Anders Lovén är fil. lic. i pedagogik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Advertisements

Heart to Change – att leda förändringsarbete
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Att förstå anonymiteten (översättning från
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
- en positiv och realistisk självbild
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
RINKEBYSKOLAN
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Att leva med multipel skleros
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Leva livet alla åldrar tillsammans: Vi är en internationell rörelse som vill spegla Guds rike med vår livsstil, låta familjen vara den grundläggande.
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Lägg till en inledande text här Utveckling för huvudmän.
Demokrati och diktatur
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Mål och betygskriterier
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Vill du lära dig kort division?
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Att leva med osäkerhet Vad berättar våra prognoser och analyser och hur kan ni använda er av dem? Fredrik Ribbing arbetsmarknadsanalytiker.
Debattera.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
NÄKTERGALEN
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BREDDAD REKRYTERING.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Vem är jag, Vem är du?.
MAKTLEKAR.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Hur kan jag öka arbetsglädjen
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Elev loggbok.
Oscar Pripp Uppsala universitet.  Att reflektera över sitt sätt att tänka och agera  Att lära sig om hur vi brukar uttolka varandra  Att lära sig hur.
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Anders Lovén är fil. lic. i pedagogik Anders Lovén är fil. lic. i pedagogik. Ordförande i programnämnden för studie- och yrkesvägledning vid Malmö högskola. Forskar inom området studie- och yrkesvägledning. Specialområden: vägledningssamtal, IT-användning i vägledning.

1970 Då och nu 2008 Föräldrarna mest ”hjälpt till att bestämma” Yrkesvalsläraren nästan lika betydelsefull Cirka 30% valde ”bort” gymnasieskolan 36% osäkra i sina planer 50% tyckte valet var svårt Kön och social bakgrund viktiga valfaktorer Örebroprojektet: Hjortzberg-Nordlund & Marnell 2008 Föräldrarna viktigaste samtalspartnern Vägledaren samma betydelse som kompisar Cirka 25% vill inte vara i gymnasieskolan 30% osäkra på sitt val 36% tyckte valet var svårt Kön, social bakgrund och etnicitet viktiga valfaktorer Individen, vägarna och valen: Dresch & Lovén Anders Lovén 2017-04-08 2

Vad påverkar besluten? Eleverna är inte medvetna om olika påverkansfaktorer – ”jag väljer själv” I efterhand tyckte 56% att det var svårt att välja Föräldrar, vänner och vägledaren är de viktigaste samtalspartnerna. Lärarnas roll mindre. Broschyrer (39%), internet (34%), TV/tidningar (18%) spelar inte så stor roll Besök på gymnasieskolan spelar en större roll (55%) dvs möten med elever som studerar.

Olika motiv för väljandet Några väljer med avsikten att “hålla många dörrar öppna”. Några väljer ett program som gör att de kan utveckla sina fritidsintressen – carpe diem Några väljer ett yrkesförberedande program som ger ett framtida och önskvärt yrke Några väljer ett program som skall leda till jobb utan framtida studier Några väljer ett program som ett medel att nå långsiktiga framtida mål Några väljer ett program som är acceptabelt för andra

Senaste studien visar: Mindre mogenhet – större passivitet Omättligt informationsbehov – hjälp till att sovra Oklara mål och otydlighet i vägledningen Föräldrarna viktigaste samtalspartnern Eleverna har lite självkännedom – ryggsäcken ”osynlig” Vägledarna fast i ritualer (två samtal till alla) – brister i behovsanalysen (Lovén, Dresch 2007)

Vad kan vägledaren göra? De sökande behöver utveckla ett antal färdigheter som: Nyfikenhet – utforska nya lärande möjligheter Ihärdighet – inte ge upp trots motgångar Flexibilitet – förändra attityder Optimism – se nya möjligheter som möjliga och nåbara Risktagande – handla trots osäkra utsikter   Som vägledare kan vägledaren uppmuntra en utveckling av dessa fem färdigheter. Öppenhet inför karriärvalet bör ersätta obeslutsamhet. Det handlar om att hjälpa sökande att se möjligheter istället för hinder och utnyttja tillfälligheterna mer systematiskt.

I elevernas värld … egentligen så visste jag inte vad det var hon skulle komma med alltså för råd, jag visste egentligen inte vad jag skulle fråga. (Pojke, före). I enkäten, där samma fråga ställdes, uttryckte 35%, att de inte visste vilken hjälp de kan få av vägledaren. En del elever uttryckte ett behov av att mötet med vägledarna handlade om att stämma av sina tankar, en sorts avcheckning. Och om man är osäker på att välja så kanske hon kan säga att detta kan du välja för det är inte så svårt och det kanske passar dig och så där. (Pojke, före). Så hon snackade och frågade och så och jag sa att jag gör det jag vill. Göra vad jag gillar och sånt, det är huvudsaken. (Pojke, efter) Vikten av att kunna programmen utan att favorisera några och också vara en bra person framhävs som viktigt med en bra vägledare. Hon skall säga vad som finns för några linjer och vad de innebär. Och vad man kan bli inom dem. (Flicka före). …utan berätta för- och nackdelar. - - -De skall vara lugn och öppen för alla förslag och så. (Pojke, före)

Olika kulturer/generationer Reza: ”Frihet, tror jag att välja. För att det skulle inte vara bra med en vägledare att man inte skulle, liksom, ta det här. Eller, det här är bra. För man vill ju känna en frihet eller det är ju man själv som skall gå där.” Rezas mamma: ”Hon (vägledaren) skulle övertyga, alltså hon vet hur personen är, till exempel hon vet hur min son är. Hon kunde övertyga honom om att det ska inte passa honom det här. Och försöka ta några samtal med honom för att han inte ska ta den. Hon måste tänka på föräldrarna också. Alltså föräldrar vill alltid det bästa för barnen.”

Den gode vägledaren Den gode vägledaren är synlig, lätt att förstå, skapar en bra relation, ger klar och begriplig information, är förtroendefull, och inte för vek eller “mesig”. Den gode vägledaren skall både skapa en god relation, och upprätthålla en god struktur. Hon skall dessutom ha bra “verktyg” och kunna tolka och presentera komplex information Rasmus: ”Den bäste vägledaren är en med mycket information och som är tydlig, så de inte säger för mycket, så man glömmer bort hälften. Så de håller sig till det viktigaste. Sen kanske hon har lite papper som man kan ta med sig. Glad är ju bra. Det är väl bara det.”

Vad bör vi göra? Sökande har olika behov, olika förväntningar, olika förutsättningar – kartlägg tillsammans! Krossa inte de sökandes drömmar men hjälp de att se på lång och kort sikt Möt de sökande där de är – och var tydlig med vad de fick med sig! Det ändlösa talet behöver kompletteras – lär av coaching! Hjälp de sökande att utforska sin habitus (ryggsäcken)! Inse vägledningens begränsningar och var realistisk – krossa myterna!