Vad är arbetsmiljö-/kvalitets-/miljörevision? Enligt internationella standarder är revision ett ledningsinstrument för ständiga förbättringar.
Vad är revision Revision betyder granskning och /eller lägesanalys. Man granskar läget gentemot omvärldskrav som lagar, kundkrav samt egna krav uttryckta i policy, mål, program, aktiviteter eller resultat i faktisk arbetsmiljö. Man granskar även ledningssystemets tillämpning, ändamålsenlighet och effektivitet.
Rollfördelning Beställaren väljer ut lämplig revisor, kommer överens om kostnader/resurser, anger vad som ska revideras och mottar revisionsrapporten. Ansvarig för det område som ska revideras stödjer tillsammans med sina medarbetare revisorn i hans/hennes arbete samt ansvarar för att åtgärda eventuella brister Revisorn planerar och utför revisionen
Olika typer av revisioner Olika typer av revisioner Målrevision: besvarar frågan om vi har rätt policy och mål för vårt arbetsmiljöarbete. Systemrevision: besvarar frågan om vi byggt upp ett bra system så att vi kan leva upp till vår policy och våra mål. Aktivitetsrevision: besvara frågan om vi genomför de aktiviteter som finns beskrivna i vårt system. Resultatrevision: besvarar frågan om vi uppnår de resultat som vi vill med det vi gör.
Revisionsprogram Revisionsprogrammet är till för att styra när och hur vi ska göra de olika typerna av revisioner. För ett medelstort företag kan 2-3 år vara en lämplig tid för att gå igenom hela programmet.
Revisionsplan En revisionsplan tas fram för varje revisionstillfälle. Revisionsplan En revisionsplan tas fram för varje revisionstillfälle. Revisionsplanen bör innehålla: Revisionens mål och omfattning Vilka personer som ansvarar för att nå målen Vilken dokumentation som ska studeras Vilka som ingår i revisionslaget Tid och plats för revisionen Vilka avdelningar som ska revideras Plan över möten som ska hålas Om några uppgifter är konfidentiella Vem som ska ha revisionsrapporten
Revisionsrapporten Revisionsrapporten innehåller: En redovisning av avvikelser Observationer; positiva och möjliga förbättringsområden Slutsatser