Att som tekniskt kunskapsföretag eftersträva långsiktigt och för båda parter lönsamt samarbete som systemleverantör Budget Nöjda ägare Enkäter Nöjda kunder Kvalitet o miljö Säkring Analys Förbättringar Effektivitet Slöserier Störningsuppföljning Analys Förbättringar 5s Personal Säkerhet Motivation Utveckling Kommunikation Nyckeltal Standardiserat arbetssätt Processer Rutiner Instruktioner Blanketter Metoder / Lagarbeten Revisioner

Nyckeltal Översikt

Nyckeltal Detalj

Nyckeltal Lagtavla

Uppföljning

Kommunikation Månadsmöte Årliga möten Veckomöten Nyckeltal Strategiskt HQ Strategiskt UFAB Budget UFAB Skyddskommite Ledningens genomgång Månadsmöte Nyckeltal Information Ekonomi Veckomöten Kvalitetsmöte Kund möte Ledningsgruppen Projektmöte Information Avdelningsmöte Daglig rond

Kvalitetssystem

Kvalitetsöversikt Kund Filter Interna Filter Leverans Filter Leverantör

Översikt kvalitet i en databas Innehåller kund, intern och leverantör per maskin

Checklista En checklista som uppdateras varje vecka med nya och stängda reklamationer

Problemlösning

Problemlösning

Problemlösning

Leverantörssäkring Leverantörsrevision med genomgång av verksamhetssystem 5st utfallsprover med 100% kontroll och dokumentation Kontrollkoder med löpande kontroll på kritiska bitar 5 st sämsta leverantörer följs upp med extraordinära insatser för kvalitet och leverans Kontrollkoder per leverantör Uppföljningsbesök med genomgång av processer med avseende på reklamationer Ranking av samtliga leverantör med avseende på omsättning, produkt, kvalitetsutfall och leveranssäkerhet Reklamationer för standard komponenter registreras och skickas till kund för sammanställning och åtgärd.