Maud Hell, skolbibliotekarie 1983-2007  Vikingaskolan, Lund F-9-skola  2008- SBC, B&U, Folkbiblioteken, Lund.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Om biblioteken inte redan fanns… skulle vi uppfinna dem idag?
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Om skollagen är piskan vad är då moroten
Varför är det bra med talböcker?
Filippa Mannerheim, pedagog, journalist och föreläsare.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
© Foto & layout: Gunilla Rudäng Då är lösningen inte långt bort. Jag är den ni letar efter! Letar ni efter ny administrativ personal? Varför får just ni.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Biblioteksbussar med avtal. Vår verksamhet i korthet •Två stora fordon •Servar landsbygden och vissa stadsdelar i Uppsala kommun •Vi besöker enskilda.
Folkbibliotek Skolbibliotek. Folkbibliotek Skolbibliotek.
InfoComp Ett samverkansprojekt mellan skola och bibliotek om informationskompetens och lärande.
Junedalsskolan Jönköping
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops

Arbetsplan för skolbiblioteket
Parförhållande eller What’s in it for me?
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Lärares planeringsarbete!
Kartläggning Barn-Bibliotek-IT våren 2010 Visby
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Nationella skolbiblioteksgruppen – vilka är vi? Bibliotek i folkhögskola och folkbildning, Centrum För Lättläst, DIK-förbundet, Föreningen Svenska Läromedel,
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Gymnasiebiblioteksträff Carlsunds utbildningscentrum 4 Bibliotekets roll i vuxnas lärande. Projekt KUR 4 Från information till kunskap - Kurs på.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Informationssökning, didaktik och lärande Louise Limberg LinCS Högskolan i Borås & Göteborgs universitet.
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Mål Vad skall åstadkommas? Resultat Blev det som vi ville?
Mönsterås kommun Ca: invånare Stabilt centerstyre Tillverkningsindustrin dominerar Hög medelålder Låg utbildningsnivå.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Kommunala friskolor i Linköping
Tillgänglig IT – paddkursen som inte blev en groda Svenska Daisykonsortiet, 13 november 2014 Elisabeth Erikson, Örjan.
Bloggen som arbetsredskap och inspiration Ann Östman Härnösand
Gymnasie & Vuxenutbildning
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
SKOLA 2011 Vad händer? Hur kommer det att gå till?
TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring.
Koha biblioteksdatasystem – ett litet initiativ Ann Lundborg.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Lägg till en inledande text här Samarbete lärare och bibliotekarie i digitaliserad skola - Södertörns högskola 11 november2014 Anette Holmqvist, Skolverket.
Kommunal vuxenutbildning grundläggande nivå gymnasial nivå (Svenska för invandrare) (Särskild utbildning för vuxna) Olika organisationer i olika kommuner!
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Molndal.se Digitala barn – Digital delaktighet – Utmaning för regionbibliotek… Anette Eliasson, Biblioteken i Mölndal.
Skolbibliotek Folkbibliotek Där det inte råder enighet beträffande vissa grundläggande principer, är det totalt meningslöst att göra upp gemensamma planer.
INFORMATIONSKOMPETENS – VETENSKAPLIGT FÖRHÅLLNINGSSÄTTT Samma – men ändå olika? Olika traditioner Olika aspekter betonas kommunikationsproblem.
Folket och skolan hittar hem - att samsas och trivas i ett integrerat folk- och skolbibliotek Exemplet Söderbärke bibliotek Pedagogen Göteborg 17 april.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Förordningstext Speciallärarexamen
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Vad gör Kulturrådet inom läsfrämjande och vad har det här med biblioteken att göra?
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Varför just ämnet fysik?
Läsning Hälsa ? Genus Demokrati
Skolbiblioteksplan Tunboskolan Kolbäck
Skolbiblioteken som pedagogisk resurs
Presentationens avskrift:

Maud Hell, skolbibliotekarie  Vikingaskolan, Lund F-9-skola  SBC, B&U, Folkbiblioteken, Lund

Skollagen hänvisar till Bibliotekslagen. lämpligt fördelade Bibliotekslagen talar om “lämpligt fördelade skolbibliotek skolbibliotek“. Andra mål- och styrdokument  Läroplaner och kursplaner  Skolplan – kvalitetsredovisning  UNESCOs skolbiblioteksmanifest

 Läsfrämjande arbete kan också vara t.ex. arbete med utställningar eller bearbetning av det man läst med hjälp av datorn. En viktig uppgift: läsfrämjande arbete

- att ge eleverna redskap för att bli kunniga och kritiska informationssökare för att skapa sin egen kunskap KRAV: (enligt Louise Limberg) Samarbete på alla nivåer i skolan ”... biblioteket i skolan har en särskild potential att höja kvaliteten på elevers lärande, men denna utnyttjas endast i begränsad omfattning.” (Skolverkets lägesbeskrivning 2006)‏

Kulturrådets skolbiblioteksstatistik skolenheter på grundskole- och gymnasienivå Pressmeddelande 4 maj: – Skolbiblioteken har en nyckelroll för att utveckla språk och läsande, inte minst när det gäller elever med andra modersmål än svenska, säger Kulturrådets generaldirektör Kennet Johansson.

Kulturrådets skolbiblioteksstatistik  Resultatet av undersökningen visar att två tredjedelar av landets skolenheter har ett skolbibliotek:  eget bibliotek,  ett bibliotek som är integrerat med folkbiblioteket eller  ett bibliotek som är delat med en annan skolenhet. Boksamling eller bokrum finns vid ytterligare 15 procent av skolenheterna. Friskolor har oftare än kommunala skolor enbart en boksamling i stället för ett bibliotek

Det betyder att  18 procent, det vill säga drygt elever, saknar tillgång till skolbibliotek i någon form.

Använder folkbibliotek  Den nya undersökningen visar att åtta av tio skolor använder folkbiblioteken för lån, läsning och faktainhämtning. Skolornas användning av folkbiblioteken är sällan reglerad i avtal och folkbiblioteken saknar ofta resurser att svara upp mot skolans behov.

Personal  En fjärdedel av de skolor som har ett skolbibliotek har inte någon personal. I de fall som biblioteken har anställd personal, så går stora delar av arbetstiden åt att köpa in och hålla ordning på böckerna, medan tiden för pedagogiskt arbete och att bemanna biblioteket är mindre.

Skolbiblioteksutveckling  Ämnesövergripande arbete på Vikingaskolan under de senaste 10 åren  Planering tillsammans med lärarna för ca ett arbetsområde per klass och termin  Informationssökning i anslutning till arbetsområdet

Utveckla skolbiblioteket! Exemplet Gunnesboskolan:  Datorer och IT-pedagog i skolbiblioteket  Gemensam handlingsplan för IT och infosök Foto: Jonas Hällebrand ikt-pedagog.blogspot.com/

Rektorernas viktiga roll Skolorna är självständiga. Rektor beslutar om hur pengarna fördelas. Ross Todds goda råd till rektorer i Lund finns med i boken:

Utveckla skolbiblioteket! De viktiga rektorerna kan (Ross Todd):  marknadsföra skolbiblioteket hos personalen  ge skolbibliotekarien stöd, moraliskt och professionellt på olika sätt

Fler råd till rektorer från Ross Todd:  Anställ kvalificerad personal  Främja fortbildning om skolbibliotek  Möjliggör planeringssamarbete mellan lärare och skolbibliotekarie – tid!  Gör ert stöd tydligt!

Utveckla skolbiblioteket Viktigt att delta i skolans grupper, delta i skolans grupper, konferenser, fortbildning osv. Biblioteksgrupp Elevmedverkan Biblioteksgrupp Elevmedverkan

Utveckla skolbiblioteket! Folkbibliotek – skolbibliotek Biblioteksplan Samarbete – Nätverk – Fortbildning Friskolor - projekt i Lund

 Nationella satsningar (i södra Sverige): SMiLE (Skolbibliotekets möjligheter i lärandet för eleven) Många SMiLE i Malmö SökaSpråkaLära för gymnasiet StilBib (Stöd för skolbiblioteksutveckling) Utbildning för skolbibliotekarier och lärare

Kurser  Visby: Leka, leta, läsa, lära - skolbibliotek för alla åldrar I, 7,5 hp, för lärare och bibliotekarier  Borås: Utveckla skolbiblioteket, 7,5 hp, i första hand för lärare; Bibliotekspedagogik, 15 hp för bibliotekarier  Malmö: Skolbibliotek I - III, 15 hp vardera, Fristående kurser samt sidoämne inom lärarutbildningen  Växjö: Skolans bibliotek, 15 hp, Bibliotekspedagogik 15 hp  Härnösand, ny kurs: Pedagogik, Att arbeta i skolbibliotek, 30 hp, för verksamma lärare med ansvar och/eller intresse för skolbibliotek samt för yrkesverksamma inom skolbiblioteksområdet  Flera kurser finns om informationskompetens m.m.

Skolbiblioteksnätverk De svenska  Skolbiblioteksföreningarna: Skolbibliotek Syd, Väst, Öst, Mitt och Norr  Lärarbibliotekarierna (facklig)‏  NSG – Nationella skolbiblioteksgruppen med många organisationer  Skolbibliotekscentralernas nätverk  Svensk biblioteksförening: grupp för utbildning

Internationella nätverk IFLAs skolbibliotekssektion IASL - Internationella Skolbiblioteksföreningeniaslonline.ning.com/ ENSIL – europeiskt SkolbibliotekarienätverkNorskt/nordiskt:skolebibliotek.ning.com/

Länklista till boken