Hamnstrategiutredningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Advertisements

Nya transportpolitiska mål 2009
Målorienterade strategiska processer
Det moderna svenska inrikesnätverket
Affärsutvecklare 112/Krisberedskap
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Studentbostadssituationen – avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Strategiska stråk och centrala noder för långväga gods
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Morgonrock Fredag 30 november på Stadshotellet i Luleå Trender inom svensk och internationell flygmarknad – hur påverkas vår region? HENRIK LITTORIN, omvärldsanalytiker.
Utredning Ju 2013:13 ”En modern reglering av person- och godstransporter på järnväg”
Förstudie Roslagspilen
Västsvenska paketet.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Regionala Godstransportrådet i SmålandOH 1 Presentation av Det Regionala Godstransportrådet i Småland.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
SYSTEMANALYS GÄVLEBORG
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Inriktningsplanering för
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Copyright © 2008 Sevenco Lars Arvidsson, Sevenco Konsultföretaget Sevenco etablerades 1963 och består idag av 20-talet konsulter i Stockholm och Göteborg.
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
En trygg dricksvattenförsörjning Dricksvattenutredningen En trygg dricksvattenförsörjning Seminarium Säkert dricksvatten – risk och beslutsstöd VA-mässan,
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Kartläggning av IR inom den offentliga sektorn. Den statliga samordningsgruppen har gjort en kartläggning av var i landet medlemmarna som arbetar i offentlig.
Infrastrukturplanering
KLM - Föreningen KLM-kommunerna i samverkan
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Strategisk inriktning för Trafikverket
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Miljöutvecklingsdagar 2008 Klimat, miljö och energi Regionala enheten.
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Uppföljning av den Europeiska sammanhållningspolitiken med fokus på nordiskt och svenskt.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
CITYKLIMATET 2015 OKTOBER 2015 FASTIGHETSÄGARNA SYD.
Dagordning 27/ Inledning 2.Orientering om Regionsamverkan Sydsverige 3.Trafikverkets arbete inför planeringsperioden Diskussion om.
Utbildningsutredningen Glesbygdsklubben
Samordnad utveckling för god och nära vård
Landsbygdskommittén.
Infrastruktur Marks kommun
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Vägen till självkörande fordon - introduktion
Strategiska hamnnoder i det svenska godstransportsystemet.
BRT - Bus Rapid Transit & stadsmiljöavtal
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Politik för gestaltad livsmiljö prop 2017/18:110
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Nytt uppdrag sedan årsskiftet
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Presentationens avskrift:

Hamnstrategiutredningen Räta Linjen seminarium Heby Folkets hus 2071123 Bengt Owe Birgersson Särskild utredare Professor Institutet för urban- och bostadsforskning (IBF)

Hamnstrategiutred-ningens uppdrag Hamnstrategiutredningens direktiv (dir. 2006:61): ”att identifiera hamnar av strategisk betydelse och föreslå regeringen vilka hamnar som ska ges prioritet i förhållande till andra hamnar när det gäller statligt finansierad infrastruktur. I förhandlarens arbete med att bedöma vilka hamnar som ska vara prioriterade ska hela Sverige beaktas.” ”De hamnar som inte blir prioriterade kan även i framtiden utgöra en viktig del av transportsystemet. Därmed kommer också deras behov av anslutande infrastruktur att prövas på sedvanligt sätt i den nationella och regionala infrastrukturplaneringen.”

Motiv att tillsätta utredningarna I godstransportsystemet samspelar strategiska noder med olika stråk. Väl fungerande samverkan mellan trafikslag en förutsättning för att få internationellt konkurrenskraftiga transportkedjor Prioritering nödvändig eftersom krav och önskemål överstiger tillgängliga resurser

Från Godstransportdelegationen till Hamnstrategi- och kombiterminalutredningen Godstransporter skall vara marknadsstyrda. Kunden/transportköparna i centrum. Statens roll är förutsättningsskapande. Utgångspunkt i de transportpolitiska målen ”att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet.”

Kommittédirektiv 2006:61 Kriterier att förhålla sig till Godsomsättning Infrastruktur Miljö Säkerhet och skydd Utveckling Samarbete

Sveriges allmänna hamnar för godstrafik Källa: Sveriges hamnar

Hamnar som är möjliga att utse som strategiska Gävle Göteborg Halmstad Helsingborg Karlshamn Karlskrona Luleå Mälarhamnar Malmö Norrköping Oskarshamn Oxelösund Södertälje Stockholm (Kapellskär och innerstadshamnarna) Sundsvall Trelleborg Umeå Vänerhamn Varberg Ystad.

Var behövs det hamnar? Export och importhamnar i dag Utrikeshandelsstatistiken Godstråk inom landet Bedömningar av marknadsaktörerna Varuägarna Transportindustrin Lokala och regionala bedömningar Hamnturné

Andel av total godsomsättning över kaj (ton) i svenska hamn- regioner 2006 Källa: SIKA/SCB

Sveriges 12 viktigaste leverantörsländer 2006 Källa: Kommerskollegium

Sveriges 12 viktigaste exportmarknader 2006 Källa: Kommerskollegium

Olika hamnfunktioner Brohamnar för persontrafik och gods – har funktionen av en bro till Sverige näraliggande handelspartners. Industrihamnar – hamnar för industrivaror, vilka är inrättade för en särskild industris behov. Containerhamnar – dessa hamnar hanterar enhetslaster främst i form av containrar. Fordonshamnar – hanterar fordon, fungerar som transshipment-hamnar för Östersjömarknaden. Energihamnar – hanterar olja och andra bränslen Avlastningshamnar – hamnar som avlastar ansträngd landin­frastruktur; i Sverige har hamnarna i Vänern och Mälaren denna funktion.

Godstransportstråk - stråk med särskild betydelse för den svenska godstransportförsörjningen Tröskelvärden: > 8 miljoner ton gods > 200 miljarder värde streckad linje= uppfyller vikt men inte värde Källa: Väg och transportforskningsinstitutet (VTI)

Inspel från näringslivsorganisationer Näringslivets transportråd Skogsindustrins transportkommitté Transport- industri- förbundet Inter-kontinental trafik Feeder-hamnar containers mm RoRo-hamnar Nationellt intressanta Nationellt och för skogs-industrin intressanta För skogs-industrin intressanta Göteborg Gävle Helsingborg Piteå Norrköping Malmö Sundsvall Mönsterås Trelleborg Oxelösund Luleå Vänerhamnar Södertälje Varberg Ystad Karlshamn Hallstavik Umeå Husum Stockholm Stockholms Hamnar Iggesund

Förslag på strategiska hamnar Gävle – strategisk energi- och containerhamn Göteborg – strategisk hamn i samarbete med Varberg och Uddevalla Helsingborg – strategisk bro- och containerhamn Karlshamn tillsammans med Karlskrona – strategisk industri-, bro- och energihamn Luleå – strategisk industrihamn Malmö – strategisk energi- och brohamn Norrköping – strategisk industri- och energihamn Stockholm(Kapellskär) – strategisk brohamn Sundsvall – strategisk industrihamn Trelleborg – strategisk brohamn.

Föreslagna orter för strategiska kombiterminaler Luleå Malmö Göteborg Jönköping Hallsberg Stockholm Umeå Älmhult

Utpekade strategiska noder och stråken Strategiska hamnar Strategiska kombiterminaler OPS-terminaler