Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
KANDIDATUPPSATS.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Att skriva en argumenterande text
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Rapportskrivning – rep.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Formellt, skarpt och snyggt
Den vetenskapliga artikeln
Om att skriva vetenskapliga artiklar
Debattartiklar.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Betyg och förmågor.
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
i olika programmeringsspråk
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
How to learn a Second Language?
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Att skriva filosofisk text
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
Outline för dagens övning
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Att formulera vetenskapliga problemställningar
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Argumenterande text.
Att arbeta vetenskapligt
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Teoretisk referensram
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Hur lär man sig att arbeta? Donald Schön The Reflective Practitioner – how professionals think in action.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Essäprov = uppsats.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Skakiga underlag Kvantitativa enkätundersökningar är mycket bra men bara om de används rätt Norstat 2015.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Andreas Gunnarsson NU2012 På gränsen till godkänt – vetenskaplig kvalitet och gränsarbete i examensarbeten i lärarutbildning.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Att skriva en resonerande text
Planering i matematikundervisning
My role model.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Bli säker på utredande PM
Att skriva en utredande text
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
The director of education and Research-Based Education
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Presentationens avskrift:

Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén

Innehåll & disposition Titel Abstract Inledning Relaterad forskning (Metod) Resultat Diskussion (Slutsatser) Referenser

Titel Beskriver vad texten handlar om Lockar till läsning Abstract En kort sammanfattning av texten Skrivs på engelska och består av max 150 ord Säkerställ att alla delar av texten berörs

Inledning Problembakgrund Bakgrundsfakta och/eller nulägesrapport Varför är ämnet intressant? Vilken typ av kunskap om ämnet saknas? Vad ska undersökas, belysas, jämföras, förklaras? Syfte Definiera syftet med att genomföra studien Hur kan studiens slutsatser användas? Motivera Forskningsfrågor Formulera två forskningsfrågor Ex: Vad/vilket är…? Varför är…? Hur kan vi…? osv.

Relaterad forskning Välj ut några modeller, teorier eller centrala begrepp från kurslitteraturen som kan hjälpa dig att analysera ditt case. Redogör för dessa. Förklara dem tydligt så att en person som inte är insatt i forskning inom interaktionsdesign kan förstå innebörden.

(Metod) Vetenskaplig metod Vilken och varför? Kvantitativ eller kvalitativ? Data Vilken typ av data (t ex enkätsvar eller intervjuer) Hur har den samlats in? Hur har den analyserats? Beskriv utförligt – ska kunna följas och upprepas!

Resultat Presentera caset som du kommer att analysera Beskriv materialet/fenomenet/caset utan att analysera det Välj ut delar och aspekter som du ”zoomar in” på och beskriver närmare

Diskussion Analysera caset med hjälp av ditt de modeller, teorier eller centrala begrepp som presenterats i sektionen ”Relaterad forskning” Analysen leder till att de två forskningsfrågorna besvaras Eget tyckande och åsikter är inte relevanta Avsluta gärna med att peka framåt: Vad finns kvar att utforska? Hur skulle andra kunna bygga vidare på det du kommit fram till?

Referenser Följ SIGCHI-mallen Numreras fortlöpande i texten Referenslista: Sortera först alfabetisk ordning efter författarnas efternamn, numrera sedan Ex: 1.Klemmer, R.S., Thomsen, M., Phelps-Goodman, E., Lee, R. and Landay, J.A. Where do web sites come from? Capturing and interacting with design history. In Proc. CHI 2002, ACM Press (2002), Schwartz, M. Guidelines for Bias-Free Writing. Indiana University Press, Bloomington, IN, USA, 1995.

1.What is the problem? Problembeskrivning Historiska fakta eller nulägesrapport 2. So what? 3. What is the goal? 4. Who cares? …about the question …about the solution 5. What’s the point?

6. What is the theoretical framing? Why did we pick this model? (over others) 7. What’s new? 8. What are the data? And how will they be analyzed? 9. What are the truth claims? … of this research 10. What is the warrant? …To the claims being made